Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1340 ggr
Cybercat
0

Vitfläcksnedärvning - LÅNGT genetikinlägg

Appropå Jonas (Baboo's) fråga och med tanke på att den här frågan uppstår i olika former då och då tänkte jag att det kanske var dags att ta ett helhetsgrepp på vitsfläcksnedärvning. Kanske lägga detta som artikel så den blir lättare att söka på, admin?

Jag TROR att inte bara vitfläcksuppfödare tycker detta är intressant. Genetik är skitkul! Kommentera gärna =)

-----

Vitfläcksnedärvning är något jag alltid tyckt var spännande och läst upp mig en hel del på i rätt många år. Detta inlägget kan bli lite tekniskt, men är ni nyfikna på hur det funkar så orka läs ändå =)

HUR FUNKAR DET?

Färgen på en katt börjar spridas från den punkt där det ihopkrullade fostrets svans möter kroppen, oftast hjässan och sprids åt varsitt håll. Upp längs svansen, och ner längs huvudet över ryggen. Sist nås magen.

Rent fysiskt orsakar vitfläcksgenen att melaninet (färgen) i högre eller lägre grad hindras från att spridas över kattungen i fosterstadiet.

SÅ TILL GENETIKEN

Från början: Allt, verkligen ALLT, med våra och katternas kroppar styrs av gener. Våra kromosomer, där alla gener sitter, finns i dubbel uppsättning - så kallade kromosompar. Man får en kromosom i varje par från mamma och en från pappa. Gener finns alltså också alltid i par, dvs. en på varje kromosom i kromosomparet. En gen kan vara dominant eller recessiv, vilket innebär att det drag de styr över behöver finnas i enkel eller dubbel upplaga för att visa sig.

VITFLÄCKSGENEN

Så till själva vitfläcken: Dominanta gener betcknas med stor bokstav, recessiva gener med små. I vitfläcksgenens fall används bokstaven "S" för vitfläck och "s" för inte vitfläck (solid). Ursprunget till varför bokstaven S används är det engelska ordet "Spotted".

Vitfläcksgenen är speciell, för den är partiellt dominant, alltså: Den är dominant, såtillvida att att en katt som har genen alltid blir vitfläck, men den är speciell i det att om du har vifläcksgenen på båda kromosomerna får katten MER vitt.

POLYGENER

Sedan kompliceras det extra av att graden av vitt även styrs av polygener (alltså "dottergener" som inte styr OM något blir, som blå ögon eller tabby, utan HUR det blir, som bland annat HUR blå blåa ögon blir eller HUR varm bottenfärgen är i en tabby).

Polygener finns alltid närvarande i kattens genetiska makeup, men man ser bara reultatet av dem om deras "modergen", alltså den gen som de påverkar, också finns representerad. Detta är skälet till varför man kan få ganska höggradigt vitfläckiga ungar även efter att ha parat med en solid katt. Den solida katten kan ha haft massor av polygener för vitfläck "tända", vilket inte syns eftersom katten inte har vitfläcksgenen. Spännande, eller hur?

03, 02 eller 01?

Genetiskt sett, eftersom det bara finns två möjligheter på en vitfläckskatt (SS eller Ss - alltså vitfläcksgenen på ena eller båda kromosomerna) så är de enda tre genetiska alternativen solid (ss), 03(Ss) eller 01(SS)

Harlequin, 02, finns inte ur ett genetiskt perpektiv, eftersom det inte finns tre kromosomer i ett par, bara två.

En Harlequin är genetiskt ANTINGEN en Van (SS, eller 01) med de flesta polygener "släckta" så det blir mindre vitt, ELLER en vitfläck (Ss, eller 03) med de flesta polygener "tända", så det blir mer vitt.

