Hårbollar
Eftersom perser får ganska mycket hårbollar har jag ett litet tips att ge som jag själv använder med jättebra resultat.
Koka upp ett par dl vatten och lägg i ett par msk linfrö (hela ej krossade) låt stå kvar lite på plattan under omrörning tills vattnet "lite slemmigt". Sila sedan av och låt svalna. Vissa katter dricker själva av linfröslemmet medans man kan behöva ge andra med en liten spruta i munnen. Linfröslemmet hjälper katten att få upp hårbollen. Är även bra för magen som kan komma i olag då katten har hårbollar.
/Lotta
/Lotta
Det verkar inte speciellt gott, men kanske värt att prova, skall de ha sådan goja hela tiden eller bara ibland ?
#1 En del av mina katter tycker faktiskt att det är gott (fast det ser ju inte så gott ut, speciellt inte när det fått stå ett litet tag)
Vill man inte koka upp linfröna så kan man lägga linfrön i blöt i ett glas över natten och sila av. (För oss människor är det nyttigt att dricka hela, alltså med fröna i)
Jag brukar ge det till katten när jag märker att den kräks och försöker få upp en hårboll. Då brukar jag ge de övriga katterna också som en liten kur på ett par dagar.
/Lotta
/Lotta
Skall ha detta i åtanke, fast problem med att kräkas upp hårbollar har jag aldrig märkt här 
Hur är det med kattmalt? Har läst att man kan ge det i förebyggande syfte. Vad är er inställning till det?
Min tvättgalna kisse ger jag Antihårbollfoder, det har fungerat väldigt bra, två hårbollar påhela hösten. Men hon ska ju på sikt konverteras till blötmat och då kanske hårbollarna måste hjälpas på traven?
Jag andvänder det till mina ungefär 1 gång i månaden i 2 dagar sådär och det är verkligen jättebra hårbollarna är på golvet på morgonen i regel,kattmalt är ju lite dyrt när man har många katter,ett mycket bra tips.LENA
Hälsningar LENA
Ska jag vara ärlig har jag aldrig gettt mina katter något mot hårbollar, de kräks så bra ändå :O)
Jag har tyvärr märkt att flera av mina katter håller på och kräks flera gånger innan de lyckas få upp hårbollen. Så därför hjälper jag dem på detta sätt. Kattmalt är också bra men för mig med så många katter blir det lite väl dyrt i längden.
/Lotta
/Lotta
Jo jag har hört att vissa katter har problem med det, så du är inte ensam. Jag har väl haft tur med att de inte har några sådana problem. Och det är ju tur att det finns hjälpmedel för dem