Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1351 ggr
Uffe
0

PKD

PKD har i minst tio år varit ett gissel för många Perserägare. Sjukdomen betraktades från början som en ren Persersjukdom. I dag vet vi bättre och även andra raser har drabbats.

En av de ständiga frågorna som dyker upp är testning, inte minst på SVERAKs årsmöte.man diskuterar då obligatoriskt testning av vissa raser och även testmetod

Vad tycker vi uppfödare, ska vi införa obligatorisk testning av våra avelsdjur och i så fall vilket är att föredra, Ultraljud eller DNA ?

RolfH
0

Om man har isolerat vilken gen som ger upphov till PKD (samma sak gäller HCM) så tycker jag att ett DNA test är att föredra. Vid UL är ju ändå en bedömning som måste göras av kunnig veterinär medan DNA görs av samma laboratorie hela tiden och då bör vara säkrare.

//RolfH

Uffe
0

Ja själv är jag förespråkare av DNA-test.
Vid ett ultraljudstest vid t ex tio månaders ålder kan ju katten förklaras PKD-fri.

I ett senare skede i livet kan på samma katt konstaeras PKD och då står man med skägget i brevlådan, den "PKD-fria" katten som gick i avel i flera år hade trots testet sjukdomen

CBA
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är PKD detsamma som cystor på njurarna ?

Min perser kille på 12 år har det. Han fick diagnosen för ett år sedan (på självaste lucia) och enligt veterinären så har han fått leva länge ändå!
Just nu känns det som att varje dag är en välsignelse och jag är så glad för det!

Enligt veterinären så har han inte ont av det och jag kommer märka när han får njursvikt, så varje gång han kräks får jag hicka.

Han är jätte pigg och leker för fullt med våran exotic kille och äter ordentligt. Tyvärr så vill han inte äta av det specialfoder han blev satt på pga cystorna så jag har fått gå tillbaks till det specialfoder han har ätit i flera år pga att han lätt får urinsten (båda sorterna).

Jag har hört att nu mer är  man mer noga med att inte avla på djur som har cystanjure i generna…tänk om de hade kunnat tänka på det för 12 år sedan, då hade min lilla pälsboll sluppit detta!

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Uffe
0

Jo PKD är det samma som cystor på njurarna (Polycystic Kidney Disease)
Det stämmer också att de flesta uppfödare bara avlar på PKD-fria katter.
När man kom underfund med den här sjukdomen så hade man bara ultraljudsundersökning att tillgå, den visade sig vara inte helt tillförlitlig.
Många fritestade katter utveckla sjukdomen på äldre dar och då var de redan föräldrar till ett antal kattungar. I dag finns DNA-test att tillgå och då vet man ju om katten bär på PPKD-genen eller inte

Kittentotts-deleted
0

Kände bara jag ville säga något här. Pkd är ju något som finns hos alla raser, men just Persern är den som testas idag vad jag vet, rätta mig om jag har fel. En katt med Pkd kan leva lika länge som en annan katt utan Pkd, den kan leva kortare också. Då jag fick reda på att en av mina hade fått detta så blev jag helt förstörd, jag gick ut fr kliniken glömde allt, fick återvända för hämta alla papper o annat senare. Fick också höra att min skulle få njursvikt mmm, tyvärr så är detta inte så informerat om ännu, vissa veterinärer säger det så tokigt o fel. För att en katt har cystor betyder detta inte den får njursvikt. Många har en katt i avel som har pkd, fler än vad jag trodde innan, de testar avkommorna som kommer, de som inte har pkd genen säljs t avel, de andra t sällskap. Behöver inte betyda att katten med en pkd gen någonsin blir sjuk, så sjukdomen skrämmer oss på fel sätt. Finns så många katter av alla raser som har pkd utan vi någonsin får veta. Vill bara med detta säga det jag fått lära mig  av de som har erfarenhet.

Uffe
0

Du har så rätt så rätt. Och tänk att äntligen börjar man kanske inse att detaa är en sjukdom som kan drabba vilken ras som helst. Det har jag hävdat i många år. Och tro mig att den dagen kommer när vi får rätt, PKD dyker ju upp på olika raser hela tiden…….om man vill testa sin katt vill säga.

Det mest beklagiga tycker jag är att när SVERAKs Avels och Hälsoråd försöker starta nån slags halvdant hälsoprogram väljer man ut tre raser att starta medFörvånad i stället för att inse att det kan drabba vilken ras som helst.. Dessutom förespråkar man ultraljudsundersökning, är ni förvånade över att motionen inte går igenom, det är inte jag

Uffe

Kittentotts-deleted
0

Då jag fick beskedet att min katt hade detta så pratade jag med mitt försäkringsbolag, de sa att tänk om fler hade testat inom de andra raserna med, då hade vi sluppit så mkt njurproblem på de raserna.Vi pratade om detta lite, hon som jag fick kontakt med berättade att det är inte så många perser nu mer som får detta med pkd. Kan nämna att föräldrarna t min katt som fått detta är fria via ultraljud på båda hållen, så jag blev ledsen, fattade inget.Jag tror mer på Dna. Men man ska då veta att Dna säger att katten har genen, ej att den säkert utvecklar pkd. Jag håller med dig om att det förslaget Sverak tog upp va liteSkrikandesvet inte vad jag ska kalla förslagetSkrattandeOm nu Persern ska ingå i den, då ska alla det. Men om man nu ska hålla på testa, då finns det värre sjukdomar idag som våra katter kan få som man kan testa, sjukdomar som är större risk de får än pkd, men då har man snart inte råd ha katt, för det finns så mkt att testa.

Uffe
0

Jag tycker att det är beklagligt att man ser det med skygglappar och inte kräver tester på alla katter om man nu skall ha det.

En katt med PKD behöver ju inte ens bli sjuk så inte ska man tappa humäret om man har en PKDpositiv katt.
Det är ju ditt problem som jag alltid har dragit fram, ultraljudstesteran är inte tillförlitlika eftersom katterna kan utveckla PKD efter det att testet är gjort.