Undrar
Hej
Har några frågor om nån vänlig själ vill svara så är jag tacksam.
Har nyss köpt en perserhona som jag vill para så småningom. (har dock ingen hane)
Vem bestämmer färgen på kattungarna?, jag eller den som rår om katthanen?
Vad brukar parningsavgiften ligga på?
Har för mig att det dessutom är ca 500 kr per unge, men vad händer om en unge dör efter ca 1vecka? Betalar man direkt så att säga, eller efter nån viss tid?
Tack på förhand :)

Hej. Grattis till din nya katt. Vad det blir för färger på ungarna är ju beroende på vad det är för färg på honan, och sen vad du väljer för färg på hanen.
Man får ju kolla upp vad det finns för hanar som lånas ut till avel. Sen blir ju färgerna efter hur man har valt själv.
Parningsavgifterna är så olika så det kan jag inte svara dej på. Men när du har hittat en hane som skulle passa din hona så får du och hankattsägaren komma överens om det.
Oftast så betalar man en summa och sen en summa per kattunge efter cirka 14 dagar. Men det är ju också olika från olika hankattsägare.
Ann-Louise.
Jag ser att du har fått ett bra svar här ovan från Ann-Louise
Lycka till
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Jag tar kattunge summan när kattungarna är ca 8 v och det är dags för registrering. Skulle någon avlida så behöver honkattsägaren självklart INTE betala för just den ungen. Skulle nån unge avlida efter att h*n betalt så får de tillbaka pengarna. Så gör jag iallafall och jag vet att jag är snällare än många andra. 
det finns en del hankattägare som tar en engångssumma
från 3000 tror jag är ganska vanligt. dyrare ju mer meriter hanen har.
Men om du talar om vad du har för färg på honan o vad du skulle vilja ha för färg på ungarna så kan vi kanske hjälpa dig.:)
Tack för alla svar.
Jag var nog lite otydlig *S*. Jag menade när kattungarna är födda och dom ska färgbestämmas, verkar ju finnas en uppsjö av mönster och färger. Och sånt är jag dålig på, och kanske inte så lätt att se när de är nyfödda heller. Eftersom jag vill ställa ut dom är det viktigt att dom har fått rätt färgbedömning?
Vet att vissa utställare har fått registrera om sina katters färger.
Och nån sa då att det är ägaren till hanen som bestämmer vilken färg ungarna har. Stämmer det?
Tack
Det är honkattsägaren som registrerar och färgbestämmer ungarna.
#6 självklart om du inte vet vad kattungen har för färg kan man ju alltid fråga om hjälp
Det är inte alltid lätt å se vad kattungarna har för färg speciellt inte om man har många färger med å utan silver å olika grader av vitfläck.. då kan det bli svårt.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Är det svårt så fota dom i alla vinklar o lägg ut här så får du garanterat bra svar för här är alla såååå hjälpsamma!!