Open doors mot IDP
Enligt vad jag har hört så kommer en motion till SVERAKs årsmöte om att öppna dörrarna mot IDP.
Eftersom jag med all säkerhet kommer att vara SVERAK-delegat för min klubb skulle det vara intressant att få veta lite om fördelarna med detta (nackdelrna får jag mig nog till livs på årsmötet)
Jag kan inte så mycket om IDP, ochskall man medverka till ett beslut bör man ju ha underlag för det
Jag tycker ett samarbete vore bra. Förr fanns det väl det i en viss utsträckning? Det vore toppen om man som IDP-medlem fick ställa på SVERAK's utställningar. 
/Lena
Hälsningar LENA
Ja detta ser jag fram emot, har aldrig ställt i Sverak, och jag som då är tveksam att gå över t Sverak pga jag hört så mkt negativt kan behöva få följa med de jag känner i början för veta om detta vore något för mig.

Jag har aldrig förstått varför sverak gick emot fife i open dooors beslutet från första början. Det är enbart de svenska IDP-klubbarnas medlemmar som är stoppade och detta bara inom sverak i Fife. IDP reagerade med att fortsätta tillåta sverakmedlemmar att ställa ut på IDP-utställningar. För IDP-klubbarna i övriga europa, även norge, är det fortfarande helt ok att med licens ställa ut i fife, men inte för de svenska IDP-klubbarna. Det stopp som finns nu är lätt att kringå om man vill så jag kan inte se vad det uppfyller för funktion. Jag som är medlem i en svensk IDP-klubb kan bli stödmedlem i en norsk IDP-klubb och genom den norska klubben ansöka om utställarlicens för att senare ställa ut på sveraks utställningar.
Jag va ju så ny då detta skedde, visste inte mkt om idp o Sverak, el skillanden, vi gick med i en klubb som va nära bara, och det råkade vara Idp. Och ännu har jag ingen aning varför Idp stoppades i Sverak att ställa ut
Jag har öron som stänger sig oftast då skitprat går, men det jag har tagit åt mig är att jag hört att i sverak blir man lätt trampad på av de som tror sig vara duktiga o stora, viktiga. Men detta är väl inte sant? eller? Vågar någon svara mig på detta
Vi ska ju inte kriga för det! Jag har min kusin i Sverak, även flera vänner där.
Utan att ta ställning i fallet så var det så att det senasta stoppet av samarbete föregicks av en ytterst infekterad avstängningshistoria.
Det var på grund av den och att SVERAK upplevde samabetet som ensidigt, det var bara IDP-klubbarna som krävde information av SVERAK och gav aldrig något tillbaka.
Som sagt det är historien i mycket korta drag, därmed inte sagt att jag tar ställning vare sig för eller emot
Okej Uffe! Jag kan tänka mig mkt information hämtats av idp, detta då jag vet att vi är små, vissa föreningar klarar knappt få ihop sina utställningar, för mig har det ibland tagit 8-9 veckor få stamtavlorna. Så kan bero på det ingen finns som kan ta detta i att informera, och jag försvarar inte genom tala om, bara vill säga att jag tror det kan vara så. I Sverak finns mer ordning pga de har folk t detta. Man får ju i en klubb som Idp hjälpas åt, men är man som jag sjuk med ständiga anfall/attacker i huvud, och sen har en son som ska ha vård i hemmet så finns inte denna orken el tiden. Att ställa ut är roligt, men jag kan inte åta mig jobbet i en klubb. Så mitt dåliga samvete gnager mig. Jag hoppas få testa en utställning, min gubbe vill bli medlem för ställa ut i Sverak då vi har hans lilla ögonsten Boggie`s Olivia
Först vill jag säga att läs inte mitt inlägg som någon anklagelse, jag har hört en sida av historien.
Ang din Gubbe så finns det inget som hindrar att han är medlem i en SVERAK-ansluten klubb bara för att du är medlem i IDP:: Förutsättningen är dock att det är han som står som ägare till katten.
Och oroa dig inte jag vet precis hur mycket jobb som finns i en klubb, trots att vi inte sköter stambokföringen själv inom SVERAK.
Utställningar skall arrangeras med stor omsorg, förtfarande ingen anklagelse, men jag har sett bilder från en utställning som en IDP-klubb arrangerat i samma lokaler som min klubb, och vad jag kan se utnyttjar man inte lokalernas kapacitet på samma sätt som vi.
Men det är kanske så att IDP-klubbarna lyckas inte fylla sina utställningar på samma sätt som de SVERAK-anslutna. Det tog oss 11 dagar att fylla utställnningen med 300 katter per dag, och då fanns det inte en centimeter golvyta kvar till fler burar
Jag är som sagt inte ute efter att anklaga, jag är nyfiken eftersom jag kommer att vara delegat på SVERAKs årsmöte och skall ta beslut i frågan om Open Doors.

