Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 6248 ggr
Sarre
2009-06-30 22:19
0

Gnisslar tänder?

Hej allihop,

jag har en fråga ang. min lilla perserhona, som precis fyllt 6 månader, Doris.

Hon har börjar gnissla tänder något så fruktansvärt. Det ser även ut som om hon "fumlar" med maten. Hon biter inte runt maten och "tar upp" maten med tänderna utan hon ska slicka upp det. Likadant är det om jag ska ge henne godis eller en bit skinka eller så. Då ska hon försöka att ta maten med tungan istället för med tänderna.

Kan det vara att Doris håller på att tappa tänderna, eller har hon redan gjort det och att de nya tänderna har gett henne problem med bettet?

Mvh Sara

IdaJ
2009-07-01 03:13
0

Verkar hon ha problem av bettet så att hon inte får i sig ttllräckligt med mat eller blir irriterad i munnen så borde en veterinär titta på det annars kanske det växer bort när hon blir äldre.

Jag tror inte att det är så ovanligt att katter slickar i sig maten istället för att ta upp den med tänderna.

Sarre
2009-07-01 14:02
0

Ok, jag jämför egentligen bara med min andra katt. en exot (Svea) som är syster till Doris. Svea tar alltid maten med tänderna, speciellt om man ger henne något ur handen.

Det kanske försvinner, men är det bäst kanske att ringa en veterinär för att be dem och titta på henne?

Jag är mest orolig för att Doris inte får i sig den maten hon behöver. Vi har alltid mat framme (torrfoder) och blötmat rör hon inte.

Svea äter som en häst och är ganska rund. I jämförelse så är Doris mindre och inte lika rund och go.

Mvh Sara

Annkis54
2009-07-01 15:48
0

hmmm
Min uppfattning är att mina katter **tar upp maten med tungan
**hmm..det får jag ta o kolla:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

IdaJ
2009-07-01 16:33
0

Från handen brukar mina hugga efter maten :) men annars tror jag att de flesta (även huskatten) tar med tungan. Annars skulle de väl bli så smutsiga i ansiktet och det brukar de ju inte gilla.

En del katter är ju mindre och smalare än andra av sig själva men det kan nog ändå vara en god idé att låta en vet. titta på henne om du misstänker att hon får i sig för lite mat. Det kan ju också vara smart att väga henne regelbundet och skriva upp hennes vikt så att du ser om hon går upp eller ner i vikt.

Sarre
2009-07-01 21:42
0

Jepp, jag ska kolla hennes vikt till helgen. Då får min sambo väga sigsjälv med och utan kisse….*hahahaha*

Annkis54
2009-07-02 02:30
0

håll oss underrättade…alltid kan man lära sig nåt nytt:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bullan
2009-07-02 11:39
0

Kan det vara att Doris håller på att tappa tänderna, eller har hon redan gjort det och att de nya tänderna har gett henne problem med bettet?

Gnisslandet tror jag absolut hör ihop med detta! Kan vara tänder som kommer fel, eller inte vill lossna, eller är lösa och irriterar. Försök kika och se att allt ser ok ut.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Sarre
2009-07-02 14:57
0

Bullan,

jag har märkt att det inte är lätt att öppna käken på en perser. Lilla Doris kniiiiper igen truten så mycket hon kan….*hehe*

Jag ska försöka att se om det kan vara det.

I vilken månad tappar kattungar sina tänder?

Bullan
2009-07-02 15:17
0

#8 De tappar tänder kring 4-6 månader, en del ända upp till 7 mån, litet beroende på individen.Flört

Dregglar hon? Då kan det vara ide att be en veterinär kika.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Sarre
2009-07-02 15:25
0

Nä, Doris dregglar inte. Men då vet jag att det mycket väl kan vara att hon byter tänder just nu. Hon typ vrider på huvudet när hon ska tugga på en rc-kula också. Så hon får liksom ta i lite extra för att kunna tugga maten.

