Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 7204 ggr
SamanthaJones
0

Er första perser/exotic

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är så sugen på lite kattbilder och kom på att de vore kul att se er första perser/exotic :)

Så in med massa bilder nu! :)

Jag börjar med min älskade S*YadhayeZiba's JahAngir aka Sture.

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

SamanthaJones
0

Passar på att lägga in en bild från när sture precis kom till oss!
Och passar även på att tacka Pethra (S*YadhayeZiba's) För att vi får vara fodervärdar till världens finaste kisse :)

Vänligen

Sofia

isnornin
0

Vilken söt!

MVH Isnornin

isnornin
0

Detta är min Izabella, hon älskar att busa med vatten:)

MVH Isnornin

SamanthaJones
0

vad underbar! Hon kan få flytta till Linköping o hem till mig! ;)

Vänligen

Sofia

isnornin
0

haha, nej hej du! Uppfödaren undrade hur mycket jag ville ha för henne! Hon ångrar henne djupt.. Jag bara sa att det inte fanns så mycket pengar i hela världen! Hon är min;)

MVH Isnornin

Mayer
0

Min första Perser är min förnäma Shururi's Foxy.En blå Perserfröken från Ulla Marklund i Piteå. En härlig dam..Det märks att det är första katt…Jag har inte visat henne vem det är som bestämmer,har väl inte vetat hur!!?

Hon är iallafall en speciell katt,när det är den första.  Början på ett kattliv.Som är så skojTungan ute

Annkis54
0

min första var en blå perser som hette Ceidus

vet inte uppfödare för jag tror inte att det stod annat än Ceidus i stamtavlan. Detta är ca 15 år sen
Han gick bra på utställning med sin idag "lite långa näsa":)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Coolgrim
0

Min första perser köpte jag 1985 Beleriand´s Celibrindal Shaded Silver hon blev 8 år-.

Tina

Coolgrim
0

Min andra perser blev Ekoxen´s Jeannette en blå f-90 D-98

Tina

SamanthaJones
0

vilka underbara katter! :)

Vänligen

Sofia

Coolgrim
0

Jag behöll 2 av "Jennas" bäbisar Coolgrim´s Milagro Sklpd/vit

Coolgrim
0

Milagros bror Maximilian kommer här. Maxi & Mimmi föddes 1994 och gick bort Mimmi Juli 07 och Maxi Augusti 07 nästan 13 år.

Mina kära vänner vila i frid i katthimlen

Nu har jag ett annat gäng som håller igång hemmet.

Tina

simzonites
0

Min första perser skulle vara en hona (jag hade bokat en hona efter min favoritkatt hos Yvonne, Bojanka's Happy Hulda) men kattungen visade sig efter ett par dagar vara en kille Skrattande men vad spelade det för roll, jag hade redan tagit honom till mitt hjärta! Jag var med när han föddes 2001 hemma hos Yvonne Drougge, Fina Stinas perser & exotic. Han heter CH Fina Stina's Suveräna Simzon och är en bruntabby. Han var också min första avelshane och när han blev kastrat lämnade han över den rollen till sin förstfödde son; Simzonite's Big Bear.
Men Simzon har aldrig släppt i från sig rollen som den som står högst i rang här hemma, han är den som håller ordning och som går emellan om några bråkar.

Här är ett foto på honom från hans yngre dagar.

/Lotta

Firinella
0

Min första perser ser ni på min bild. Hon blir 10 år i april och hör och häpna just på min födelsedag. Hon kommer från Hassellidens.

Coolgrim
0

Här var min supertrevlige Snobben han föddes 84 och dog 2001!!!!

Fantastisk katt!!

Tina

Boromir
0

Här är Flora, min första persertös. Hon blir 13 i år.

monica75
0

Min första perser var Presian Dream´s Flippy. Han tog både mig och mina barn med storm. Liten vacker ullboll. Nu är han ju lite större, blir 2 år i mars.

//Monica

Summerwinds
0

Min första perser hette PR & IC S*Wictor's Arabian Nights, PER n 22. Han föddes 1988 och kom till oss som utställningskastrat 1993. Wicke dog 1998, endast 10 år gammal. En underbar katt som fick mig att få blodad tand för perser och utställning!

