Angående pkd Dna test!!!
Hur ska man gå till väga för att beställa dessa tester då jag vill testa Aragon innan jag ens funderar på att använda honom i avel, har kollat lite på nätet men fattar ju nada av det som står där:( Föräldrarna e ju testade men man vill ju kolla honom oxå:) Tacksam för svar, har oxå hört lite olika priser beroende på varifrån dessa tester beställs:)

Gå in här och läs t ex http://www.vgl.ucdavis.edu/service/cat/index.html

Tack har skickat ett mail till dem nu, får se om de svarar:)

Vi har testat våra katter hos Gribbles i Australien och det har gått bra. Vi betalade ca 250 SEK./katt och det tog ca 10 arbetsdagar.
http://www.gribblesvets.com.au/info/general/Document/get/155/documentId/
Vi beställde "borstarna" och bokade tid hos veterinären, hon gjorde " svabbtesten" och skrev ett intyg till oss. Vi fick svaren både på mail och brev. Vi är nöjda med Gribbles och tänker använda dom igen. // Karin
Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

För att använda UCDAVIS behöver man inget intyg från veterinär. Man tar helt enkelt ett svabbtest själv hemma.

#4 Intyget är till oss själva och inte tiill Gribbles. Veterinären skriver i kattens namn och chipnummer så det säkert är rätt katt till rätt svabbtest. Första gången vi gjorde en PKD test fick vi till oss att så ville Agria ha det. // Karin
Karin

Hmm får se vad de skriver i mailet då.9 skalliaf testa han förjag ens funderar på honom i avel oavsett att hans förfäder e negativa hehe

Jag skickade ett mail till Gribbles igår kväll (vid 23.30) och fick svar idag att de skickar "svabbar" till mig idag. // Karin
Karin

oki tack för tipsen;)

Jag har lämnat till Gribbles innan, men jag tog testet hemma, behövde ingen veterinär

Vår veterinär tog 100:- för att "svabba" 3 katter och vi tycker det är lättare att göra hos henne. När vi sedan säljer kattungar skickar vi med provsvaren och ett papper att vår veterinär gjort det. Jag vet inte hur Agria ser på det idag?
Karin
…oj?? måste man skicka det till utlandet? finns det ingen som gör sådan test i sveriges gränser?

försökte gå in på gribbles men då stänger min dator bara ner sidan:(
gms@healthscopemolecular.com; är e-mailadressen till Gribbles.
#11 Det är mycket billigare att skicka till Australien än att testa i Sverige.

# 12 Om du skickar ett mail till denna adressen
och skriver att du vill ha PKD test till (antal) katter och din adress vart de ska skicka svabbarna, så får du säkert svar direkt därifrån.
Det kostar 45 australiska dollar ca 260SEK och detta betalas när du skickar iväg proven. // Karin
Karin

tackar o bockar
#13..finns det testställen i Sverige??
#0.är föräldrarna DNA testade eller ultraljudade???
Jag antar att man kan gå till veterinären som tar provet och sedan skickar iväg det. Det blir säkert dyrare än om man gör det själv för runt 260:-.
#17 hehe
jag trodde att det hade kommit nåt ställe i sverige som gjorde testerna
men det är ju inte svårare att skicka till USA eller Australien än till sverige hehe

Föräldrarna är testade negativt:)
#18 hihi… var det det du menade…. Javisst, tänk om det fanns här också att skicka till lika lätt som till Australien.
#19..ja fast jag undrade om de är DNA testade eller ultraljudade:)

#19 Om föräldrarna är testade, så varför testa? Du behöver inte testa så nära inpå. Ha pappren på testerna på föräldarna då du får kattungar som ska testas tillhands. Men om de är ultraljudade så behöver katterna testas då inte detta med ultraljud är lika säkert.

nej de e ej ultraljudstestade utan dna testade:), jaha vaddå e det ej bra ändå om man tetsar för säkerhets skull eller vad vet jag, har iallafall beställt nu;) Kan ju vara bra att ha hemma hehe

Men om du har fria Dna testade föräldrardjur så ska bebisarna också vara fria.
Hallå ni andra som kan detta också, hjälp mig nu, när ska man testa igen efter fria föräldrar?
Är ganska så ny på detta med Dna själv, har alltid ultraljudat innan detta kom:))

#24 Håller med dig Carina. Det finns ingen anledning att DNA testa barn efter fria föräldrardjur.
Av labben skulle jag använda mig av UC Davis eftersom man då även kan bidra med gener till deras forskning i kattens olika sjukdomar.
Jag hoppas också att man snart kan föra in i Sverak-stamtavlor att katterna är DNA-fria. Vet att detta diskuterades på årsmötet för två år sedan.

