Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 1004 ggr
Chiarettos
2009-08-25 14:25
0

Torrfoder äta själv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns en kattunge 14 veckor som vägrar äta torrfoder sjäv. Matar man honom går det jättebra, då äter han hur mycket som helst men så fort man tar bort handen skippar han ätandet. Någon som har erfarethet av detta och något tips om hur man kan få honom att fixa detta.

GarpW
2009-08-25 14:51
0

Blanda ut med våta maten, låt det stå och bli uppblött ett tag.
Strö över nåt han särskilt gillar.

Men var också glad så länge han i första hand äter sk blötmat, och träna honom gärna just till att kunna variera sitt matintag, vilket är det bästa.

Att han äter glatt ur handen, är ytterligare beviset på katters ofantliga behov och nöje i att ha oss människor till hands. Dessa godingar.

Tjing-Ling
2009-08-25 15:49
0

Hade en som gjorde så för ett år sen, satt och gjorde likadant som du, men plötsligt så en dag så åt hon själv. Så det kommer säkert. Även blötmaten satt jag och matade med tesked länge. Det enda hon åt själv var vällingen som hon lapade i síg själv. Så håll ut det kommer.

Ann-Louise.

Marita-L
2009-08-25 17:54
0

#0 Finns det något annat som han gillar utan att du matar? Prova dig fram

Kolla nog i munnen, gommen å längst bak.. hur ser ut..tänderna.. går de emot någonstan?

Så inte det beror på att han har ont !

En katt är det enda djuret som kan svälta sig själv till döds, så mata på för ju mindre mat vi ger desto mindre matlust så öka intaget med små många mål så till slut så ser du han snart äta själv.

Sedan säger jag som Ann-Louice håll ut helt plötsligt så äter han själv.Glad

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Chiarettos
2009-08-25 18:15
0

Han äter uppblött 3 ggr dagligen och det har han alltid ätit själv, det är just när det kommer till torrfoder som han vill äta ur handen.

Då äter han gladeligen men tar man bort handen och så bara tittar han och slickar på den. Förhoppningsvis fattar han galoppen någon gång. Vi får kämpa på.

//Bodil

SweetPearls
2009-08-25 22:08
0

Jag hade samma problem med min hona, men hon ville inte äta torrfoder bara uppblött.

detta höll jag på med tre gångerom dan tills hon var nästan 10mån, då helt plötsligt började hon äta torrfoder.

Nu är hon 1.5år och äter bara torrfoder.

Annelie

Marita-L
2009-08-25 22:21
0

#4 Ja men då äter han ju iallafall Glad

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

ixidixi
2009-08-26 17:44
0

Jag har katter som aldrig äter torrfoder….de vill ha det uppblöttTungan ute

Kram Chatrine