Perser iFokus

Perser

Etikett: 12-pälsvård
Läst 1719 ggr
EddaM
0

Hur gör man en mjuk päls lite strävare?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min huskatt har väldigt mycket päls och väldigt mjuk. Nu fäller hon och pälsen blir ännu mjukare då. Nu är det snart utställning igen och jag undrar om det finns något som jag kan göra så att hennes päls blir lite strävare?

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Pepasas
0

I fällningsperioder kan man pälsarna bli väldigt annorlunda. En perser kan se väldigt "slanig" ut då den tappar underullen.

Vad gäller huskatter finns inga krav på en viss pälsstruktur så om din katt har en mjuk päls borde det inte medföra något nedslag ifrån domaren.

Vill man uppnå en strävare och krispigare päls finns schampon för detta. Ett som jag provat med bra resultat är All Systems Crisp Coat. Man ska vara noga med att späda det schampot ordentligt.

EddaM
0

Okej, jag skall testa det schampot. Det finns ju som sagt inga direkta krav på huskatter men jag vill att hon skall se så fin ut hon bara kan. =) Jag badar henne alltid så här: Handrengörning i torr päls, skölja noga. Yes, sköljer noga. Sedan Yes en gång till o sedan sköljer jag extra noga. Sedan fönar jag henne torr.

Men nu fäller hon som sagt och hon kanske behöver lite annat. Tack för råden=))

S*Luddhuvet´z

Pepasas
0

Låter som du har en bra badrutin. Är det Goop du använder som avfettare? Den innehåller lanolin som gör pälsarna mjukare så du kanske ska testa att inte ta den. Är katten regelbundet badad så behövs ingen avfettning varje gång.

EddaM
0

Nej det är en annan sort. Liknande Goop. Jag skall läsa om den innehåller det och avstå från den om det finns det i. Jag badar henne inför varje utställning, vi var senast på en i början av december och lilla dreggel och mat i kargen fröken behöver nog ett bad. =))

S*Luddhuvet´z