Tack Ingela!
Det hade ju varit en kanonbra grej om detta kunde föras in i stamtavlorna, alla tester som en katt gör som Pkd, HCM mm borde ju föras in precis som man ska ha navelbråcksintyget i fyllt om det vore rätt egentligen.
Nä..om man har DNA testade föräldrar så behövs absolut inte ungarna testas
3:e generationen efter en DNA test kan man testa om man ska vara riktigt säker..om jag har fattat rätt

Oki doki då vet jag tack för alla råde och tips:) Men kom på att min Bea ej är testad (mamman) men däremot William pappan och bakåt , så beas föräldarar är testade men ej hon… Så då kanske det e klokt att testa han ändå, eller?!

Är det någon som vet hur Agria ställer sig till PKD test? Skall ungarna efter PKD(DNA) testade föräldrar testas , eller kan man vänta till 3:e ledet? Hur är det att ta "svabben" själv, godkänner Agria det? // Karin
Karin

jadu hur ska man göra,många bud….. Om det e tredje ledet borde ju ej mina ungar behöva testas men däremot deras, eller hehe?!

Kan inte tänka annat än Agria godtar annat än svabb tester man gör själv, jag vet ett fall där det betalats ut med egentagna tester fr avelsförsäkringen. Men hur de ställer sig t betala ut om inga tester tagits på katt som bara har papper på föräldrardjurens fritester vet jag inte, men… om föräldrardjuren är testade, då lär ju inte denna katt som är efter dem ha pkd heller.
#28..o inte mamman är testad…så måste du testa din katt

jomen det ska jag göra oxå, men hennes föräldrar e ju testade

Måste nu fråga, du skriver:
Bea ej är testad (mamman)
så beas föräldarar är testade men ej hon
William pappan är testad
Du skriver alltså mamman själv är inte testad.Men hennes mamma/pappa är testade.
Pappan är testad
Då behöver du inte testa,detta är ju bara 2a ledet på mammans sida. Bara du har papper på föräldrarnas Dna tester så är detta ok.
#33..jaha..hehe..du menar att mormor o morfar är testade??
med DNA???

Japp:)

Va inte lätt hänga med här riktigt
Läste några ggr, men då är det ju okej. Som med min lilla Vanilla ju, hennes pappa testad, mammans föräldrar(alltså mormor/morfar) testade, så det är precis som med min lilla du är med din.
ska beställa test från gribbles, är testet lätt att göra själv på katten?,ska man sedan bara skicka tillbaka testet till dem och sen får man svar? alt. kan en vet göra testet här hemma i sverige och sedan får man svar från dem?
Visst kan man göra testet här hemma men då får man nog betala det tredubbla :-)
Det är inte svårt….. Man får små 2"flaskborstar" som ska snurras i munnen på katten, en för varje kind, sedan låter man dessa lufttorka, lägger dem i bifogad påsen och returnerar. Svårare är det inte.
Lycka till !
Sussi

#39 vad menar du med att man får betala det tredubbla??
Nu hänger jag inte med?
MVH Elis

#40 Jag tolkade det som att hon skickade efter svabbar från t. ex. Gribbles. Hon själv svabbade men att hon skulle skicka/ge svabbarna till en veterinär (SVA) i Sverige och att de gjorde testen och svarade. Då skulle det kosta det tredubbla.
Jag tror inte att SVA gör DNA test på PKD. Någon som vet om de gör det? // Karin
Karin

#41 Ahaaa, nu förstår jag:-))
MVH Elis