UTVEKLING AV VITFLÄCK GENOM ÅREN

Vi har nu i många år tyckt att mycket vitt är snyggt, och har alltså selektivt valt ut, avlat på, katter med många polygener "tända" för vitt. Detta har resulterat i att mängden tända polygener i genomsnittskatten har ökat dramatiskt. Därför kan man idag säga med nära 100% säkerhet att en 03'a är Ss genetiskt, medan när jag började med vitfläcksavel för över 20 år sedan var en ren van (svans, huvud, inga kroppsfläckar) mycket ovanligt och en 03'a med 50% vitt KUNDE vara en SS med mycket släckta polygener.

Orsaken att en ren van, utställningsmässigt, var mycket ovanligt då var alltså…?  - har ni hängt med så här långt så ni kan svaret?

Just det, även om katten var genetiskt SS var inte tillräckligt många polygener tända för att ge ett snyggt van-mönster. Istället var det väldigt flashiga harlequins på den tiden, som nästan alla var genetiskt Van.

Idag har utvecklingen lett fram till den andra extremen. Allt fler van katter föds felfärgade, alltså med FÖR MYCKET vitt. Pojken i Jonas inlägg har nästan alla polygener tända. Spridningen av färgen hindras mycket tidigt i fosterstadiet och får egentligen bara fäste på svansen. Många av dessa katter har inte ens hela svansen färgad.

**HÄLSOASPEKTER OCH ANNAN KURIOSA
**

Melaninet gör annat på sin väg över kroppen än att bara ge färg. När "melaninvågen" passerar örat aktiverar den utvecklingen av innerörat. Detta är ett av skälen till att en del vita katter är döva.

När den passerar ögat får även det sin färg (orsaken till blåögda vita och odd-eyed och blåögda vitfläckar). Även en svag melaninvåg, som inte färgar pälsen, kan trigga ögat att få färg och örat att utvecklas. Därför är inte alla van oddeyed och inte alla vita katter döva. Även detta kan påverkas med selektiv avel. Dessutom finns det andra faktorer som påverkar detta - men det skall jag inte gå in på här.

Tänk på att hörseltesta en van som har hela huvudet vitt, chansen att den är döv på ena eller andra örat är faktiskt större än på en helvit katt eftersom vi inte aktivt avlat bort melaninets dövhetspåverkan på vitfläck, som man gjort på vita katter!!

I CFA har man nyligen (till denna säsongen tror jag) ändrat reglerna så att det nu uttryckligen räknas som ett fel att inte ha färg på huvudet.

Måhända att jag fyller på med mer kuriosa allteftersom :)

Hoppas detta gav något!
Emma - CyberCats

Cybercat
0

Kuriosatillägg (jag verkar inte kunna redigera urspungsinlägget längre)

Det verkar som att det finns ytterligare faktorer som styr fläckarnas placering, troligen även de polygenstyrda men inte bevisade. Exempelvis är vissa ansiktsfläckar troligen ärfliga (en mamma eller pappa med en "mouche" vid näsan får ofta ungar med denna fläck).

Själv har jag en Van utan kroppsfläck men med helfärgad hätta över huvudet. Alla 4 ungar i hennes kull fick denna teckning.

Generosa
0

Superintressant Gladdet här med genetik.

Jättebra artikel du har gjort Emma.

// Lillevi

Generosa´s Perser

www.generosas.se

yadhayezibas
0

-Emma vad bra du är på detta. Inte första gången du skriver sånt bra inlägg. TACK!!  Glad

MonicaLagerquist
0

Väldigt intressant även för en som undviker vitfläckskatter.Alltid spännande att lära sig nya saker.

Stolt ägare till tre La permer

Livandas
0

Jättebra skrivet Emma!!

//Susanne

Cybercat
0

Tackar tackar!
Jag tycker själv det är så himla kul med genetik, har alltid varit ett stort fan av "Hur funkar det"-principen. Nu när antalet vitfläcksuppfödare exploderat känns det extra roligt att kunna dela med mig - och mycket av det jag skriver om här gäller ju inte bara vitfläckar (exempelvis täcker jag även lite om W-genen (helvit) och dess hörselpåverkan.)