Jag får avvakta och se så att hon håller vikten och fortsätter att växa som hon ska.

Tack för hjälpen!

Mvh Sara

Bullan
2009-07-02 15:27
0

Ja, det är mkt möjligt. Lycka till med henneGlad

simzonites
2009-07-05 14:39
0

Tandgnissel kan vara ett tecken på att katten har ont någonstans. Vår ena perserhona gnisslade tänder i perioder innan och det blev bara värre och värre, hon hade en förtjockad livmoder och behandlades för detta men fick ändå en livmoderinflammation strax efter. Efter kastreringen upphörde tandgnisslandet så hon har troligtvis gått och haft molvärk från och till.

I din katts fall kan tandgnisslandet mycket väl höra ihop med tandbytet precis som flera här skriver.

/Lotta

Marita-L
2009-07-05 19:28
0

6 månaders ålder så byter dom tänder..det kan gnissla å ha sig ibland. Ingen fara med det.Glad

Lycka till med henne

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Sarre
2009-10-21 16:12
0

Hej igen!

Tänkte bara berätta hur det går för lilla Doris!

Hon har bettfel, veterinären har bänt upp munnen på henne och hela hennes bett är helskevt. Stackarn.  Gråter

Hon ska in till tandläkaren nästa vecka.

Nu är min fråga:  Doris har ingen "dolda fel-försäkring", men hur i allsin dar kan veterinären som besiktigare Doris innan vi fick henne ge ett "utan anmärkning" på det bettet?!?  Hon var sned i HELA ansiktet som bäbis men har rättat till sig, förutom bettet. Går det att få någon erstänning för det?

Tack för all hjälp och allt stöd!

Mvh Sara

Headturners
2009-10-21 16:38
0

Hej sara!

Läste ditt inlägg nu å min första tanke va bettfel!

Jag själv har en pensionerad perserhona på 14 år som endast har två tänder kvar, men hon äter som en häst å har fint hull, så jag tror inte du behöver vara orolig att hon inte får i sig mat, dom brukar alltid hitta ett settFlört

Men som ovan skriver är det ju ett bra sätt att hålla koll på vikten så behöver man ju inte va orolig.

Är doris försäkrad?

har du köpt henne till sällskap eller avel?

mvh Sussie

Sarre
2009-10-21 16:46
0

Hej Sussie!

Lilla Doris är försäkrad, och är till sällskap. Men man vi ju ändå ha en kisse som är frisk och som inte behöver ha ont.

Doris väger stadiga 3 kg, jag har hennes kullsyster också som är mer matvrak och som väger 4 kg! Jämför väl dem emellan och tycker att Doris är lite tanig. Jag tycker mest synd om henne för att jag ser henne kämpa med matbitarna. Hon tycks inte få i sig det hon behöver.

Hur sjutton kan besiktningsveterinären godkänt Doris mun som "Utan anmärkning"?  Förvånad

Bullan
2009-10-21 17:04
0

Ett bett på en kattunge kan vara felfritt, men bli fel då de permanenta tänderna kommer och det kan vara tvärtom också.

Ett lindrigt skevt bett, kan rätta till sej då de byter tänder, men det kan ju även bli mkt värre.

Hör med ditt försäkringsbolag vad de säjer och råder dej till i detta läge.

Sarre
2009-10-21 17:08
0

Hej Nina,

jag ska kolla med Agria. Glad

Tack för hjälpen!

Mvh Sara

Headturners
2009-10-21 17:08
0

3  kilo på en så liten tjej tycker jag låter kanonSkrattande Ja det är ju lustigt att vetrinären inte sett nått! men ja tycker om du har möjlighet kontaktar den vet som besiktat henne å ställer frågan. Bra att hon är försäkrad och förhoppningsvis kommer tandläkaren kunna ordna det så hon inte kommer lida av det och du blir inte heller ruinerad på kuppen.

Hoppas allt går bra med Doris

vänligen

Sussie

www.headturners.se