Vad jag vet så har IDP;s stambokförare under alla år t ex sänt listor på registrerade stamnamn till sverak medan vi själva antingen fått betala för dem eller fått dem genom någon bekant i en sverakklubb. Numera går det j att få dem via fifes hemsida men under ett par år fick vi inga sådana underlag. Dessutom så vet jag flera fall där sverak registrerat samma stamnamn som redan varit registrerat inom IDP. Dessutom så tar man sig friheten att lägga ett prefix före IDP-katters stamnamn vid omregistrering eller om kattungar registreras efter en IDP-hane. Detta gäller även om stamnam,net är varumärkesskyddat och vid förfrågan från t ex mig ett flertal gånger är svaret….inget alls. Man har alltså inte bemödat sig att överhuvud taget svara. Har IDP trots detta stoppat sverakmedlemmar att ställa ut? Nej givetvis inte. Varje enskild medlem i sverak kan ju inte ansvara för vad förbundet gör. Vad jag vet med säkerhet är att ute i Europa är man mycket förvånad över sveraks agerande mot svenska IDP och det gäller Europeiska klubbar oavsett tillhörighet.
Menar du att prfixet läggs till på pappans namn i kattungarnas stamtavla. Jag har inte vare sig en chans eller anledning att säga emot dig i det fallet. Jag vet bara att prfixet är en nationalitetsbeteckning som infördes nån gång som jag inte vet när det var.
Men i min klubb har jag reggat ett antal före detta IDP-katter till utställningar och jag vill minnas att det bara står IDP.
Men jag kan ha fel, sen är det ju också så att man bara ser ägarens uppgifter och inte stamtavlorna.
När man omreggar en IDP-katt till SVERAK ändrar SVERAK kattens namn. Man döper om katten till IDP*stamnamn/namn, men katten heter från början stamnamn/namn. SVERAK sätter alltså inget S* framför. När en sVERAK-katt omregistreras till IDP får katten behålla det namn den har från början t ex S*stamnamn/namn, Man menar att det namn katten har från början ska den ha hela livet

Tack LeffeD det var precis så jag menade.
Jag undrar hur man gör när man omregistrerar en katt från TICA, LOOF eller GCCF?
OK då är jag med. Ja och inte kan jag svara på varför man gör det men det borde man kunna ta reda på, jag skall fråga via SVERAKs kansli.
Mig vetrligen är det inget årsmötesbeslut som ligger bakom, jag vet inte heller om det är en FIFe regel eller en nationell regel för SVERAK, men som sagt jag kan kolla
Niffi, det var just det jag satt och funderade på innan jag svarade, men jag vet som sagt inte, så jag får kolla det.
Vill bara göra klart att jag inte läst ditt inlägg som någon anklagelse Uffe. Nej Nej sådand är jag inte, ibland låter det hårt när man skriver. Jag har helt enkelt inga åsikter gällande Idp el Sverak. Kan inte något om deras sätt att jobba på el annat, bara sett hur de i Idp jobbar, och ville bara säga med detta:vad jag trodde anledning t de IDP-klubbarna som krävde information av SVERAK och gav aldrig något tillbaka.Hoppas du förstår vad jag menar.Låt oss inte få denna tråden att tycka illa om varandra, ibland kan det låta som hat mellan Idp & Sverak i vissa andra forum jag varit inne i. Jag vill bara säga att jag har ingen uppfattning om något av detta med regler el annat, jag har ställt ut lite, fått bebisar, och att jag ser detta som en möjlighet komma ut fr hemmet där jag alltid är. Hoppas tråden går till det den skulle:Open doors mot IDP disskution. kram på er alla!
Givetvis skall det här inte skapa ovänskap, och efterosm det skrivna odet ofta ka uppfattas olika mot det talade ville jag bara vara säker på att alla förstår rätt.
Som vuxen måste man kunna diskutera utan att bli ovänner och vad jag sökte var ju info. Jag kan inte så mycket om IDP. JAg kommer att vara delegat på SVERAKs årsmöte och skall medverka i ett beslut och jag gillar attt veta vad jag beslutar om