KUL att ni gillar vad/hur jag skriver, det triggar ju att skriva mer :)

Emma

Mirra
0

Viket jättejobb du har lagt ner på detta inlägg

mycket intressant!!! Tack Emma :o)

// Rosie

ormeryd
0

Jätte intresant läsning.. TACK  för det  //Anna

Annkis54
0

till o med jag börjar begripa lite:):)
så i pricip kanske man kan säga att många av våra sk harlekins är genetiska VAN.
men hur är det med frågan: kan katter som inte är genetiska vanar få vanar
alltså..kan då tydliga 03:or få vanar?

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Cybercat
0

#9 - Ja och nja, på första frågan. För 25 år sedan var så gott som alla harlequins genetiska van. Nu är antalet polygener som är tända för vitfläck så mycket högre rent generellt i kattpopulationen att en harlequin som bara är lite mer vitfläckig än en 03'a i princip lika gärna kan vara 03 (Ss) genetiskt.

MEN, det finns en gräns för polygenernas inverkan. Den ligger vid ungefär 75%. Alltså, en 03a med i princip ALLA polygener för vitfläck tända kan inte bli mer än 75% vit. För mer än så krävs en andra vitfläcksgen - dvs genetisk van.

Andra frågan: Ja, absolut kan katter som inte är genetiska vanar få genetiska vanar, men då MÅSTE de paras med en annan vitfläck. En gen kommer ju från mamman och en från pappan - så en Ss (03a, genetiskt) kan ge sina barn antingen S-vitfläck eller s-solid. Två stycken Ss (03) kan alltså få en SS (01).

Det är här det klassiska rutschemat kommer in, där man kan kolla på klassisk nedärvning. Pappas gener på toppen horisontellt, mammas gener på vänster sida vertikalt, möjliga ungars uppsättning i mitten - så här:

P:                      S                 s

M:

S                      SS                 Ss

s                      sS                  ss

Här ser du att statistiskt av fyra ungar blir 1 unge SS, 2 Ss och 1 ss - alltså en genetisk van, 2 "vanliga" vitfläck och 1 solid.

En vitfläckskatt parad med en solid kan däremot ALDRIG få genetisk van avkomma, oavsett om vitfläcken i fråga är van själv.

Samma schema, för en van parad med en solid:

P:                    S                   S

M:

s                     Ss                 Ss

s                     Ss                 Ss

Här blir alla ungar Ss - vitfläck, och ingen genetiskt van.

Vart det för knöligt att hänga med, med scheman? Svårt att få till ett rutnät i ett inlägg här :)

Summerwinds
0

Tack för en super bra tråd Emma, jätte intressant! Glad //Eva

Annkis54
0

om man funderar så här:)
en vitfläck som har mer än 75% vitt…
som domarna säger är harlekin..för att de har mer än 3 kroppsfläckar (även om de är små som puttekulor:):) är därmed alltså en genetisk VAN?
I Jonas fall kan jag isf ganska säkert säga att pappan Morris (som kommer från mig) är en genetisk VAN. Fast reggad som harlekin

Är den nån som har sett såna VANAR utan annan färg än svans, på utställningar.?
isf, hur har domarna reagerat?
jag har ju sett många 03:or med för lite vitt….under 25% som domarna har sagt att "hit går det" men inte längre…tex championtitel eller så.
Men sen har jag ju oxå hört att mycket låggradigt vita har blivit bästakatter….men visst…katten består ju av mer än vitgraden.

hmmm det är svårt med vitfläckar :):)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Cybercat
0

#12 - Med allra högsta troligt het så, ja :)

Jag har haft en egen sådan kille, men han ställdes aldrig ut. har faktiskt aldrig sett en sådan katt på utställning.

Tjing-Ling
0

Mycket intressant läsning. Vad bra du är Emma på att förklara detta.

Kram Ann-Louise.

Annkis54
0

#14..jag håller med dig här Ann-Louise
Emma förklarar så bra så att tom jag börjar få en clue:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Cybercat
0

Tack! Vad jag blir glad!

Skäms

[Baboos]
0

Håller med……!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vi får väl samla ihop oss ett par stycken och så får Emma hålla genetik kurs för oss……..SkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattande.