Summerwinds
0

Min första perserkattunge köpte jag 1997. Hon heter EP & EC Halkatlas Wind Chasing, PER n 24 och hon fyller 12 år i mars.

Windy 3 månader

Windy 11 år

frukove
0

Min första perser är min nu 6åriga hane;EC S*Divornas Macho Aboo Action DSM!

Min man och son skulle ha en perserkatt jag och dottern ville INTE ha nån katt!

Efter 1 år följde jag uppfödaren på utställning och sen är jag fast i det här"träsket"Flört

Heléne

S'Optimal Prime´s

deroba
0

Min allra första perser, var min älskade Armani och det var innan tankarna på avel och choklad hade kommit. I mina ögon var han världens vackraste Glad

[Baboos]
0

Detta är min första perser Bimini´s Atasha född mars -91 och gick bort 2005.

Rovanja
0

Har har ni min tuss

Arne, en pewter perser.

Gick bort för mer än tre år sedan. Han var både blind och döv i slutet.

Erna
0

Min första perser var en blå hane, född 1972. Han skulle ha varit en tjej för avel, men uppfödaren tog miste på kön, så han blev kallad "hennom" ganska länge.

Han hette Åsbobackens Cheri och var en cp-bärare med helt engelsk stamtavla. Han var en ganska egensinnig herre, mycket svår att bada, så han blev aldrig utställd. Enligt dåtida experter hade han utan vidare kunnat bli bästa kastrat.

Tänk så persern har förändrats i typ på drygt 30 år!

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

frukove
0

Min svärmor blåa perser på 80 & 90-talet och de tyckte vi DÅ var så plattnästa.

När jag kollar på kort på dessa katter nu (med mina 2000-tals perser som värdegrund)så var ju svärmors katter riktigt långnästa.

Vart kommer det att sluta på 20 till?Spännande tanken!

Heléne

Songhios
0

Så kul med en Wictor´s katt! Min första perser var en svartsmoke hane Wictor´s Gunsmoke. Säkert finns det nån bild "nånstans" hos mig. Vi ställde ut honom med gott resultat, han blev domarens bästa kastrat några ggr. Tack vare Ragnhild Wictorin fastnade vi för perser. Så mycket kul vi hade på den tiden! Min dotter Simone är döpt efter Ragnhilds dotter. Jag sa direkt att får jag nån dotter en dag ska hon heta Simone för jag tyckte det var så fint. Och det fick jag till slut men det tog nog 10-15 år innan det blev så.

//Inga-Lill

Kakan81
0

Min (vår) första perser blev S*Snölabans Game Boy, kallad Ludde. Han kom hem till oss 5 september 2001 och var, efter mycket tjat, min 20 års present. Tungan ute Han hade en stopersonlighet och ett snett bett. Tyvärr dog han förra året. Men han gjorde att jag aldrig ville ha en annan katt ras.

Mayer
0

#27  Så häftig.Vilken personlighet dom får med lite speciellt utseende.

Jag ahr haft en katt med också häftigt utseende.Han var som en grävskopa,båda tänderna syntes.Inga skönheter men så fina iallafall.

SamanthaJones
0

När vi ändå var inne på tänder så tänkte jag passa på att visa er en bild på min vovve (Prins Nils Eskil Norlin aka Nisse)

han kanske inte är så mycket perser men iaf lite tilltryckt ;)

Vänligen

Sofia

yadhayezibas
0

Jag kan tyvärr inte bidra med nån bild för mitt internet funkar inte hemma ännu efter flytten. URTRÅKIGT!!!! Så jag sitter och surfar på jobbet lite… Glad 

Men många fina kissar har visats upp här. Finast är ju Sture förstås i #0 #1 , inget partisk jag inte. Skrattande

SamanthaJones
0

#30, haha. klart du inte är! Helt klart inte, för jag håller ju med ;)

Vänligen

Sofia

Kakan81
0

#28 Det syns ju tydligare att de är speciella när en eller flera tänder sticker ut. Men han var en personlighet även utan tanden.

Till alla: Vilka underbart fina katter ni har. Glad

skimmer
0

Tussilago är min första exotic, snart sex månader

Mirra
0

Min första exotic hona Millchristas Zeila 11 mån.