Jag tycker det vore bra om sverak öppnar sina dörrar för idp när det gäller utställningar. Ännu fler att tjöta med då ju=)))
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
SVERAKs årsmöte bör öppna dörrarna igen för katternas och avelns skull samt att fler människor med gemensamt intresse träffas bl.a.
Hur skulle det fungera på en utställning om en IDP medlem ställer ut en katt i en färg som är godkänd av IDP men inte SVERAK på en SVERAK utställning?
Och i övrigt med titlar osv? Kan man ta titel i båda förbunden eller blir det samma? Eller kan man bara ta titel i det förbund man tillhör?
Hur fungerar det nu när man ställer en SVERAK katt på en IDP utställning?
Jag tycker att det skulle vara bra om SVERAK öppnade mot IDP.
När du ställer ut hos ett annat föbund som t ex SVERAK är det SVERAKs regler som gäller. En katt i icke godkänd färg kan inte ta certifikat.
Titlarna är bundna till resp förbund. alltså de cert du tar hos SVERAK är bara giltiga inom FIFe.
Fördelar med Open Doors: Det blir ett dubbelriktat utbyte av erfarenheter. Att ställa ut på vardera "sidans" utställning är bara nyttigt. Man får möta andra domare än dem man är van vid. Att få se och i bedömning möta avelsmaterial från "andra sidan" är bara av godo.
Det går att utnyttja och köpa in nytt avelsmaterial även utan Open Doors, men det kan ibland vara förenat med krånglig pappersrexercis.
Med Open Doors kan vi ännu bättre komma underfund med att "dom på andra sidan" inte alls är farliga eller oseriösa.
Hälsningar/Dagny
Innan jag skriver så mycket mer här skulle jag vilja klargöra att jag personligen känner att det hade varit bra att "öpna dörrarna" mot IDP.
Detta är min personliga åsikt, på SVERAKs årsmöte är det klubbens medlemmar som "röstar" som ordförande skall jag i så fall kunna lägga fram rätt argument så att klubbens medlemmar beslutar att klubben skall yrka bifall på motionen.
När man stängde dörrarna mot IDP föregicks detta av en mycket infekterad debatt, jag har förstått att de flesta IDP-medlemmar har inte en aning om vad detta handlade om.
Mot bakgrund av det kan jag nu och här säga att era argument räcker inte. Främja aveln, på vilket sätt? det är fullt möjligt i dag att para en SVERAK-hona, med en IDP hane, så länge hanen uppfyller de krav som ställs inom SVERAK, det kommer inte att ändras på grund av öppna dörrar.
Det är tråkigt att säga det, men det blir en svår nöt att knäcka att få årsmötet att bifalla den motionen
Jag vet vad som hänt, men det är för längt att ta upp här.
Det du säger om att aveln inte påverkas om en SVERAK-hona parar en IDP-hane stämmer eftersom honägaren hittar hanen på idp-utställningen som honägaren får vara med på. Men vänd på steken hur hittar ägaren till idp-honan SVERAk-hanen när honägaren inte får vara med på SVERAKutställning. Påverkar inte det aveln. Eller räknas bara avel från SVERAKhåll? Det är en liten undran
Nej aveln räknas inte enbart från SVERAK-håll.
Är det meningen att jag skall hålla försvarstal lägger jag ner debatten och låter saken bero.
Den ilskna stämningen frpn IDP-medlemmar gör inte saken bättre
Uffe du behöver inte hålla något försvarstal. Det är ju bara en debatt om SVERAK och IDP och årsmöte.
Håller med dig om att det blir svårt att påverka årsmötet. Tror att det är en omöjlighet, då SVERAK inte ens bryr sig om FIFes synpunkter i frågan
Vad IDP-medlemmarna skal tänka på är att SVERAK är ett förbund, medlem i FIFe. Förbundet sköts av en förbundsstyrelse. All kommunikation mellan SVERAK och FIFe kommer inte klubbarna tillahanda:
Det skulle helt enkelt vara en omöjlighet, skulle man ha den infon, skulle man ha all annan också och det skulle bli sådana mängder med papper att ingen skulle orka läsa det.
Så vad FIFe anser i frågan har mig veterlligen inte gått ut till klubbarna, och jag blir förvånad när IDP-medlemmar vet mer än vad SVERAK-klubbarna gör.
Den här tråden blev nog lite kluven, min tanke var att jag skulle få så pass mycket kött på benen att jag kunde lägga fram fördelar för open doors.
Att jag slog ner på ämnet avel beror ju precis som jag sa, på den fronten råder inga restriktioner så länge avelsdjuren ppfyller de krav som SVERAK ställer.
Jag förmodar att IDP också har någon form av krav på ett avelsdjur som måste uppfyllas.
Det jag säger nu är precis de motargument som kommer att komma på ärsmötet, Leffe jag vet svaret på ditt påstående……..det är fritt fram för en IDP-medlem att gå på en SVERAK-utställning som publik. Detta är det förmodade svar som kommer på årsmötet inte mitt eget argument.
Jag har varit uppfödare inom SVERAK i 12 år, jag har också varit förbundssekreterare, inget skryt, men man lär sig hur SVERAK tänker och beslutar och det är därför jag säger att era argument håller inte
Jag tror att du har helt rätt där
Dagny ursäkta att jag missade ditt inlägg.
Det är just sådana här argument jag behöver, jag är som sagt för open doors.
en flera år gammal historia som ligger bakom, måste man kunna avsluta och gå vidare.
Nu skall jag lägga benen i lådan. Hoppas att morgondagen kan bjuda en konstruktiv debatt.
Alltid när jag velat diskutera det här möts jag av mycket ilska och förakt, inte så mycket här kanske. Men med fel attityd kommer vi ingen vart och dä lär dörrarna förbli stängda….länge
Ingen ilska här
Jag har inga åsikter om Sverak som jag sagt.Vi är påverkade att gå över fr många vänner där,och hade lika väl kunnat vara med om vi den där gången vi valde visste det fanns olika.Hoppas du får in mer idag Uffe som är bra.

Jag förstår dig väl Uffe och du behöver absolut inte försvara dig eller sverak. Lika lite som jag vill försvara felaktigt handlande från idp,s håll (eller en enskild idp-klubb som det handlar om). Dock finns det många saker man kan känna sig ledsen över i sveraks agerande, t ex det här med stamnamn och att man inte ens bemödar sig att svara på en rak fråga angående detta. Jag skulle gärna se ett bättre samarbete med sverak och givetvis open doors, men då krävs en attetydförändring även från sveraks håll. Men det verkar som om sverak fortfarande är förbannade för att klubbar bröt sig ut och bildade idp-samarbetet och det blir väl inte bättre av att klubbar fortfarande väljer att gå till idp. Vi inom idp har en mycket kontakt med fife och andra förbund utanför sverige än med sverak. Det är aldrig en parts fel att två träter.
Vad som än händer på årsmötet så tycker jag Uppsala Kattklubb ska ha en eloge som "vågar" motionera till årsmötet om frågan

#31 Absolut LeffeD. En eloge till Uppsala Kattklubb.
Det är ju så att Open Door innebär så mycket mer än att IDP-medlemmar får ställa ut på SVERAK-utställniingar.
Vilka motargument som komer på SVERAKs årsmöte kan man ju i nuläget bara gissa sig till
Hej Uffe,
Som mycket inblandad i den här soppan, har jag med intresse läst inläggen i den här debatten. Tänk om vi kunde få slut på allt pajkastande. Orsakerna till varför det blev som det blev en gång, är många och har inte enbart att göra med en viss avstängning, men nog är det väl hög tid att lägga allt gammalt åt sidan och börja om. . . .
Ja, jag håller med om, att en hel del utbyte har varit enkelriktat, men ingalunda allt. Det är ju, som någon skrev, inte ens fel att två treter (stavning?).
Egentligen skulle jag vilja veta vad man förväntar sig att vi i IDP ska göra för att "rehabilitera" oss. Vissa saker kan visserligen aldrig ändras på, men en hel del kanske vi skulle kunna åtgärda/förbättra.
Det allra bästa vore naturligtvis, om vi kunde få till en vettig dialog om olika detaljer. Vi i SNRF försökte en gång, och då fungerade det hyffsat, men rann av någon anledning ut i sanden efter ett tag.
När det gäller stamnamnen, så försöker vi skicka en lista då och då till både NRR och SVERAK. Den först nämnda har vi bra kontakt med, men SVERAK kastar antagligen listan i stora arkivet.
Det är förresten inte bara SVERAK som stängt sina dörrar för IDP-utställare. SRK i Finland har gjort likadant. Ibland är man till och med strängare än SVERAK.
Förresten, nog handlar väl Open Doors i första hand om öppna utställningar?! Det har då jag trott hela tiden. I övrigt är det ju tämligen öppet.
/Sirkka-Liisa i SNRF
Som jag sagt hela tiden innan, så någon dialog mellan SVERA och IDP är inget som klubbarna vet hur den ser ut.
den enda dialog vi sett är den som förekom strax innan man sade upp samarbetet.
Jag har också försökt att hålla mig ifrån någon pajkastning, har jag gjort det har det inte varit min mening. Men jag vidhåller att ilska kommer man ingen vart med. Jag har varit involverad i den här debatten i flera forum och hela tiden har man bara mötts av ilska från IDP som hela tiden tala om hur hemska och elaka man är inom SVERAK.
Som jag ser det var det en viss avsstängning och det som följde på den som var orsaken till att man stängde dörrarna. Det var avstängningen och det som hände som diskuterades på årsmötet när man tog beslut om stängningen.
Vad IDP eller SVERAk skall göra för att stabilisera läget har nog ingen ett färdigt koncept för, tror jag inte i alla fall. Men först måste man sluta med sin ilska och ja även pajkastningen, för det leder ingen vart.
Jag tycker attt en viktig detalj är att inte skylla SVERAK-klubbarna för både det ena och det andra, skillnaden mellan SVERAK och IDP är väl att varje enskild IDP-klubb har kanske ganska bra koll på vad som händer i varje detalj, det har man inte i SVERAK då detta leds av en förbundsstyrelse, och alla detaljer når inte ut till klubbarna.
Sen i mina ögon är open doors mer än att IDP får lov att ställa ut sina katter på SVERAK-utställningar, det är för mig samarbetet soom helhet, att båda parter respekterar varandras beslut, i t ex avstängningsärenden

I avstängningsärenden har vi i ett mindre än ett år gammalt exempel där en uppfödare i en IDP-klubb avstängdes men nu fortsätter sin uppfödning som sverakmedlem. Denna uppfödare har fått registrerat om sina katter till sverak utan att som brukligt är aktuell idp-stambokförare har utfärdat några transfers. Hur detta kan vara möjligt svarar inte sverak på vid förfrågan. Det är alltså ine bara frågan om gammalt groll utan det händer saker hela tiden som vi inte får någon som helst förklaring till. IDP är från sveraks sida bannlysta eller utsatta för excomunicato. Hur kan man sluyta med ilska då är min fråga?
Däremot är de sverakmedlemmar som vi träffar på våra utställningar mycket trevliga och alltid välkomna att ställa ut sina katter hos oss. På medlemsnivå föreligger nog inget groll alls vad jag märkt utan samarbetet är mycket gott. På så sätt så företräder sverak inte sina medlemmar vad jag kan se.
Att man tar emot varandras avstängda medlemmar är väl en följd av att inget samarbete finns.
Vad jag menar med ilska är att den enskilde medlemmen i SVERAK möts ofta av ilska från IDP när man försöker föra en disksussion.
Det är inte den enskilde medlemmen som styr förbundet, det är förbundsstyrelsen.
Men om man bara får ilska och spott och spe från IDP-medlemmar för att man försöker få reda på något så ser det ju heöt hopplöst ut.
Jag kan inte stå till svars för att man från SVERAks sida inte svarar på frågor.
Jag förstår att hela saken är totalt hopplös och avsluar härmed mitt engagemang i frågan öch överlåter år årsmötet att besluta

I en demokratisk organisation så är styrelsen tillsatta av medlemmarna för att företräda dem. Inte för att styra över dem.
Jag tycker att du Uffe tar det här alldeles för personligt. Ingen här har väl anklagat dig eller ställt dig till ansvar för något.
Att den enskilde medlemmen möts av ilska riktat till denne personligen är inget jag känner igen.
Att svara med tystnad även om diskussionen är het tycker inte jag är ett bra alternativ men tyvärr allt för vanlig.
Jag startade tråden med god vilja. Ett försök att samla på mig argument att framföra till årsmötet till fordel för ett samarbete med IDP.
Men det mesta som kommer fram är ju hur fel SVERAK gör, att man tar emot IDPs avstängda medlemmar, ja det gör IDP också med avstängda SVRAK-medlemmar, så där är man nog på samma nivå.
Ja Styrelsen är tillsatt av årsmötet om det skett demokratiskt kan man ha olika meningar om. På årsmötet har man röster baserat på antalet medlemmar i klubben, min åsikt är att man skall ha 1 röst per klubb.
IDP skyller ofta SVERAK för att inte svara, jag upplever samma sak här, jag ställer en fråga om hur vi skall kunna få ett samarbete, jag får ilska tillbaka där man till stösta delen talar om alla fel som SVERAK gör.
I det läget känner jag att det är fullständigt lönlöst att fortsätta
Jag är med i Speedcat - en Sverakansluten klubb och Föreningen Storstockholmskatten - en IDPklubb. Sitter i styrelsen i båda och det fungerar jättebra och det är kanske därför jag vet lite mellan SVERAK och FIFe. Jag kan konstatera att det kommer att ta lång tid innan det blir lugnt mellan "lägren". Det första jag kan konstatera är att toppen i SVERAK har en attityd som gör att man som IDP-medlem blir ilsken. Som t ex när jag jobbade på Speedcats utställning och några från SVERAKS ledning kommer fram och skäller "Här får inte du vara". "Jamen jag är ju medlem i Speedcat". "Du är med i IDP". "Javisst, och i Sverige har vi föreningsfrihet". "Du får inte hålla på med SVERAK-verksamhet". "Det är jag inte intresserad av, jag håller på med Speedcat-verksamhet". "Du får inte vara med i SVERAK". "Jag är inte med i SVERAK, jag är med i Speedcat, om sedan SVERAK kräver pengar grundat på klubbens medlemsantal är inte mitt problem, jag har inte betalt till SVERAK" . Så det är klart att ilskan finns där.
Den myndighetsattityden måste bort. Och hur får man bort den. En bra fråga, kanske måste hela styrelsen bytas ut.
När det gäller från andra hållet. Vem ska SVERAK ha kontakt med? Alla enskilda klubbar eller en klubb? Det är något som 'IDP kanske får lov att diskutera igenom också.
SVERAK måste inse att IDP är inte det ställe där de som inte platsar i SVERAK är med. Vilket hörs ibland.
IDP måste se på SVERAK som en organisation och inte myndighet.
Så det är klart det tar lång tid.
Och Uffe jag tror att du får svårt att få argument för open door mer än du fått i tidigare inlägg. Ingen förstår riktigt varför det stängts

