"Gammal" hona
Är det för sent att para en hona som är tre år, och aldrig haft ungar? Hur länge kan man vänta i så fall, för nu löper hon nog inte förrän till våren.
// Martina//
nej,…det tycker jag inte
hoppas du får fler svar än mitt…"tycker inte" :)

Hej Martina!
3 årig perserkatt har bara blivit vuxen och hög tillfälle börja avla på henne!

Lycka till!
Allan & Rein från Boudoir Feline`s
Ju äldre honan är vid första kull ju större risk för komplikationer har jag lärt mig iallafall. Kan ju vara bra att ha det i åtanke iallafall. 

#3 Håller helt med här :) Lycka till .
Kram Chatrine
Håller med #3 & 4 och med tanke på att hon nu är tre år och ni får vänta till våren så betyder det att hon blivit lite äldre så..
jag vet inte.. d
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Hejsan,
Nu ska jag sticka ut lite.
Jag har parat en förstagångs hona när hon var 5 år.
Jag var jätte nervös och hade kontaktat veteinären så att jag visste att jag skulle få komma om det skulle gå snett.
Jag hade tur, allt gick superbra, väldigt fort och hon gjorde allt själv.
Nu i dagarna vid sex års ålder, så har hon den 9/10 fått sin andra kull.
Samma där hon föder fort och gör allt själv, men nu ska hon ändå pensioneras. Nästa gång blir hon sju och lite väl gammal då tycker jag.
Det kan dock gå åt skogen, så man måste i förväg tagit kontakt med, the vet. så att man vet att det är ok att komma,
när eller om det inte går som planerat.
Lycka till
Ulla
Ingen fara, men komplikationer kan uppstå. Bäst att kolla att vet finns till hands.
Vid 3 år är honan precis vuxen, även om katter ofta får ungar tidigt.
Jag känner en fd uppfödar som hade en 9-årig hona som sällskap till en hane. Hon hade aldrig fått ungar, så hon trodde att det var kört. Inte då, hon fick en kull med friska ungar och hade inga problem med förlossningen.
Även hos katter ökar risken med missbildningar hos ungarna, ju äldre hon är, men jag tycker inte att en katt är äldre förrän vid ca 7 år.
Själv avlar jag på katterna så länge de får krya kullar, ibland upp till 10 års ålder. Det gäller honkatter som jag anser vara värdefulla för varianten. Det gäller silver & golden som håller sig fräscha långt upp i åldrarna och ofta blir äldre än övriga perser.
Jag har vid ett par tillfällen haft kullar efter 11 åriga honor, men det hör till undantagen.
Min veterinär anser att katter är högproduktiva djur och de flesta mår bra av dräktighet och amning.
MVH Erna
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Tack allihop för era svar. Det har varit intressant att läsa.
Martina

En sak att tänka på är att 3 kan vara lite "gammalt" för en första kull just för våra perser och exotic. Orsaken till att en per/exo bör ha sin första kull före 2 års åler, gärna ännu tidigare, är att vi avlat fram dessa mycket stora och breda skallar. Däremot har inte bäckenmåttet ändrats nämnvärt från "ursprungskatten". Alltså är det värt att ta den första kullen såpass tidigat att skelettet ännu inte är helt färdigvuxet utan att det finns lite "giv" i bäckenet. När så katten breddat bäckenet med den första kullen så sätter det sig ofta(st) i den bredare formen och honan kan få ungar långt upp i åren utan problem.
Detta är alltså huvudskälet till varför 3 år an vara en sen första kull för en perser - risken att ungarna fastnar är större. Bortsett från det ghåller jag med tidigare talare om att 3 absolut inte är någon ålder på en katt, och har du en tjej som har ett brett bäcken i alla fall så lär du inte få några problem.
MEN, var beredd på komplikationer, för risken - om än inte så stor - är ändå större än för en förstagångshona som var ett till två år yngre. Jag skulle helt enkelt hålla ögonen extra öppna föst just den typen av komplikationer och få en sådan här tjej iväg till vet lite snabbare om hon visar tecken på att krysta ganska länge utan att något händer.
Jag menar verkligen inte att måla fan på väggen och tycker inte alls det är fel att du tar en kull på henne, bara var medveten om den ökade risken så går allt kanon skall du se :)