Svartsilvertabby-VitGlad

// Rosie

Lovebuffen1
0

Min första perser var Molly. Hon var så lugn och samtidigt så nyfiken och intelligent - hon förstod ALLT - och ville vara med överallt och "hjälpa till" med allt jag gjorde här hemma. Det var hon som bestämde här hemma i flocken. På nätterna sov hon alldeles blickstilla hela natten uppe vid min kudde.

Tyvärr dog hon för ca 2 månader sedan i en ålder av 4.5 år, en oerhörd chock och det kommer aldrig mer att bli detsamma utan henne. Hon är djupt saknad! Gråter

Annkis54
0

vad kul att se alla gamla o icke så gamla katter
o som nån skrev…vad de har förändrats.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

SamanthaJones
0

Vilka underbara katter ni har! :) Man blir ju lite sugen på att komma och kattnappa några av dem;)

Vänligen

Sofia

Marylands
0

Jättskoj att se alla bilder på era fina katter!!!!

Anna

Summerwinds
0

#26 vad roligt! Hoppas att du hittar någon bild på din Wictor's katt…är lite nyfiken på hur han såg ut! Vilket år var din katt född? Kanske var våra katter släkt t om.

//Eva

skimmer
0

Minlilla Tussilago är bara 6,5 mån ,kolla

Songhios
0

Oj, oj måste ha varit omkring 76-78. Har inte letat efter nåt kort än. Får ta mig i kragen för jag vet det finns någonstans i mina album!

//Inga-Lill

auroraborealis
0

Jag är igentligen hundmänniska, född och uppvuxen med hundar. Sedan såg jag lilla Isa i en annons, det fanns problem med henne men jag valde att ta hand om henne. Hon stal mitt hjärta. Hon är en Silver shaded perser som snart blir 4år. Alla problem har hon övervunnit, idag är hon en tuff dam som vet vad hon vill. Det är så mysigt med både katt och hund i sängen, haha. Har försökt ta hand om en till vuxen perser men tyvärr så flög hon på henne så det bara rasslade om det, men har stora funderingar på en kattunge för den är inget hot för Isa. Jag har verkligen fastnat för perser, en försiktig katt MEN som är full av krut.

monisa
0

*Trubbnosen´s Lisen var min första perser, en alldelse underbar liten tjej. Jag har tidigare bara haft gatukorskatter och blev alldeles jättekär i perser. Uppfödaren ställde ut henne 2 ggr som liten och hon blev BIS bägge gångerna. Hon fick sin första bebis för några veckor sedan och är en underbar mor.

Kyss

Cybercat
0

Lotus Desirée, a.k.a. Pyret, född 1987 och hemflyttad till mig 1988 var den underbara lilla madamme som fick igång mig på perser en gång i världen.

Sockersöt, och grunden till varför creme-blå-vitt blivit min livslånga favvofärg, även om det på den tiden var diskvalificerande certmässigt att ha så lite vitt som Pyret hade. Ryckas skulle de också göra, dilutionerna. Inte ett stickelhår fick de ha. Minns ni? =)

cinnamonbun
0

Åh vilka underbara missar alla har! Så avundsjuk jag blir! Men förhoppningsvis får jag min egna första kisse i sommar, tills dess får jag spana in era gullungar, dom är superfina!

yadhayezibas
0

Här är min första perser. Hon var född -91 och hette Imperators Uniqa.

baloo4
0

Första perserkatten Hasselidens Tigre Zippo fyller 12 år nu i sommar, första exoten Hasselidens Silver Rowena fyller 1 år i juni.

baloo4
0

Hmm lyckas bara lägga ut en liiiten bild och endast en så här kommer persergamlingen oxå :)Cool

Tjing-Ling
0

Jag har ingen bild på min första perser. Men det var en blåsköldpadd-vit liten dam vid namn Nilås Astrid. Henne köpte jag 1989. det var min första kontakt med denna underbara ras.

