Perser iFokus

Perser

Etikett: ot-allmänt-prat
Läst 2538 ggr
Bullan
0

Roligt och Trist i Kattvärlden!

Jo, ofta funderar man hur man egentligen är funtad som orkar med att vistas i kattvärlden. Nästan lika ofta tänker man att man inte skulle vilja vara utan denObestämd

• Några av de absolut mest otrevliga och hemskaste, elakaste människor jag träffat på, finns i kattvärlden…
  • Några av de mest godhjärtade, varmaste, trevligaste människorna jag mött, finns också i kattvärlden…
  • Några av de mest bittra, sura människor jag mött som gör allt för att förstöra för andra, finns i kattvärlden…
  • Några av de mest possitiva och glada människor jag mött och som gör allt för att stötta och hjälpa andra, finns också i kattvärlden…
  • De mest falska och missundsammaste människor jag mött, finns i kattvärlden…
  • De mest generösa och ärligaste människor jag mött, finns också i kattvärlden…

Ja, listan kan göras ganska lång… det verkar som att motsatserna dras till varandra i kattvärlden.

Jag beundrar dem som orkar kämpa mot alla odds och inte bry sej om alla missundsamma blickar och kommentarer, utan starkt jobba frammåt… det gäller uppfödare, utställare, nybörjare m.m…

• Alla vet eller känner vi någon som får eller fått ta oförtjänt mkt skit och motgång….
  • Alla vet eller känner vi någon som gottar sej åt någons olycka och nederlag…

Kattvärlden är en konstig värld att vistas i… ju längre man vistas i den, desto större lycka, desto större motgång… alltid kommer det lika mkt tråkigheter som det kommer roligheter… ingen framgång utan motgång… inga vänner utan ovänner…

Kattvärlden kan vara snäv att vandra i… akta sej för att ta ett steg fel åt sidan, akta sej för att nå för högt. Samtidigt är vägen bred, då det finns många riktningar man kan gå åt.

Ju mindre man vet, desto lyckligare ovetande är man. Ju mindre man vet, desto mer går man miste om på både gott och ont.

Ja… några funderingar man harObestämd gjorde detta för att skriva av mej… kanske känner några igen sej i några rader, kanske känner några inte alls igen sej… men det är väl på den vägen det ska vara, eller hur?Flört

Kattvärlden är en vit och svart perser, tillplattad och elegant!Cool

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Mayer
0

Ja,du har rätt…I början är allt rosenrött men sen märker man att det finns nyanser.Tyvärr tar det ett tag innan man märker av det.Lyckligtvis tror jag Bullan, vi verkar förskonade av mycket häruppe i norr.

Vi syns!

Anja

englagirl
0

"Kattvärlden kan vara snäv att vandra i… akta sej för att ta ett steg fel åt sidan, akta sej för att nå för högt. Samtidigt är vägen bred, då det finns många riktningar man kan gå åt".

Tänkvärda ord Bullan och om du visste hur många gånger jag har sagt….

NU LÄGGER JAG AV

och kastrerar ALLA mina katter!!!!!

Men,tack vare underbara människor i min närhet som stöttar en så kämpar man på i med&motvind!

// Lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Marita-L
0

så sant så sant

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

[Guardians]
0

Så sant men dessvärre gäller detta i hela samhället, både i arbetslivet och fritid.

englagirl
0

#4 mmmmm, det gör det faktiskt!

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Bullan
0

#1 Vet inte om vi är så förskonadeTyst

#2 Samma hära! Tur man har fina vänner Skrattande

#4 Så Sant Obestämd

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Annkis54
0

du har så rätt Bullan>
men dessa människor som är otrevliga och hemska, elaka
bittra, sura, falska och missundsamm, de blundar vi för. Vi ser de inte ens tycker jag

så koncentrerar vi oss på de mest godhjärtade, varmaste, trevligaste, possitiva och glada, generösa och ärliga.

o ser vi att nån  får eller fått ta oförtjänt mkt skit och motgång…. 
så säg - så tycker inte jag 
gottar sej åt någons olycka och nederlag…så säg igen..-
så tycker inte jag

jag tror att det är viktigt att vi visar att vi inte tycker så
O att vi inte bara glider med.

de som är våra vänner glider inte bara med…de säger ifrån om de hör nåt…o det är våra vänner som betyder nåt…

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

ixidixi
0

Mycket bra skrivet! Håller helt med dej:)

Kram Chatrine

Marita-L
0

#7 Absolut ! Så tycker jagGlad

Crystal Pearl´s

ixidixi
0

#7 Bra skrivet Cool

Kram Chatrine

w-ww
0

Instämmer med #7

sorundas
0

Håller helt med.

Kram

Gunilla

S*Sorunda's

Tjing-Ling
0

Helt rätt, håller fullständigt med.

Kram Ann-Louise

Mirra
0

# Nina jag tycker det är bra att detta ämne har kommit upp

och det du skrivit är Jättebra! Alla borde få sig en tankeställare

# Annki du har verkligen rätt inställning i detta ämneGlad

håller helt och hållet med dig Bra jobbat! Flört 

Delad glädje är dubbel glädjeSkrattande

Kram Rosie

GarpW
0

#7 Instämmer också till 100 %

Och visst är detta ämne ett av de viktigaste, att alltid hålla levande i debatterna.

Dessvärre är det ju så, att är man typen som säger ifrån, när någon kör över en eller sina medmänniskor i raketfart och helt saknar respekt, ja, då riskerar man stort att bli betraktad som punkt 1, 3 och 5 i Bullans sammanfattning. Därför avstår alltför många att visa vad de egentligen tycker. För vem vill bli betraktad som sådan!

Och därmed förblir världen en halv tragedi. För de som är hederliga och respektfulla ställer ju inte till särskilt mycket, medan den andra gruppen ser till att både synlig och tyst surhet med mera förökar sig. Och de som tror att tysthet löser problem, sällar sig ju till den gruppen, även om deras uppfattningar är något annat.

Det är nog så också, att ju mindre man vet, desto mera har man blundat för, och därmed också lämnat några kompisar i sticket. 

Själv är jag definitivt typen som inte ger upp, och låter andras fräckheter styra över omgivningen. Ju fortare man får slut på oegentligheter, desto mera gynnsamt för den harmoniska världen. Fram för mera rakhet i kommunikationerna, även om det är obekväma sanningar. 

Med andra ord är det inte särskilt utvecklande att låtsas som att inga problem finns. Det kommer alltid att finnas, så det gäller att ha modet att reda ut dem allteftersom, så minskar i alla fall ökningen. 

Eller kan jag ha fel?

ormeryd
0

Helt fantastiskt skrivet - du har  träffat huvudet på spiken!!!

Ja, varför är några så bittra och eleka? Kan det bero på att de har dåligt självförtroende eller trista liv?

Anna

matowimas
0

Håller med om att detta var ett bra skrivet inlägg!

ixidixi
0

#16 Jag tror på trista liv ;)Tungan ute

Kram Chatrine

yadhayezibas
0

#16 jag tror oxå på trista liv så de måste sitta o ringa runt o sprida skit omkring sig! Cool

englagirl
0

#16 tror detsamma som du Anna, Trista liv och AVUNDSJUKA!

Du vet….

Avundsjukan vilar aldrig!!!!!!!

Flört

Kram!

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Hummelviken
0

Vilket bra inlägg. Håller med till 100%.

Bullan
0

Kul att det blev så mkt positiv respons på inläggetGlad Jag tror absolut att detta ska diskuteras till och från. Många bra synpunkter och tipsSkrattande

Annkis54
0

ja..den svenska avundsjukan…fast den är nog inte bara svensk:)
#17..du har så rätt
men som en lärare sa till mig för några år sen
man kan "Linda in" sanningen lite
eller man kan slänga den som en disktrasa i ansiktet:)

jag lindar nog in då:):)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
0

slänga den som en disktrasa i ansiktet:)

hahahahahahahaha

Crystal Pearl´s

Sunrunners
0

#23 jaa… vi kallar det här i Finland den finska avundsjukan Skrattande.

Annkis54
0

#25 haha…ja där ser man
den finsk/svenska avundsjukan:):)
suomi/ruotsi-avundsjukanFlört

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bullan
0

Kan berätta att denna text ligger även inne på Ragdoll ifokus nu med många intressanta svar där ocksåGlad Moderatorn därinne kontaktade mej och ville låna texten vilket hon givetvis fick!

Mayer
0

#27 Ja det förstår jag.Du är ju jätteduktig på attfå tankar på papper.

(Önskar man hade det kunnandet.)

corrminda
0

Mycket bra skrivet…/Camilla

frukove
0

Jättebra skrivet Nina!

Sorgligt att dessa tankar och känslor finns bara.Men så här är det ju i denna värld som vi valt att leva i.

Jag tror ju inte att det är specifikt för katt världen bara,det finns överallt.

Att devisen delad glädje är dubbel glädje är ju synd att den inte gäller längre.

Att så många är såå bittra,avundsjuka och missunsamma är ju tråkigt.

Ses i helgen!

Lycka till alla som ska ställa ut sina underbara katter i helgen!

Heléne

Fillifjonkan
0

Så många fina ord väl uttänkta och nedskrivna, mycket bra.

Så många som genast nappar på det och tycker: O JAAA precis så är det, så tycker jag också, men varför är det så här då?

Jo det kan jag tala om, för att MÅNGA MÅNGA  ja kanske med några få undantag tillhör den här tråkiga kategorin, men förstår tydligen själva inte det. För dom lever synnerligen inte som dom lär iallafall.

Detta gör mig så ledsen, för som ni sagt här delad glädje Ä dubbel glädje, så sant som det är skrivet 1

Lycka till från mig också ni som ska på show i helgen och ni andra får väl njuta av det underbara Septembervädret.

MVH

Elis

Amorstroll
0

Ja, du Filifjonkan, jag kan inte annat än hålla med dig! Så sannt som du skriver……

För vilka är då dessa som är missunsamma och elaka mot varandra???? VAR FINNS DOM DÅ? Inte på denhär listan tydligen. Var och en kanske skall ransaka sig själva och se vad de får för svar.

När jag gick med på denna lista fick jag varningens ord från flera uppfödare…. Denna lista är enbart till för "klubben för inbördes beundran" där man mobbar ut vissa och höjer andra till skyarna… 

Några sådana tendenser måste jag säga att jag inte har upplevt hittills!!!!!

Däremot måste det dock sägas att det ligger ju TYVÄRR i människans natur och självbevarelsedrift att få trycka ner andra för att höja sitt eget värde. Annars skulle det inte finnas t ex mobbning, krig etc….. här i värden. Kvinnor i alla åldrar är ju dessutom kända för sina enorma behov av att mobba varandra medan karlarna kör med mera raka puckar och säger rakt ut vad de tycker om saker och ting och det accepteras på ett helt annat sätt……

Lite tankar

från mig

Lisa

S*Amors Troll

MayanMysticat
0

Låt dig inte luras av det ansikte jag visar. Jag har tusen masker och ingen av dem är jag. Bli inte lurad - jag ber dig -bli inte lurad.

Jag ger intryck av att vara säker, att självförtroende är mitt namn och kyligt lugn mitt agerande, att jag inte behöver någon - men tro mig inte. Djupt nere dväljs mitt verkliga jag - i förvirring,i fruktan i ensamhet. Därför skapar jag mig en mask att dölja mig bakom, att skydda mig från de blickar som vet. Men just en sådan blick är min räddning. Det betyder, att om den åtföljs av accepterande, åtföljs den av kärlek. Det är det enda som kan befria mig från de murar jag byggt åt mig själv.

Jag är rädd för att djupast inne inte vara någonting, att jag inte är någonting alls att ha, att du skall upptäcka det och stöta bort mig. Så nu börjar paraden av maskeringar.

Ständigt småpratar jag med dig. Jag berättar allt som egentligen inte betyder något, men ingenting om vad som betyder allt, vad som ropar inom mig.

**var snäll och lyssna noga och försök att höra det jag INTE säger!

**Jag skulle vilja vara äkta och spontan och mig själv, men du måste hjälpa mig. Du måste räcka ut din hand. Varje gång du är snäll, vänlig och uppmuntrande, varje gång du försöker förstå för att du verkligen bryr dig om……Då börjar mitt hjärta få vingar - mycket spröda vingar - men vingar!