Jag är INTE arg och mina reaktioner och inlägg är INTE skrivna med ilska. Jag redogör bara för de fakta jag känner till och överlåter åt andra att redovisa de fakta de känner till. I detta fallet är den partsfakta som idp-are skriver på forum tydligen anklagelser och beskyllningar vilket gör det svårt att diskutera. För att gå vidare och få till ett samarbete tror jag att allt groll måste ut i luften för att kunna läggas bakom oss. Alla frågor måste få ett svar för att tillit skall kunna återfödas. Tillit i sin tur är ett måste för samarbet. Jag å min sida svarar gärna på de frågor jag kan svara på om någon har intresse av att ställa dem. Dessutom är det högst felaktigt att skriva att IDP gör ditten eller datten. IDP agerar inte som en organisation (eftersom vi inte är en organisation) gentemot någon, inte heller mot sverak. Vad enskilda medlemmar i de olika IDP-klubbarna skriver eller gör kan inte lastas hela IDP-samarbetet och samtliga klubbar. Men sveraks beslut innefattar hela IDP trots att varje klubb är helt fristående med egna stadgar och regler och demokratiskt vald styrelse.
Niffi, då blir ju saken ännu krångligare. Ska vi kanske öppna dörrarna mot Hallandskatten, men inte mot Smålandskatten ?
Vi måste väl diskutera IDP som någon slags enhet annars blir det ju helt ohanterbart. Ni har ju någon form av "årsmöte" eller vad det nu heter, det minns jag inte. Inom IDP finns ju vissa riktlinjer som gäller alla klubbar, om jag inte missuppfattat det helt.
Grollet som finns gäller ju SVERAK som förbund och inte de enskilda medlemmarna. Så länge inte enskilda medlemmar kan diskutera utan ilska kommer man ingen vart, jag upplever mycket ilska för att SVERAK gör si eller så. Samtidigt som man hela tiden tillrättavisas om att IDP är inget förbund, det är ingen organisation, finns ingen som helst gemensam nämnare någonstans som man kan diskutera utifrån är det ju heldött.
Då ska vi inte diskutera IDP utan ett antal enskilda klubbar och det kan jag inte tänka mig att SVERAK köper.
Då ska kanske IDP-klubbarna slå sig samman om någon slags gemensam lösning innan vi för upp ärendet på årsmötesnivå.
Jag låter kanske rörigare än tillåtet, men saken är den att jag inte förstår. Om man läser igenom hela tråden så förekommer alla slags uttryck, från IDP-medlemmar. IDP-klubb, IDP-utställning eller bara IDP som en gemensam benämning.
Hur ska jag kunna förstå när det hela tiden skickas olika budskap?
Finns en gemensam nämnare bland IDP-klubbarna eller är det så att det hela tiden måste diskuteras IDP-klubbarna som enskilda suveräna enheter?
Och är det i så fall varje enskild suverän enhet som SVERAKs årsmöte skall ta beslut om ett samarbete med?

Alla IDP-klubbar är enskilda suveräna enheter ja men man samarbetar. Man måste samarbeta för att kunna ha gemensamma utställningsregler och stambokföringsregler, annars hade det inte kunnat hållas några utställningar inom IDP. Det är dock endast dessa två punkter man beslutar gemensamt om dock är det tillåtet för enskilda klubbar att ha strängare stambokföringsregler om man vill.
Independent betyder fristående. Fristående från någon övergripande organisation.
Då skulle man kanske försöka komma överens om man skall samarbeta vad gäller de sk open doors och allt vad det innebär innan det hamnar på SVERAKs årsmöte.
Att man skulle ta beslut om varje enskild klubb ser jag som en omöjlighet, och skulle man inte ta med alla i en sådan uppgörelse är jag övertygad om att SVERAK snart skulle bli besylld för att försöka styra i vilken IDP-klunbb man skall vara medlem i för att få flest fördelar, om det nu skulle vara någon fördel med att ställa ut på en SVERAK-utställning.
Vill man ha ett samarbete med en organisation måste man ju vara överens om vad samarbetet skall innbära, såväl vad gäller rättigheter som skyldigheter, och har jag förstått det hela rätt finns ingen sådan gemensam överenskommelse.

Den åtslillnaden har ju redan gjorts då de norska IDP-klubbarna är välkomna att ställa ut på sverakutställningar trots att de ingår i det nordiska IDP-samarbetet. Och som jag sagt tidigare innebär detta att man som stödmedlem i en norsk IDP-klubb kan söka utställarlicens genom dem.
Nu ser inte jag, med de fakta jag har, att det är IDP-klubbarna som förstört de relationer som tidigare fanns gentemot sverak. Som sagt har inte det årliga IDP-mötet mellan klubbarna något sådant mandat och bör heller inte ha det. I övriga europa fungerar detta hur bra som helst utan några krav hit eller dit. Där arbetar man kanske mer för katternas bästa utan att blanda in personerna i detta för mycket.
För några år sedan fick några personer från olika IDP-klubbar i uppdrag av samtliga klubbar att diskutera denna fråga med sverak men sverak visade sig inte vara intresserade av en diskussion. Då hänvisade Sverak sitt beslut att inte diskutera frågan till att det var IDP-klubbar som tillhörde WACC. Återigen fel. WACC är ingen paraplyorganisation som man tillhör utan precis som IDP ett samarbetsorgan. Jag tror inte det är aktuellt för IDP-klubbarna att ta ett liknande initiativ igen.
JA som jag läser inläggen här bär SVERAK hela skulden till att samarbetet bröts.
Det mötet du talar om minns jag faktiskt mycket väl, och på grund av att tidpunkten för mötet ändrades hela tiden, och sen var det nog något med vem som skulle delta eller inte också så gav SVERAK upp.
Men jag har ju fått lite kött på benen nu hur landet ligger och det är väl utifrån det jag först får diskutera i min klubb när medlemmarna skall ta beslut hur klubben skall rösta på årsmötet

