Artros
Hur vanligt är det hos katter?
inte vanligt alls såvitt jag vet
Min 13-åriga hona har på äldre dar fått "värk och förtjockade kotor" ungefär på mitten av svansen, skulle kunna vara artros, sa vetten, men inget konstaterat. Det började ungefär då hon var i 10-års åldern, men hon behöver ingen kontinurelig behandling. Hon är pigg annars och har inte svårt att röra sig eller så. // Malin
Jag har en kattdam här hemma som började halta för någon vecka sedan, och det har bara blivit värre. Läste om artros hos katt och jag tycker att symptomen stämmer in på henne. Men jag ska med henne till veterinär i morgon så förhoppningsvis får vi veta vad det är för fel.

Jag har hört att det inte är allt för ovanligt på katter, bara det att de är experter på att dölja det för oss. Det sitter i generna på dem att inte visa svaghet, då blir de lätta byten.
Sedan är ju våran ras inte allt för rörlig, så då kanske det är ännu svårare att upptäcka något
Den dag vi upptäcker det, kan det vara ganska illa… dvs att de visar att de har ont.
Själv har jag inte hört så många fall med artroser, men det förekommer. Det vanligaste är HD.
#4 HD det är väl höfterna? Eller kan det drabba även frambenen?

Min systers nu 17-åriga perserhona har atros. Hon har haft diagnosen i snart ett år och står under behandling. Varje dag får hon ett naturpreparat i pulverform som är köpt hos veterinären som heter Aktiv katt. Periodvis när hon har sina värsta skov orkar hon inte gå men det släpper snabbt. Hon får då även smärtstillande. Men i det stora hela är hon en pigg och glad dam. Men den dagen då hon inte längre svarar på behandlingen så kommer hon att få somna.
/Ingela

#5 ja HD = höfterna, AD = armbågarna, men det kan sitta i bogarna, falangerna(tålederna)svansen, ryggen… ja, i princip alla skelletleder.
#6 Oj, det var en bra ålder på den kissen
Så länge hon svarar på behandling och har ett bra liv för sin ålder, så är det helt ok.
Katter har ju en betydligt lättare och smidigare kropp jämfört med hundar, så de kan klara sej väldigt bra, trots att de har artroser.
Det man kan tänka på är att underlätta med att ha matskålar lättillgängligt och ta bort klätterträden, så att de inte hoppar upp och gör illa sej då de hoppar ner igen. Vet en som tom har en låg pall brevid sängen som katten får kliva upp på innan den lägger sej i sängen.

#4 Jag har också fått sagt till mig att det inte alls är så ovanligt på katter.
#0 OM du misstänker att din katt har det rekommenderar jag dig (som vanligt) att uppsöka en veterinär för att ställa diagnos och kanske också ordinera och sätta in behandling. Det är bästa stället att få det gjort, här kan nämligen diagnoserna variera ofantligt mycket.
MVH Elis
#8 Jag ska med henne till veterinären i morgon. Jag skrev det lite högre upp, men du kanske missade det.

#9 Oj ursäkta så mycket, det var en miss. Bra att du ska dit, hoppas det går bra.
MVH Elis
Har varit hos veterinären och blev ordinerad Seraquin till katten, eftersom dom misstänker artros. Någon som har erfarenhet av det preparatet?

SÅ bra att du fått en diagnos, men jag hittar inte det preparatet i Fass? Är du säker på att det är rätt namn?
MVH Elis
Jo, det heter så. Men man köper det hos veterinären. Alltså utan recept.

Aha det kanske är något hälsopreparat då.
Lycka till med behandlingen.
MVH Elis

Här finns info om det! Jag har gett till en hund med HD som jag hade för ett antal år sedan. Men det vara ganska grava höftledsfel hon hade, så det hjälpte inte så bra… men ger man det i god tid, så tror jag många blir hjäpta av det. När inte det räcker till, så finns det kraftigare saker att sätta in, som veterinären skriver ut.
vad skönt att du har fått svar…
hoppas hon svarar fort o bra på behandlingen