Så kan det vara lättare att diskutera………….

roisleo
0

Tack Emma !

Mycket intressant läsning och en hel del jag inte visste.

Man lär så länge man lever, är så sant

Kram-Missar

www.leo-rois.se

krasivis
0

Tack Emma!

Nu har t o m jag läst igenom och förstått det mesta. Jag har ju en helvit katt och lärde mig nu mera om dövheten hos vita katter + om hur oddeyed ärvs. Jätteintressant och lärorikt! Du förklarar allt så lättbegripligt. Det är inte alla som kan göra det även om de själva vet hur det är.

Elisabet

englagirl
0

Jag säger oxå……

TACK EMMA!

Du är ett proffs på att uttrycka dig så att man förstår.

Flört

MYCKET intresant läsning då jag har inriktat mig en del på odd eyed och förhoppningsvis i framtiden oxå blåögda bicolorer.

Kram!

// Lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Cybercat
0

Ah, det värmer faktiskt i hjärtat att ni gillar det - det tog en hel del tid att skriva ner (och tänka ut hur det skulle skrivas ner) allt det där - så det känns verkligen kalasroligt att "lyckas" att kommunicera rätt. Genetik ÄR ganska krångligt - så man måste förenkla - och samtidigt får man inte förenkla för mycket för då blir det ju fel.

Jag skulle kunna tänka mig att skriva fler artiklar, om intresset finns?

Ett huvudämne jag tänker på är då just polygener. Även om de fick en hel del utrymme i den här artikeln så är just förtåelsen för vad polygener är och hur de fungerar en av de riktigt strora utmaningarna för oss uppfödare.

Kanske, med tanke på feedbacken för den här artikeln - ta polygener med specifik fokus på pälsfärg/ögonfärg och dövhet?

englagirl
0

Jag ser verkligen fram emot mer intressant läsning från dig Emma!!!

Kram!

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Annkis54
0

#21..jag är säker på att många skulle vara himla tacksamma om du ville göra det
är en kurs utesluten?? som Jonas föreslår??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Cybercat
0

#22 Kul, sitter redan och skriver :)

#23 Såklart jag kan, men jag är ju bara "hobbyintresserad" - vet inte riktigt om jag kan räkna mig som kompetent att hålla kurs =)  Men visst kan vi det!

Annkis54
0

såååå bra Emma
ta o plita ner lite hur du har tänkt dig den oxå då
var?
kostnad?
innehåll?
hur många deltagare?
mm mm mm Cool
Kan du lära oss att trimma katter i ansiktet oxå???
OM du bara VISSTE vad flera av oss har letat efter nån som vill lära oss det
skriv upp mig som fösta deltagareFlörtKyss på bådaCool

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Cybercat
0

Sculpting? (ansiktstrim)
Det är kul det :) Ungefär som när man lärde sig sminka sig för många (föööör många?) år sedan - och upptäckte att man med små medel kunde ändra sitt ansikte för att blir vackrare. ungefär så är sculpting :)

Plita ner hur jag hade tänkt mig den.. ja du, jag HADE ju inte tänkt mig den, det var ju din/Jonas idé =)

MonicaLagerquist
0

Det smidigaste vore ju att ha en internetkurs.

Stolt ägare till tre La permer

miascharming
0

Tack Emma Skrattande

Du skriver verkligen i klarspråk- så dom flesta verkar förstå.

Jag läser det du skriver & ser fram emot fler artiklar från dig Flört Tack för att du tar dig den tiden!Kyss

Vilken gåva.Skrattande

SussiF
0

Superintressant läsning OCH begripligt :-)

Tack Emma! Naturligtvis vill vi ( i alla fall jag) läsa mer om genetik och nedärvning av både det ena och det andra! Katterna är ju enhelhet som inte bara består av färg och mönster utan massa annat med.

Sussi

Formositas

Annkis54
0

#26..sug på den karamellen…men glöm inte bort det bara
nu står sculpting först på min lista:):)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se