Med din känslighet och sympati, och förmåga att förstå är det endast du som kan befria mig från min skuggvärld av osäkerhet, från övergivenheten i mitt fängelse. Det kommer inte bli lätt för dig. Ju närmare du kommer mig, desto blindare slår jag kanske tillbaka.

Men jag har hört - att kärleken är starkare än tjocka murar - och däri ligger mitt hopp. Mitt enda hopp. Jag ber, försök riva dessa murar med fasta händer, med varsamma händer - för ett barn är mycket känsligt.

vem är jag? kanske du undrar? jag är varje man du möter, jag är varje kvinna du möter.
Jag är också du själv!

//Simone

Annkis54
0

#33 Glad

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

MayanMysticat
0

på # 33 är det är en dikt som egentligen handlar om nått helt annat, men innehållet är grymt bra och kände att de passar här också.. Skrattande

//Simone

Mirra
0

Bra inlägg Simone!

Kram Rosie

Bullan
0

#33 Fin dikt!

ormeryd
0

Men - jag tycker det är bättre att få det direkt i ansiktet så att  säga, Lisa, som karlar gör -  än den som är så feg att de inte vågar säga rakt ut.

Fruntimmer,som springer omkring med skitsnack, intriger, gör fula grimaser bakom min rygg. Hittar på lögner om mig och mina katter.. vilka fega eländiga  varelser det är!!!  "Skit på dig" som han sade Italienaren på Göta Kanal 2 Flört

miascharming
0

Önskar alla en trevlig:

Fillifjonkan
0

#38 Så rätt och riktigt skrivet.

Då var det bara det sista kvar då, lev som du lärObestämd

MVH Elis

ormeryd
0

Precis "Elis" fast man kan ju göra det på ett snyggt sätt också! Man behöver inte skriva ut allt på listor, så man bir utsparkad…Flört Bättre att ta sådant privat - ansikte mot ansikte, tycker jag!!

Fillifjonkan
0

#41 Nej nu tycker jag att du har fel. Nog måste man väl få vara ärlig även om det är en lista eller som det här, ett forum. Man ska väl inte behöva sitta och skapa lögner bara för att behaga andra?

Att leva som man lär är iallafall det viktigaste, fy fasen för illvilliga, skitpratande människor som utger sig för att vara så väldigt präktiga.

MVH Elisabet (Elis)

ormeryd
0

LMAO

Bullan
0

O.B.S

Om ni har en privat diskussion, så ta den privat och inte öppet i trådarna!

w-ww
0

#43 Det svaret sa en hel del.

Fillifjonkan
0

#44, Jag förstår inte vad du menar ?? Jag känner inte "ormeryd", jag bara svarade på hennes inlägg.

MVH Elis

Fillifjonkan
0

#45, Ursäkta mig men jag förstår inte?

Vad betyder det svaret? Jag är inte så duktig på internet så jag kan inte alla sådana här förkortningar.

MVH Elis

w-ww
0

#47 Laughing My Ass Off.

Fillifjonkan
0

#48 Är man inte oförskämd när man skriver så ?

För så mycket Engelska förstår jag även om jag inte var den duktigaste i skolan på just språk.

MVH Elis

w-ww
0

#49 Ja inte kan man uppfatta det som särskilt taktfullt iallafallGlad

Annkis54
0

tråden låses nu, för det verkar inte komma nåt mer konstruktivt inlägg

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Cybercat
0

Hallå #45 - #50!

Onödigt att göra det värre än det är, tycker jag.

LMAO betyder visserligen Laughing My Ass Off, bokstavligen, men kan på svenskt internetspråk ungefärligt översättas med bara *skrattar*. Kan, men behöver inte har varit otrevligt menat alls.

Att använda engelska förkortningar har hängt med i "internetlingon" sedan starten och ofta utgår man ifrån att folk förstår vad man menar om man skriver det på ett internetforum. Förstår man inte är det ju bara att fråga, som du gjorde Elis, kanonbra :).

SÄRSKILT i den här tråden kanske vi skall undvika "känslorna på ytan"? ;)

Inlägget är låst för nya kommentarer