Pälsvård innan utställning
Skall på min första utställning i november.
Jag undrar hur man förbereder och preparerar sin perserkatt,
Hur långt innan skall man bada? Kvällen innan?
Inpackning?
Balsam?
ENbart schampo?
Trimning runt ögon hur nödvändigt är det? I ansiktet?
Trimmar man svansen? PÅ längden?
Vad gör man rent öronen med?
Tacksam för svar så jag kan vara redo,
Mvh Malou
Du behöver börja redan nu med att bada katten ofta. Har du ingen uppfödare till dina katter att rådfråga?
Här finns en bra länk 
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
sen så kan det vara värt att nämnas att det är väldigt olika från katt till katt
men många badar nog katten 3 ggr innan utställning
2 ggr samma vecka
själv badar jag en gång ca 2-3 veckor innan: sen på måndagen o torsdagen (de flesta badar nog på fredagen). Att det blir torsdagen för mig är för att jag åker till utställningen o jobbar på fredagen..så därför måste mina katter vara färdiga på torsdagen.
Inpackning?
Balsam?
ENbart schampo?
är helt beroende på den specifika katten.
På vissa kör jag inpackning…men den som jag ställer just nu är det avfettning med GOOP…sen schampoo 2-3 ggr o sen skölja skölja skölja. Just nu gör jag så att när katten känns färdigsköljd så sköljer jag 10 minuter till:)
trimning ögon/ansikte…var försiktig med det om du inte vet vad du gör. jag kan inte detta så bra…så jag försöker få nån duktig att kolla detta åt mig på utställningen..så kan man lära sig efter hand.
man trimmar svanstoppen..så att svansen ser så kort ut som möjligt, men det är viktigt att svansen har samma "rundhet" som innan trimning…alltså inte ett stelt avhackat avslut..utan mer som en rakborste.
Jag rör inte min katts svans …fast jag har gjort det…o kanske gör jag det igen:)
lycka till nu
Utställningsveckan badar jag mina mån, tis, ons, vila tors och bada fredag.
Jag börjar 1 mån innan och badar då 1 gång i veckan fram till sista veckan.
herregud #4 vad du badar
men jag ger mig attan på att de är snygga då oxå

Jag badar mina var 3:e vecka hela året då håller det att bada på fredagen på min perser,men inte på min exot han måste jag bada på onsdagen pga att pælsen måste resa sig annars blir han før platt och mjuk!!Men det ær ju så olika från pæls till pæls vad som funkar!! Men jag ville inte gått på att klippa ansikte och svans om du inte gjort d førr…!! Be din uppfødare om hjælp før om du klipper fel kan man ju inte ændra…!!! Lycka till på din utstællning!!!
Kramisar oss 3

Tack så jättemycket för alla fina svar 
# 1 Klart jag fått/får tips av uppfödaren, men ville passa på att höra hur ni gör som finns här på forumet,
TACK SNÄLLA! NU KÄNNER JAG MIG SÄKRARE
KRAM MALOU
PS! KANSKE VI SES PÅ SK eller BIRKA
#5 ja… alltså jag blev hånad av domaren på min första utställning att katten inte var tillräckligt ren så efter det så aktar jag mig för att ge domaren chansen att klaga. Brukar bara få beröm för hur fina de är nu. 
Jag badar mina katter två - tre veckors mellan rum året om.
När jag skall på utställning så badar jag sista veckan måndag sedan fredag innan utställning mer behövs inte.
Mina exoter badar jag sista gången på Onsdagen det är viktigt att pälsen får en chans att resa sig, underullen att komma tillbaks och glansen tar också tid på sig.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus