Rinniga ögon
Jag bara undrar hur man ser skillnad på en ögon-infektion/inflammation mot "normalt rinniga" ögon. Vet att en del exotic-katter har problem med tårkanalerna, men min Gustaf som jag köpte när han var 2år, hade precis behandlats färdigt för en ögoninfektion och säljaren sa att man får torka honom i ögonen för att han har lite problem med att det rinner. Det är nu ca. 8 månader sen och det går i vågor, vissa dagar är det mer, andra är det mindre. Finns det ngt bra medel eller är det bara att fortsätta tvätta med koksaltlösning och torka av med papper? Eller ska man göra en koll hos vet? Förövrigt är det bara världens mest helmysiga katt!!
"En stund i taget - här & nu"
Ursäkta mig, här skriver jag först och läser sen =S Hittade ett par trådar om just ögonproblematiken. Så jag ska börja först och främst med såpavatten.
min personliga uppfattning är att det går i vågor som du skriver.
själv anser jag att det är en bonus ifall den specifika katten inte behöver ögonskötsel.
Om man behandlar med nån salva eller droppar så kommer problemet oftast tillbaka några veckor efter behandlingen
Personligen så gör jag så att jag tvättar med koksaltlösning o lägger sen på eye envy pudret. Då håller de sig jättebra. Detta gör jag mer eller mindre varje dag på de som det behövs. Vissa behövs ingen ögonskötsel alls.
När det inte räcker längre..utan det behöver skötas om 2-3 ggr per dag…då lägger jag in en behandling.
det finns en massa olika situationer som kan göra att ögonen tåras mer än normalt…utevistelse, löp, parning, födsel, omhändertagande av ungar, mm mm

Att torka ögonen med papper kanske inte är det bästa eftersom papper i sig är ganska "vasst" och irriterar på ögat. Jag föreslår att man använder ögonpads istället som är mycket lindrigare.
Att använda Eye Envy dagligen är väl nästan detsamma som att behandla med salva för det pudret innehåller väl en del antibiotika det också, man behöver bara lukta på pudret så känner man den specifika doften?
Mitt förslag är att kontakta en veterinär (som alltid när man har problem som är sjukdomsrelaterat, är det dom som är utbildade för att lösa dessa) Det kan bero på så många saker att ögonen rinner
1. Infektion/flammation
2 igentäppta tårkanaler
3 entropio
4 något främmande föremål
5 någon skada på ögat
mm mm mm
Lycka till med din Gusyaf
MVH Elis
#3 hm.. enligt Birgitta May så finns det ingen antibiotika i 
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

#4 Har du fått någon fullständig innehållsdeklaration ?
….Nej, kunde inte tro det…men lukta på pudret och säj vad det luktar.
Sedan så är det helt andra uppgifter som kommer från utländska uppfödare än den personen som för märket här i Sverige.
MVH Elis
#5 det "gick rykten" om detta på en utställning för nåt år sen så jag mailade företaget
o deras svar var NEJ ingen antibiotika i denna
Därför går oxå Birgitta May ut o skriver det utförligt på sin sida
o det litar jag på

Finns ingen antibiotika i detta puder.
Ann-Louise.
Tack för alla svar. Ska testa i första hand med såpavatten, och bommulspads, och beställa hem eye-envy, funkar det inte så blir det till att ta en koll hos vet!!

Vad menar du med såpavatten?? Du kan inte använda såpa. Eller är det något annat som kallas såpavatten??
Ann-Louise.
Hej
Jag håller helt med dig, Anki.
Jag har många vita katter och de är det mycket noga med att hålla rent runt ögonen.
Jag tvättar först med Bausch & Lomb på pads tills man ser att det är riktigt rent, alltså padsen är ren när man tar sista torken. Sedan tar jag topps med eye envy pudret, och duttar på så att det kommer helt ner botten av pälsen.
Torka inte med papper det fnuggar av sig och kan skada ögat
Det finns absolut inget antibiotika i pudret. Har tagit lite på min tunga och det finns ingen smak av antibiotaka i det.
Om du luktar på ett helt parfymfritt barnpuder så luktar det lika.
Katterna håller sig fina och man behöver inte ta varje dag.
Och man skall ju inte hälla det i ögonen. Om det kommer lite in i ögat så är det visserligen inte farligt och de blir inte irriterade av det.
Jag undrar också vad du menar med såpvatten ??
Är det vad du säger så förstår jag att det blir extremt rinn för det måste svida rejält och är absolut inte avsett för att tvätta, varken djur-eller människo-ögon
Har över 30 års erfarenhet med perser och detta är det bästa jag använt genom tiderna.
Mvh. Maria-Louise
detta låter precis som jag gör Maria-Louise
såpavatten tror jag att hon menar:
det finns en tråd här nånstans om att man tvättar med såpavatten under ögonen om man misstänker svamp eller liknande
Om du har läst det i en tråd här så putta gärna upp den willowpysen
Min burk med eye envy pulvret luktar skit rent ut sagt… svavel typ… så luktar inte barnpudret som vi har. 
#12 Om det luktar så illa som svavel så kanske det är något fel på det.
Mitt råd är att du skickar tillbaka den, så de får kolla upp pudret. För fel är det, om det har den lukten.
Om du tar lite på tungan så smakar det en liten aning beskt men ingen eftersmak.
Bra om du kan putta upp den tråden Willopysen, jag har missat den. Skulle vara intressant att läsa.
Kan tänka mig om de får en svarthaka och som vissa hanar kan få på pungen och svansen. S.k. fettsvans, som ses mest på ljusa-vita katter. det har mer med hormoner att göra och att det bildas akne.
Då kanske såpa är bra.
Jag tar barnolja och gnider in och låter sitta ett par timmar sedan tvättar med Yes. Fett löser fett
Håller man rent och torrt runt ögonen så blir det ingen svamp och det är det som pudret motverkar, helt enkelt skyddar mot detta.
Om det får sitta tårvätska kvar många dagar, blir det en skorpa över allt fukt som i sin tur bildar svamp och till och med otäcka variga sår.
Mvh. Maria-Louise
Eye Envy-pudret är SUPERBRA!
Jag skulle inte klara mig utan pudret, o hålla mina katter så vita som jag gör nu. Det finns inget puder till ögonen som är så bra som Eye Envy. När man torkat rent runt ögonen, med ögonvatten( Jean Peau-ögonvatten använder jag), så lägger jag på puder några gånger per vecka, så håller sig katten jättefin:) Även på utställning så snvänder jag Eye Envy, något annat behövs inte:)
Jag har fått veta att det är endast örter i Eye Envy, inte något läkemedel.
Får katten in puder i ögat så är det inget farligt. Jag har både provat pudret i mina ögon och smakat på det, det svider inte alls, o smakar just ingenting:)
Däremot barnpuder blir katten irriterad av då det kommer i ögat…
Jag kan verkligen rekomendera Eye Envy!
//Susanne
Jag tycker också att Eye Envy funkar bra.
Har också testat Baldecchi Absorbing Powder, även det toppenbra men har hittills bara hittat det i Italien och Tyskland.
MVH
Kristina
Jag tycker med att det fungerar bra men håller med #12, det luktar riktigt illa, inte minsta tanke på öreter iallafall om man doftar ner i burken, har fler burkar och alla luktar detsamma oavsett de jag köpt från återförsäljaren här i sverige och de jag köpt från USA. Hade gärna sett en analys på innehåll.
#16 Har aldrig tänkt på det förut men det luktar faktiskt antibiotika (penicillin) om Eye Envy pudret.
Baldecchi marknadsför sina varor som naturprodukter och det pudret luktar ingenting och har innehållsförteckning.
MVH
Kristina
Har fått ett paket idag med ögonrengöring, pads och eye envy som jag ska testa på min rinniga perserkille.
Hoppas detta kan hjälpa honom! 
jag kan hålla med om att eye envy pudret har en speciellt lukt
men om man tycker att det luktar som penicillin
kan det inte vara så att det är nån annan komponent i penicillinet som luktar som eye envy pudret…alltå inte sjäva antibiotikan
bara en tanke
innan jag hittade eye envy så hade jag ett litet helsike att hålla mina vitfläckar fläckfria…nu är det inte längre ett problem
det är helt suveränt:)
Torkade rent runt ögonen med rengöringen och duttade på puder igår kväll. Idag så är det mindre rinnigt under ögonen.
Enligt instruktionerna som följde med ska man göra detta 2 ggr per dag men jag tar endast på kvällen i ca 5 dagar så får jag se hur det blir.
Pulvret luktade lite mysko men min katt verkade inte reagera på det.
Hoppas på detta "undermedel" ska funka på min kisse. När han är som värst rinnig under ögonen liknar han Alice Cooper…. :-(
Ja, det med såpavatten har jag läst i en tråd här, att man skulle ta ett kryddmått såpa till ett glas ljummet vatten och tvätta med, ska leta upp tråden och putta upp den ;)
Låter mer som behandling för fethaka
Fortsätter i denna tråden med en fråga ut på forumet här om Eye Envy pulvret. Beställde som sagt detta och körde enligt den instruktion som Birgitta May skickade med.
Min fråga hur ofta kan man använda pulvret? Kan jag ha det 1 ggr / dag? Eller kanske varannan dag?
Min katt är väldigt rinnig så torka med saltvattenlösning gäller minst 1 ggr/dag och torka torrt. Har haft honom hos veterinär nu i våras för utredning pga av rinn men kommer inte fram till något mer än infektion. Har även tagit en massa prover men allt visar negativt på dessa.
Har provat de flesta salvor och droppar som finns och han blir jättfin efter en kur men ca 1,5 vecka efter så börjar rinnet och han får en del brunt klet runt ögonen.
Han är för övrigt bra i ögonen inget rött eller svullet och luktar inget konstigt men detta rinn med klet runt ögonen.
Ja som sagt hur ofta kan man använda pulvret? Kan jag ta det varje dag eller kommer det bli så att det inte heller hjälper till slut som alla andra salvor resulterat i…..
Vissa dagar känner man sig så ledsen och uppgiven över detta problem.

Tror det är jag som skrivit om att använda såpavatten att rengöra under ögonen med.
Det funkar bra och är bakterie och svampdödande. Jag har gjort det någon gång då kissarna varit extra rinniga, och förutom att det blir rent, så blir katterna bättre efteråt. Det ska givetvis inte in i ögonen :) Sedan tvättar man av med vatten, sedan torka torrt.
Katter som får riktigt rinniga ögon… vilket kan hända katter som breddar mkt på skallen under tillväxten, är ofta litet våta under ögonen mer eller mindre jämt och kan få litet svamp och eller bakterier som kommer i kontakt med ögonen och som triggar igång tillrinningen ännu mera samt att de kan leda till ögoninflamation.
Eye-Envy har samma effekt
men är litet lättare att handska med, men betydligt dyrare… men å andra sidan ljusar det upp förträffligt bra på ljusa katter!
Förr i tiden använde man såpan till mkt, sårtvätt, fotsvamp, liggsår, hårtvätt, bad av djur, m.m. Tror folk överlag glömmer bort vissa produkter i och med alla nya kommer
Och… 1krm till ett glas ljummet vatten har jag tagit!

Många intressanta inlägg här :) Jag är glad att så många är med och delar med sej av erfarenheterna.
Kram Chatrine
#23.när det BEHÖVS så använder jag det varje dag.
Men så blir de bättre ibland o då använder jag det vid behov
Ska testa med såpvatten nu och se hur det blir. Han blir så tråkigt missfärgad i pälsen oxå pga rinnet. Får aldrig riktigt bort det.

Som sagt: En innehållsdeklaration på Eye Envy pudret vore intressant att läsa.
Pencillin fanns långt före Eye Envy pudret (tror jag iallafall) och har alltid luktat likadant;-)
Jag använder eye envy vid behov. Ögonen blir helt klart MKT bättre av det. Trots sin otäcka lukt. Jag tycker att själva vätskan luktar lite åt sprit hållet… o som jag skrev tidigare så luktar pulvret skit.. vad det beror på vet jag inte. Alla mina burkar har luktat likadant så nåt fel är det troligtvis inte. 

jag har mailat Birgitta May o frågat om hon har eller kan fixa nån innehållsdeklaration
det enda som står på deras hemsida www.eyeenvy.com
är ju att …does not contain bleach, cornstarch, or steroids……
…contains a cleanser, an astringent (to dry the area) and herbal flower extract (acts as a natural antibiotic) and an antibacterial.
När jag mailade dem o frågade så klargjorde de tydligt att det INTE innehöll antibiotika.
OM det nu skulle vara antibiotika i den…skulle det inte märkas på våra katter då…efter flertalet år av användning….skulle det inte bli några negativa saker på katterna då?? Mina har iaf inte regerat på nåt negativt sätt. Jag tycker ff att det är helt SUPERBRA
vi får väl se om vi får svar av Birgitta
Ja det vore intressant och få reda på vad det innehåller. Låter lite för bra med bara örtextrakt men bra är den.
Det är lite det som jag undrar över vad det är i som är så bra, och om man jan använda det ofta utan att katten till slut skulle bli resistent mot det och det inte hjälper längre.

Hej !
Jag tror till 100% på deras påstående att pudret inte innehållet penecillin.
Även om jag också skulle vilja se en inehållsförteckning…då vi är vana att alltid läsa vad våra produkter inehåller.
Hade en katt som var riktigt allergisk mot PC & tålde inte ens salvor med PC eller antibiotika i , ej heller ögondroppar..OM hon fick det på kinderna.
MEN: Pulvret tålde hon.
Tänk på att många människor är otroligt allergiska mot PC- & vilka följder det skulle ha för företaget ..OM någon allergiker råkade inhalera detta pulver.
Så tänker jag iaf….& är väldigt glad åt en bra produkt UTAN blekmedel & PC i.
På kul jämförde jag doften på flytande PC & Pulvret blandat med lite vatten ..och gjorde blind test här hemma..kunde in te låta bli..för jag blev nyfiken ..då jag själv INTE tycker pulvret luktar PC.
ALLA- plockade ut PC- som PC- Pulvret trodde dom var mjöl- eller nått.
Trevlig Helg!!
// Mia
här kommer svaret från Birgitta May. Det mesta kommer från företaget men Birgitta har tagit reda på lite mer om ingredienserna.
o så har hon översatt:)
Eye Envy does not contain antibiotics, they're confusing it with Angel's Eye, which is an ingested tear stain remover, that actually contains Tylan.
Eye Envy innehåller inte antibiotika, det blandas ihop med Angel Eyes vilket är en produkt som ska ges invärtes med mat och som innehåller Tylan (en antibiotika).
Eye Envy solution contains colloidal silver, eyebright, witch hazel and boric acid. The powder contains boric acid and eyebright powder. Eyebright is considered a "natural antibacterial" and mimics the properties of an antibiotic.
Eye Envy vätskan innehåller kolloidalt silver
Detta taget från en artikel av Anders Sultan,1963 så fann man att kolloidalt silver var oöverträffat på att döda jäst och svampar. Kolloidalt silver är en produkt som består av destillerat vatten och miljardvis med mikroskopiska silverpartiklar. Partiklarna och jonerna är så små att om man skulle tillverka en ask med volymen en kubikmillimeter, så skulle det rymmas över en miljard silverjoner i asken. Varje jon har förmågan att neutralisera en svamp, bakterie eller ett virus.
Eyebright är en vildväxt som kommer från Europa. Namnet tros komma från att traditionellt har människor använt denna växt som hjälp mot ögonirritation. Den aktiva ingrediensen verkar vara tannin vilket anses vara inflammationshämmande.
Witch hazel är en buske som växer vilt i Kanada och USA och som man producerar en vätska av från bladen och barken. Denna vätska hjälper att stänga porer och läka huden. Witch Hazel användes som medicin av alla amerikanska indianstammar.
Boric Acid (borsyrelösning) är ett gammaldags antiseptiskt hudläkemedel. sårmedel och desinfektionsmedel.
Unfortunately, many people confuse the products and the company has made it a point to copy or use very similar wording, packaging, even use our customer pictures, so they can create confusion…it's one of the great joys of competition!!!
Tyvärr blandar människor ihop Eye Envy's produkter och firmanamn med andra firmor som ansträngt sig att kopiera eller använda liknande ord, paketering och även Eye Envy's kundbilder endast för att förvirra…. sådan är situationen när det finns konkurrens!
Hope that answers your questions. You have nothing to worry about, EE is very safe.
Hoppas detta svarar på dina frågor och du har inget att oroa dig för med användande av Eye Envy, det är väldigt säkra produkter.
Eye Envy
detta litar i alla fall jag 100% på
Tack Birgitta May för all din research:)

Bra att få läsa!
Tack Annkis för informationen. Bra att få se vad det innehåller. 