Ann-louise

EddaM
0

Och jag har inte köpt min första perser ännu så jag har ingen att visa upp men jag måste säga att ni visar upp så vackra katter =) Även om en del har ändrats på Persern genom åren så är ju pälsen kvar! Älskar ju päls hihi, kanske inte i ögonen men annars. Har ju min husis SW´07 Feztiz och mina skogisar men ja i framtiden blir det en Perser här hemma med! DEN skall bara födas först, och först då vet man=) Och det kan ju ta några år men den som väntar på något gott…=)

*kram* på er o era underbara katter från oss o jag skickar med en bild på min snutta Feztiz.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

skimmer
0

Min tussilago är ju min först exo, se ovan och inlägget "kolla öronskydd"

men kom på att min första perser måste jag ju visa oxå.

Han hette Simson född som Arc en ciels Terrible ET i Malmö april 1989. Han gick bort aug 2008 tyvärr, enormt saknad. 19,5 år!

Twice-As-Nice
0

Min första perser köpte jag 1990 och det var en vacker silvershaded perserhane vid namn Silverspirits Hot Piri Piri.

Därefter blev det en blåcreme exot 2003 Af Turevik Charlotta (Amors Troll Blue Hero x Lilith´s Exotic Water Lilly)

Och sedan har det bara blivit fler underbara katter……Glad

MVH

Kristina

Bettyback
0

Min allra första exotic var Tipi`s Red Cloud  "TOTTE" född 1995.

Jag fastnade direkt för denna lilla röda kisse. I många år var

vi ute på utställningar o delade hotellrum. Totte slutade sin

karriär som Europapremier. Vi älskade verkligen varandra.

Lena W

Betty Back`s Exotics

ifibi
0

Min första perser heter Pyret (Brummelisa´s Most Precious) och är nu 6 år. Hon har bott hos mig i 3 1/2 år och har under den tiden fått två perserkattkompisar! :D

caralm
0

Min första perser Mattis köpte jag 1995. Hon blev 14 år och jag tvingades ta bort henne den 4 augusti 2009. Sörjd och saknad.

Sunrunners
0

Tuija ja Diana of Attabiah

det är nog min mammas perser, men den första jag har levat med. En svart perser hona Diana of Attabiah.

Hon hade ganska spännande stamtavla med en av de första finska registrerade katter. Och gamla svesnka katter finns där också.

Sunrunners
0

Och min egen första perser är den här röda killen "Jussi" Rezajeh Cassius

Han har också SRK 1 och SRK 3 i sin stamtavla, altså den första och tredje registrerade katterna i Finland :-)

Jussi var en fantastisk katt och han hade ett långt liv. Han blev 20 år gammal!

MayanMysticat
0

Min första perser..Maya..Skrattande

Annkis54
0

kul att denna tråden kom upp igen:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

krasivis
0

DSCN2415.jpg picture by boelreana

Hon hette "Tingeling", Brummelisa´s Tinkerbelle  och var en bruntabby exot.

Marita-L
0

#56 & #57 Så spännandeSkrattande roligt att få se en finsk stamtavla från -67 och 78 Skrattande

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

leriksson
0

hej! min första perser hette permobiles castor! Han föddes 1986 och kom till mej efter en kort avelskarriär!han var min eller fel!jag var hans människa i 15 år!Han var den finaste katt jag sett eller sitter det i hjärtat!? Han var en stor personlighet och gick bort 2002!

Min andra perser permobiles alexander eller visspen som han hette var oxå en egen katt!han blev sjuk 2003 och blev 11 år.

Säga vad man vill perser är en underbar ras!!

Sunrunners
0

# 62 Vad kul att se din katt: Han är nämligen i en av mina före detta persers stamtavla!

Rezajeh Michael, Miksu

lTuija

Tidlosa
0

Mistelparkens Daisy f. 19901104 hemma hos Anna-Lena Erstadius Persson.

Året efter Daisy föddes Mistelparkens Felix e hos Anna-Lena EP den 19911107 och kom till oss när han var liten baby. Daisy var SÅ svartsjuk på honom under de första två dagarna, sedan blev hon mamma till honom.  Hon var mamma för oss alla, från den minsta kattungen till mig.  Det roligaste var att se hur hon fostrade människodottern på bästa kattmanèr.  Hon var värre än en vakthund, morrade när någon gick i trappen och fräste om vederbörande hade fräckheten att nudda vid vår dörr.

Hon somnade in av ålderdom, utan större krämpor i livet. Men, så tomt det är utan henne fortfarande!