Pure Persian??
Hur vet man att en katt (perser) är en pure persian? Jag vet att det bara får finnas perser i stamtavlan men i hur många led då?
Tacksam för kloka svar 
Är det inte 5 led tro?
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Ok…
Ja jag har noll koll… ska se om det går att surfa reda på…
Jag har också nästan noll koll hihihi jag har säkert fel också hihihi
Hoppas någon mer skriver så vi får ett bra svar
Jag hittar inget när jag surfar…
Har du nåt förslag på vad man kan skriva som sökord??
hmmm. jag får icke heller fram något men snart kommer det nog någon som vet
Jag frågade Lotta P sidentassen
Det är 5 rena led som gäller och ingen där får vara reggad i CFA som Exotic longhair. 
Okej
Hur vet man föresten att katten INTE är reggad i CFA som exotic longhair? 

putt….
det undrar jag oxå:)
Ingen verkar veta heller… får nog fråga Lotta igen… 

Du ser det på registreringsnumret. Persernummer börjar på 0 eller 1, exoticnummer på… hmmm, 7 tror jag. Håller inte på med exo så är inte säker :)
Hur som helst, 0 och 1 som första siffra betyder pure persan. 3 i början är colorpointbärare. Det börjar bli allt mindre viktigt med 3000-nummer men för bara några år sedan var det många uppfödare av solid och framförallt vitfläck som vägrade befatta sig med dem. Kanske försvinner nu med DNA-testen
Oj det låter som en hel vetenskap..måste lära mig
Jag har för mig att det är 8 rena led……..???????????
#12 du menar om den är reggad i CFA så står det tex CFA 1106-…..då är det en pure persian?
#14 5 rena led säger en väldigt säker källa 

#15 Yupp, precis så är det
De första 4 siffrorna visar ras, kön och färg. De följande siffrorna (efter "-" tecknet) är kattens individuella nummer inom den ras/kön/färgfördelningen
Detaljer HÄR
(Om du blir förvirrad över att det verkar finnas dubbla upplagor av färkoderna, kom ihåg att numrena som börjar på 3 indikerar att det finns en colorpoint i stamtavlan. Colorpoint har bara räknats som perser i CFA sedan 70-talet och det var MYCKET bråk om sammanslagningen - därav att även icke CP-avkommor efter colorpoints registreras med 3 i början. Detta oberoende av hur många generationer som gått - en gång 3000-nummer, alltid 3000-nummer. en del 3000 katter har sin närmaste CP 30 generationer bort.)
#16 tusen tack!! du är alltid så hjälpsam!!