Foderfråga jag inte blir klok på - Sjuk katt
Låtsas som att katten du har i dina händer har kraftig diaree som är omöjlig att få bukt med.
Denne katt är kraftig avmagrad och har endast fått ett foder som skulle få de flesta katter att rynka på näsan om de blev serverade detta.
Men, för att få bukt på diaren och få katten gå upp i vikt, påstår ett läger att light foder är det absolut bästa, katten ska under inga som helst omständigheter få i sig mer fett än vad som går att undvika.
Det andra lägret menar på att lightfoder är det ultimata att ge om du vill sabba kattens hälsa totalt.
Jag har hört ifrån veterinärer, privatpersoner och katthemspersonal, som säger detsamma om sin övertygelse.
Finns det någon ren konkret fakta på hur detta ligger till? Alltså inte något som är skrivet av en privatperson eller liknande, utan mer i stil med en forskningsrapport eller dyl ?

Ja, och där tvistade även de lärde
…även på humansidan.
Jag själv har en känslig mage och det jag absolut INTE tål då jag är risig är fibrer!!! de har en tendens att reta än mera.
På apoteket finns det Kanikur & Diaresnyl att köpa och det hjälper ofta väldigt fort. Men på en katt som gått länge med diarre, så kan det behövas längre behandling samt ett veterinärt foder som är anpassat för känsliga mager, finns speciella sådana.
Jag har ingen katt själv med dålig mage, mer intresserad av hur det ligger till egentligen ;)
Fet mat retar en redan irriterad mage, men ibland får man ta en titt på orsaken till irritaionen. varför.. kan det finnas andra orsaker som tex bakterier och då behövs antibiotika för att kunna bli frisk. .
Ibland räcker inte det med ID mat utan man behöver ta prover kanske katten är sjuk det finns sjukdomar som ger diareer och avmagring.
Jag rekomenderar att om katten har en irriterad tarm -diaree och avmagring och det inte hjälper med ID mat så måste man söka veterinär som att katten får bli riktigt undersökt och då även provtagning för man kan inte se allt på utsidan.
Lyssnar inte veterinären så gå till en annan.
Lycka till
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Låt oss säga att man i just detta fallet inte går till vet, då man "vet" att lightfoder är det bästa.
OM man "vet" att nån sorts foder är det bästa
o inte katten blir bättre
så bör man ju förstå att man kanske inte har rätt
sen så beror det på om katten är en unge eller en vuxen
en veterinär rek. ju ofta 1-2 dygns fasta om det går
sen gå på kokt fisk eller id
men som sagt var…man ska inte låta det gå för långt
jag har varit med om en gång för många år sen …att ah. det här fixar jag…men det gjorde jag inte
inläggning blev det….

Jag kan bara rekommendera Pro-Kolin, superbra kosttillskott vid dålig kattmage.
#4 hm.. låter knasigt tycker jag.. då alla diareer inte beror på maten.. Kan vara ett symtom på en sjukdom.
Hoppas de vet sin sak då så katten får det bästa… För jag måste säga är katten mager och ändå har diareer fast light foder så är det inte OK.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Ja alltså detta är inget som jag eller någon annan har problem med i dagsläget, jag undrade mer allmänt om vad som är det bästa att göra i en sådan här situation.

#8 Ja, det är ju svårt ibland att veta vad som katten mår dåligt av. Går man till en veterinär så får man oftast utreda det om det inte beror på bakterier eller sjukdom.
En del katter tål inte vissa ingridienser i fodren och behöver då ett hypoallergent foder.
En del katter har katarrer av olika de slag och ska då ha en mkt milt foder… helst blötmat gäller då.
En del katter har helt enkelt en rubbning i tarmfloran, och då är Kanikur, Diaresnyl, Pro-Kolin super!!! Dessa kan man många ggr ge oavsett vad det är för åkomma de har.
Sedan kan de ha främmande föremål i tarmen!!! Tråd är det värsta för en katt att få i sej. Jag har varit med om en katt som hade hela tarmsystemet med sytråd. Det som händer där är att tarmarna knyter ihop sej. Och tyvär finns inget att göra då :( Men det finns annat de ska sätta i sej också.
Hårbollar kan också vara en orsak.
Parasiter är också en inte allt för ovanlig anledning till dåliga magar. Finns utekatter i hemmet eller att katten går ute, så ska man ta det i beaktning.
Sedan finns det många fler orsaker till avmagring och diarrer… men dessa är väl bland de vanligaste. MEN, har det inte löst sej inom ett par dagar, så SKA man kontakta veterinär. Sätter man själv katten på fel "behandling el. foder" så kan man förvärra allt.
Nej, det finns ingen fakta som säger att det ena är absolut rätt (eller fel) i den givna situationen. Det beror mycket på den bakomliggande orsaken och på individen.
Sedan finns det självklart i många fall flera olika lösningar som kan vara lika bra.
I den givna situationen hade jag gett lammfärs och morotspuré för det har funkat i 100% av de få diarréfall jag har haft här hemma. Det är möjligt att Hill's i/d, w/d eller kokt kyckling skulle fungera lika bra men jag följer min erfarenhet.
Det värsta man kan göra mot katten är ju att bli så principfast att katten tar skada. Blir katten inte bättre av det man ´"vet" är bäst måste man ju omvärdera läget.

Jag har ett gamalt recept som är väldigt bra och som lugnar oroliga tarmar, på både små och stora katter och även på människor. Barnbarnen får det oxså med lite saft som smakämne om de är magsjuka.
De brukar inte tycka illa om det, så ge flera gånger om dagen första dagarna, sen kan du t.ex. om han tycker om fisk, koka och hälla över vätskan som sås.
Tar han det inte frivilligt så ge han, med en docerings spruta till att börja med
Ge han lite åt gången av foder han är van tills du märker att han blir fin och fast i magen igen
Jag har oxså användt det på små kattungar några droppar åt gången om de får kräkningar och diarre i smamband med att de börjar äta lite smått. Det brukar hjälpa.
Ta 1 liter vatten
3 matskedar Dextropur ( druvsocker)
3 matskedar potatismjöl
1 tesked salt
1/2 tesked bicarbonat
Låt detta sjuda, inte koka, under omrörning, tills du ser att det klarnar. Kan sen stå ett par dagar i kyslskåpet så man bara värmer det lite.
hoppas det kan hjälpa dig med kissen och även andra.
Kram-Missar