#47 Det stämmer inte det där om mötet. Jag har ett svar från sverak någonstanns i mina pappershögar och skall leta upp detta. Där hävdar man bl a detta med WACC.
Ingen har gett sverak hela skulden utan jag upprepar från mitt tidigare inlägg "det är inte en parts fel att två träter".
#48 jag har läst handlingarna i ärendet och sett de skrivelser som kom från de involverade IDP-medlemmarna.
Det är riktigt att det är inte ens fel att två träter, men vi kommer ingen vart genom att bara dra upp gamla missförhållanden.
Vad jag trodde man var intresserad av var att se framåt, men så är det bevisligen inte och som det ser ut nu kan jag inte med berått mod föreslå medlemmarna att klubben skall rösta för bifall till motionen, sorry men det är så jag ser det just nu
Med pajkastningen syftar jag inte på någon särskild. Det var allmänt menat. Och jag försöker skriva i allmänna ordalag, utan att peka ut någon.
Det här kan väl diskuteras hur länge som helst, och troligtvis kommer vi inte till något slutgiltigt i alla fall. Det viktigaste, som jag uppfattar det, är att vi lär oss respektera varandra och framför allt varandras olikheter, och ändå kunna föra en dialog. Vi måste också kunna respektera att den ena tar ett beslut som inte alltid passar den andra.
SNRF har jättebra kontakt med framför allt UK, och vi hoppas att detta inte ska ligga UK i fatet på något vis. De flesta känner också många SVERAK-medlemmar och har diverse utbyte med dem. Vi är dessutom av den fasta åsikten, att det faktiskt finns plats för både IDP och SVERAK. Den ger valmöjlighet utifrån vad en enskild medlem förväntar sig eller vill ha.
De där avstängningsärendena måste vi lära oss att ta från fall till fall och bilda oss en egen uppfattning om vad som är rätt och fel. Det är ju också en variant på den åsiktsfrihet bi anses ha i Sverige. Har någon gjort något rent kriminellt
Jag diskuterar inte enskilda personer, jag är ganska ointeresserad av vad man tillhör.
Jag försökte bilda mig en uppfattning om hur man tänkt sig ett eamarbete, men det mesta jag fått veta är att jag benämner vissa saker fel, att man från SVERAKs sida tydligen måste förhandla med varje enskild klubb om ett ev samarbete.
Jag har också fått veta hur fel SVERA har handlat, trots att man vill göra gällande att det är inte ens fel att två träter.
När jag statade tråden var jag benägen att uppmaana min klubb att rösta för ett bifall av motionen från UK, i dag är jag inte det längre.
Ha, det där inlägget blev visst inte riktigt klart, men istället för att fortsätta ska jag bidra med följande, som är ett utdrag ur ett IDP-mötesprotokoll (något redigerat):
**"§ 14DISKUSSION OM SAMARBETE MED SVERAK
**
SNRF:s ordförande berättade om bakgrunden till att SNRF tagit
initiativet till och haft kontakt med representanter för SVERAK:
styrelse samt hänvisade till det brev som bilagts
möteshandlingarna.
Övriga föreningar mottog detta som mycket positivt och ansåg
att kontakthållandet skulle fortsätta såsom SNRF påbörjat. Det
ansågs också lämpligt att SNRF skulle ta hand om
kontakthållande. Beslutet togs med 100-procentig enighet.
Mötet utsåg därefter enhälligt Sirkka-Liisa Lundbergs till IDP:s
officiella kontaktperson gentemot SVERAK, dock utan
beslutanderätt. Beslutades att i första skedet förse SVERAK
med följande information:
- IDP:s utställningsreglemente från avsnitt IV,
-stambokföringsregler,
- stamnamnsregler,
- utställningsinbjudningar,
- utställningsbokningslista,
- anmälningsblankett,
- styrelselistor
Ett protokollsutdrag tillsammans med vald information ska skick
till SVERAK:s styrelse för att så meddela IDP-mötets beslut.
Samma info som skickas till SVERAK:s kansli ska också
distribueras till samtliga IDP-föreningar."
Det som stört oss, och gör det forfarande, allra mest är ett alldeles speciellt uttalande från SVERAK:s sida. Nämligen att "IDP-har omydigförklarat SVERAK:s årsmötes beslut". Med beslutet avsågs den medlem som togs emot i SNRF trots avstängningen i SVERAK. Varför det stör så våldsamt? Jo, till dags dato har detta beslut fortfarande inte kommit oss tillhanda. Vi förväntades tydligen vara tankeläsare. Vi tolkade det den citerade kommentaren, som att vi, trots att vi inte är med i SVERAK, är skyldiga att rätta oss efter beslut på tas på SVERAK:s årsmöte. Förstå detta den som kan. Jag kan det fortfarande inte och kommer väl heller aldrig att göra det. Därför är det också bättre att helt lägga allt som hänt åt sidan, och börja om på ny kula. Båda parter ska kunna respektera den andra, vare sig man är av samma åsikt eller inte.
Nej, vi vill inte alls att SVERAK förhandlar med varje enskild IDP-förening. Tvärtom, vi ville ha en gemensam diskussion.
Ganska intressesant läsa alla inlägg, jag har ju ingen aning om något då eftersom jag kliv in med min dotter i en klubb 2002 som är Idp, då kunde man fick jag veta ställa med licens i Sverak, bråket el vad man ska kalla det hände året efter jag kom in i Idp som nybliven kattägare. Har som jag berättat innan inte satt mig in i bråk el annat. Jag har ju fått höra idp tagit emot avstängda uppfödare fr Sverak, även domare, för mig låter detta hel knasigt om det är sant.Detta är väl en grej jag tycker att varit skönt fungerade mellan idp o Sverak, tror för katternas bästa det är viktigt att de uppfödare som blir avstängda inte ska kunna gå över t andra sidan.Tror på ett samarbete, att man hjälps åt fr båda hållen, man ska naturligtvis hjälpas åt med det som man kommer överens om, detta är ju viktigt för det ska fungera. En fråga bara, de jag känner i Sverak säger att man ska ha tur för komma med på en utställning för de lätt blir fulla, om detta nu är riktigt, hur ska då detta bli med Idp inblandade också?

