Preparering inför en utställning
JA just prepareringen ses av många som en halv vetenskap och något man knappast inte klarar av om man inte gjort det 100 gånger.
Men så svårt är det inte om man bara tar sig tid och har en ängels tålamod, kanske kan vi dela med oss av våra små trix, om vi nu har några

Jag måste säga att jag är så impad av er som ägnar katterna timme efter timme på att göra dem fina. =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
På ett annat forum pågår en debatt om överdriven preparering. Det skulle vara roligt att höra vad perserfolket tycker och vad är överdriven preparering ??

Haha, jag vet, har ju inte kunnat låta bli och skriva några inlägg där. Fast jag har ju skogis och husis o ingen persis=)
S*Luddhuvet´z
Det spelar ju ingen roll vilken ras man har, Perser, Skogis, Birma, Ragdoll är ju raser som jag mistänker behöver prepareras inför en utställning, hur det är med Turkisk Van vet jag inte. Men det spelar ju som sagt ingen roll. Att man preparerar sin katt tycker ju inte jag är fel, man vill ju visa upp den så fördelaktigt som möjligt.
Uffe

Ja det är ju en skönhets tävling efter standarden. När det gäller mina huskatter så har de ingen standard utan är en ren skönhets tävling och naturligtvis visar jag dem på deras bästa sida, nämligen hela och rena med lite extra spray och puder. Och skogisarna mår ju inte sämre för att man ansar dem lite och sprayar dem heller om det skulle behövas. Och jag har sett en domare välja en sämre katt som etta pga att den bättre hanen var flottig, obadad och inte preppad alls. Och ja man vill ju visa upp dem så fördelaktigt som man kan. =)
S*Luddhuvet´z
Precis, står domaren inför två likvärdiga katter vinner den som har en Matte eller husse som kan konsten att preparera den.
Jag blir så trött på den där häxjakten på de som vågar använda lite antistat, det låter som om man fullständigt dränker in katterna i det.

Ja det gör ju det. Och inte tror jag att katterna mår dåligt av att bli preppade heller.
S*Luddhuvet´z
Min Padda brukar sova när jag håller på med henne hemma. På utställningarna blir det inte så mycket för jag anser att har jag misslyckats hemma kan jag inte rätta till det på utställningen. Så det blir lite genomkamning innan hon skall upp och sen är det bra med det.
Bio Groom accepterar Dockan (min katt alltså :O)) bara i 20 minuter en kvart ungefär sen tryter tålamodet. Och än så länge har det varit tillräckligt.
Badar gär jag nog en gång i månaden ungefär. Bada är ju inga problem, men husses tålamod brukar tryta med föningen, jag tycker det är såååå tråkigt :O)
Håller med Uffe att bada är lätt som en plätt, men jag är en för stressig person för detta med föna. Nu mer har jag en dammsugare tack o lov som jag bara andvänder t katterna, värre va det i början då jag hade fönen bara. Jag får bara beröm för mina katter då jag badat dem, men jag gör inga stora affärer av det, avfettning, schampoo för just den katten av den bästa sorten som passar just färgen o så. Jag har ju vita katter, detta är ju lite speciellt med, så man får ha tålamodet innan med vänta så schampoo sitter i lite osv.Men annars är det som med alla Perser, samma procedur. Kan behövas plocka lite innan en tid om katten är lite gul, men det brukar jag slippa nu för tiden, va mkt då de växte upp.
hahahaha det där med föning ja, jag införskaffade en amerikansk fläkt med världens drag för att det skulle gå fortare, såg de som använde sådana att det gick på en kvart att få katterna torra. Den användes en halv gång, katterna blev livrädda för den.
Så det var bara att sälja den igen och återgå till timmar av föning
Hej va kul något för mig. Jag följer exat Lena Nilsson Creme Caramell tips och tycker att det är alldeles perfekt, men Bio Gromen låter jag bara sitta en halvtimme det räcker bra för mina katter,jag badar emellan ungefär var 6 vecka.Lätt som en plätt "hi hi" LENA