Hittade det här på nätet ang Borsyra (acid boric)
MVH Elis
• Dammet irriterar luftvägarna.
• Giftigt invärtes i höga doser (några gram). Kemikalieinspektionen klassificerar det som hälsovådligt och farligt vid förtäring och hudkontakt. Akut förgiftning yttrar sig i kräkning, diarré, magplågor, klåda - det lär ha drabbat en diplomat efter en orgie i rysk kaviar. Därefter aktiveras eller dämpas centrala nervsystemet, kramper kan tillstöta. Cirkulationskollaps och chock leder till döden inom 3-5 dagar. Vid lägre doser under längre tid ansamlas borsyra och kan leda till kronisk förgiftning (anemi, håravfall, aptitlöshet, eksem m.m). I djurförsök har det gett fosterskador och Danmark har föreslagit att det ska klassificeras som reproduktionstoxiskt inom EU. Några rekommendationer om högsta lämpliga dagsintag finns inte eftersom det helt enkelt inte är rekommendabelt över huvud taget, men en expertgrupp i WHO har räknat ut att ett dagsintag på 0,6 mg per kilo kroppsvikt (42 mg för en person på 70 kilo) kan vara tolerabelt.
• Giftigt även utvärtes. Det absorberas inte genom intakt hud, däremot genom skadad (brännskador, eksem) och genom slemhinnor. Ren borsyra som av misstag sålts som barnpuder har dödat småbarn.
Miljö I höga doser dödligt för vissa växter (besprutning med borsyralösning skyddar trä från mögel, svamp och insekter) och för vattenorganismer men inte för fisk. Havsvatten har ganska hög naturlig borhalt och tycks inte ta skada. Danska Miljøstyrelsen bedömer borsyras miljöfarlighet som liten.
Lagstiftning • Kroppspuder (talk): Borsyra får ingå med max 5 %. Det får inte ingå i talk till barn under 3 år och ska märkas: Får inte användas till barn under 3 år. Max 1,5 % får ingå i talk som ska användas på fjällig eller irriterad hy och om halten överstiger 1,5 % ska förpackningen märkas: Ska inte användas på fjällig eller irriterad hud.
• Munhygienprodukter: Borsyra får ingå med max 0,1 %. Förpackningen ska märkas: Ska inte sväljas. Det får inte ingå i munhygienprodukter till barn under 3 år och ska märkas: Får inte användas till barn under 3 år.
• Andra produkter (än badprodukter och hårlockningsprodukter): Borsyra får ingå med max 3 %. Det får inte ingå i produkter till barn under 3 år och ska märkas: Får inte användas till barn under 3 år. Max 1,5 % får ingå i produkter som ska användas på fjällig eller irriterad hy och om halten överstiger 1,5 % ska förpackningen märkas: Ska inte användas på fjällig eller irriterad hud.
#37. då får vi hoppas att mängden borsyra ligger under rek mängd då

#37 Var har du hittat den här infon, länka gärna till din källa, jag hittar tyvärr inte det du skrivit….
Jag gick in på kemi.se, och fick fram att borsyra används som en viktig ingrediens i kosmetika, där det bla fungerar antiseptiskt.
Då borde det inte vara så farligt att använda Eye Envy på våra katter…
Är det någon som haft problem med Eye Envy? Jag har aldrig haft några problem alls med varken puder eller vätskan, det fungerar SUPERBRA:)
//Susanne
Länk: http://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/borsyra.htm
Jag har använt Eye Envy sedan hösten 2006 och aldrig märkt att någon av katterna haft några problem med det
!!!

Var så god #40
http://www.shenet.se/ravaror/borsyra.html
Trodde du att jag suttit och hittat på alltihop???
Elis
#40 jag har använt eye envy i minst 2 år nu….mer eller mindre dagligen..till flertalet av katterna
inte märkt någon som helst "reaktion"
tycker den är suuuper
för några år sen så köpte jag katt från Norge, en av de stora i norge
hon rekommenderade mig att köpa borsyra 2% o tvätta under ögonen med. Inga problem heller
men det var innan eye envy, nu behöver jag inte tvätta bort missfärgningar längre…för det blir inga:)
Jag litar fullständigt på Eye Envy, till 100%, liksom #33 & #34.
Jag har bara positiva resultat av Eye Envy, och jag har också använt det i flera år, SUPER!:)
#42 Jag tror inte någon hittar på saker här på forumet, men det kan vara intressant att veta källan, så kan man få läsa hela informationen själv, och bilda sig en egen uppfattning:)
//Susanne

Och, om man läser hela källan hittar man då också andra utdrag som detta, från samma artikel:
Hudläkemedel
Antiseptiskt -[snip] Borsyrelösning (borvatten) kom ur bruk som desinfektinsmedel på 1950-talet men används idag ibland på ytliga sår för att det är lätt sammandragande utan att irritera. Utspätt t. ex. lika delar rosenvatten används lösningen också som ögonsköljningsmedel.
[Snip]
Borsyras desinfekterande och konserverande verkan är ganska svag men tillräcklig för att hindra bakterietillväxt på huden utan att skada vävnaderna. Det är också svagt svampdödande, däremot verkningslöst på mögel.
Låter inte helt fel som ett av flera verksamma substanser i ögontvätt?
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

… inte HELT ofarligt då!