Känsligare än andra
Varför tror vissa att Persern är mycket känsligare för både det ena och det andra än andra kattraser.
På kattens dag låg en av mina katter på ett ställe där luften rörde lite på sig, av några uppfattades det som om det blåste på katten.
Man tyckte att jag skulle flytta på den sovande och totalt ointresserade katten så att han inte blev sjuk, det var ju en Perser 

Ja du, man kan ju undra varför just persern skulle anses som känsligare *hmm*
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Hi Hi den va rolig Uffe! Jag har faktiskt aldrig hört detta. Mina springer på vår balkong ut o in om det så är sommar el vinter, nog verkar de må bra av detta, de älskar sin balkong som är 13 meter lång, rymlig o härlig leksplats där man kan se fåglar och få frisk luft.
Jag har aldrig uppöevt persern som känsligare än andra, och inte behöver deras kattungar ha någon speciell mat för den känsliga perserkattungemagen. Mina är slasktrattar som sätter i sig allt och mår hur bra som helst :O)
Nu har jag ju en exotic, men eftersom det är att betrakta som en perser utan päls så vågar jag väl ha en åsikt. 
Jag uppfattar min Soysa som väldigt robust och tålig. Kanske är det för att den korta lilla kroppen ser lite stabbig och stadig ut, något som den långa perserpälsen ju effektivt döljer. När vi gosar i sängen på kvällskvisten (hon är enbart nattgosare) så spinner hon som allra högst om jag knådar och masserar rätt rejält. Jag är liten häpen själv över detta, men så är det. Någon klenis är hon verkligen inte min Soysa!
Min fråga grundar sig på en foderfabrikants marknadsföring av ett kattungefoder speciellt lämpat för Perserkattungens känsliga mage

Jag som har både en perser & en exotic måste ju erkänna att min perser är otroligt känslig.. Han är lättskrämd, lite folkskygg, rädd för ljud(dörrklockan, om man hostar osv) En kompis har hans bror som är exakt lika dan!! Men detta kan kanske vara genetiskt.. Min exotic är inte alls sån!!!
Ja, men känslig kan man ju vara på olika sätt, Min robusta Soysa är också "skvätträdd", helt enkelt för att hon avskyr att bli lyft. Men fysiskt är hon en hårding! 
Fast häromveckan slog hon mig verkligen med häpnad. När min gamle far kom hit för att fira jul gömde sig båda mina kissar under sängen i sovrummet, och jag räknade kallt med att skygga Såjsisen skulle vi inte se mycket av det närmaste dygnet. Hehehe… vem kom smygande efter någon timme och kikade in i köket för att ta en närmare titt på den knarrige 77-årige revirinkräktaren - jo, skvätträdda Soysa! Tuffingen Alice höll sig undan till sena kvällen! 
Jag har uppfattat att vissa Perser är känsligare *Ja* Och detta är ganska känt för vara Perser inom mkt. Tänker nu på mina, har jag någon här? Nä! Att en kattunge reagerar på flytt, vaccin, mm är ju helt normalt tex.Mina äter det mesta, här får de prova på nytt, visst kan de reagera vid massa godis men då med mer frän avföring
Men att en Perser är räddare, inte här! De springer o jagar dammsugaren, Olivia älskar att man busar o dammsuger henne också.Här finns inga som springer undan för varken hundskall, el dammsugare.