#54: Det sista är sant, man måste anmäla sig väldigt snabbt för att komma med till en utställning, tyvärr. Fler ställer ut sina katter och utställningarna räcker inte till…eller ja antal katter som kommer med på en utställning. Men då man har svårt att få tag i lokaler som tar in många katter så kan de inte ta emot fler katter än vad de gör idag. Man kanske skulle kunna ha flera utatällningar men det är så mycket jobb med dem och alla klubbar har inte folk så de kan ha det. Jag hoppas att det snart lättar lite och att man inte behöver anmäla så snabbt.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Som svar på din sista fråga kan jag svara tt för det mesta är det så i dag, utstälningarna blir fulla på någraa veckor.
Min klubbs utställning i Varberg blev full på 11 dagar

För katternas bästa skall givetvis ingen avstängd medlem tas emot som medlem i annan klubb men för detta skall fungera krävs ju att alla klubbar meddelas vilka som stängs av. Man kan inte förvänta sig att någon skall vara "tankeläsara" som Zizzi sa. Jag ser inte möjligheten att ställa ut på sverakutställningar som det viktigaste utan att informationsutbytet fungerar smidigt är viktigare. Allt för katternas bästa givetvis. Aktuell situation är hemskt trist speciellt som flera av mina bästa vänner inom kattvärlden är sverakmedlemmar.
Jag känner också det är trist som det är nu mellan Sverak&Idp. Har ju släkt i Sverak och flera vänner.Har inte så många vänner inom idp som jag känner egentligen, så det är nog därför vi pratat om gå över t Sverak. Får se hur det blir, jag är inte så mkt för ställa ut som många jag känner, och jag tycker att de som idag är i Idp räcker mer än väl.
Om vi nu ska fortsätta prata avstäningar, så måste varje klubb faktiskt ha rätt att bilda sig en egen uppfattning om ärendet. Stängs en person av bara för att den inte är omtyckt, är inte det något bra skäl. Jag har ställt frågan om vad saken gäller, och fick till svar, att det är en intern fråga, det talar vi inte om för utomstående. Hepp, vad gör man då då? Ska man bara svälja.
Jag tycker inte om att är så kategoriskt, varken från det ena eller det andra hållet. Vi IDP-are ska inte bara hacka ner på SVERAK-folk, och vice versa. Alla gör vi fel, eller har olika åsikter om hur saker och ting ska skötas. Och vi ska ha rätt att ha olika uppfattningar och ta egna beslut. Det gäller såväl IDP-klubbarna emellan som mellan IDP och SVERAK. Om var och en sköter sitt, så blir det nog bra i slutändan - på ett ungefär i alla fall.
Det jag försöker få fram är, att vi ska respektera varandras beslut, vare sig vi gillar dem eller inte, utan att för den skull sluta umgås. Inte ens inom en familj har alla samma åsikt, eller . . .
Nu förstår jag inte vad du menar.
Du skriver att varje enskild klubb skall ha rätt att bilda sig en egen uppfattning om ett ärende och ta egna beslut. (Det kan jag till viss del hålla med om)
Sen säger du att man skall respektera varandras beslut, men om man respekterar en klubbs beslut, så beslutar man väl inte tvärt om, eller ???
Jag pratar inte om ngt speciellt avstängningsärende utan rent generellt.
Om man samarbetar kan inte var och en sköta sitt, då måste man komma fram till någon slags gemensam nämnare annars är det inget samarbete.
Ang att hacka så försökte jag få lite informatiom, men mycket at tiden gick åt till att förklara varför SVERAK gjort si eller så, i de fall jag nu kunde.
Tråden spårade ur och det var beklagligt, den kunde blivit riktigt givande i stället för en massa ordklyveri

#5 Var väl det första inlägget med anklagelser (hacka) i denna tråd vad jag kan se. Dessutom felaktiga anklagelser. Citat: "det var bara IDP-klubbarna som krävde information av SVERAK och gav aldrig något tillbaka." Slut citat.
I #40 sammanfattar LeffeD läget ganska bra tycker jag.
Ja om det uppfattas som en anklagelse så ber jag om ursäkt det var inte menat som ngn sådan
**Om du sen skall citera tycker jag att du skall göra det rätt !!!
Jag skrev att SVERA uppftattde det så, den detaljen glömde du**.
Att tala om hur någon upplever något kan jag inte se som en anklagelse, då måste man väl åtmnstone säga att det var så
Tråden har spårat ur och jag låser den