Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1255 ggr
Firinella
2009-07-01 14:11
0

Fertil hane

Har nu försökt starta upp min uppfödning i ca 2 års tid men har haft otur. Min första hane var pkd fri via ultraljud och när jag gjorde gentest var han positiv. Köpte då en liten unge och nu tror jag han är steril. ( är dryga året nu) Han har velat para sig men det blir inget. Han är också ganska liten till växten samt har fått  lite trånga näsgångar så han är  nog inget bra avelsmaterial- Så nu letar jag efter en fertil hane till min uppfödning. Är idp ansluten. Ingen silver. Pkd gentestad och gärna blodgrupperad och "strilfri" Helst ska han vara far till några ungar.  Alla svar beaktas. Känner nu att jag måste vara säker på vad jag får och vill därför ha en vuxen hane. Tack på förhand…

Annkis54
2009-07-01 15:46
0

ge inte upp
1 år är INGENTING..sen så  är en perser inte färdigväxt förrän han är 3 år…så du kan inte se på honom nu hur han kommer att bli, inte med säkerhet i alla fall.
min hane är nu 13 månader o han parar inte heller…har varit med om hanar som inte parar förrän 2 år…o det finns säkert ännu längre
jag personligen kommer inte att ge upp hoppet om min hane innan han är 3 år iaf
men sen kommer jag troligtvis att låna hane till min hona/honor under tiden

men jag önskar dig i alla fall lycka till:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Erna
2009-07-01 17:50
0

Hej!

Min svarta hane Tyson parade redan vid 7 mån ålder, och jag väntade och väntade….

Och vänta fick jag. Han var nästan 2½ år innan han blev far och då hde jag hotat med att åka och fertilitetstesta honom på veterinärhögskolan. Han blev nog skraj och sen lät inte resultatet vänta på sig.

Nu är han 14 år och parar fortfarande för fullt. Helt strilfri är han inte, men nästan. Det är värst på våren, då kan det hända olyckor, men det har jag överseende med, för han är en sån pärla.

När det gäller hanar, finns inga garantier. Lite kan man gå på om fadern är strilfri, men det är som sagt ingen garanti. Det är lika bra att utgå från att alla hanar är opålitliga. För säkerhets skull.

Jag har märkt att de strilar mindre om de har ett mindre rum. En erfaren uppfödare sa en gång till mig att är något magiskt med åldern 7 år. Hanar som tidigare varit strilfria, kan då börja strila och tvärtom.

Min första avelshane var fruktandsvärd och strilade som en brandspruta. Jag var tvungen att spola av golvet varje dag. Som tur var, bodde han i ett stort rum som var omgjort till tvättstuga, med golvbrunn och vattenslang. När han var 7 år fick han flytta till ett annat mindre rum, som var ett extra badrum med dusch och fönster. Plötsligt slutade han att strila helt och hållet, trots parningshonor. Han parde ända tills han dog vid 15 års ålder, så hans sista kull föddes efter hans död. Han strilade inte så länge han bodde i det mindre rummet.

Jag vet inte om talet 7 stämmer eller om det var en tillfällighet.

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

[afalej]
2009-08-12 01:11
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har du hittat någen ny hane?

Kolla på min hemsida på mina katter

wwww.afalejskennel.se

Tyvärr har mina barns allergi blivit värre med många katter så jag har beslutat lägga ner min uppfödning.

S*Loveline's Fahrenheit EXO a 22 var
född:2006-10-26
Sverak reg.
Mysig hane som är en sällskapskatt strilar inte och luktar ingen hane fast honorna löper.
Har nu fått 9 ungar i 2 olika kullar.

englagirl
2009-08-12 01:33
0

Vilken färg är du ute efter?

Och letar du bara perser eller exotic oxå?

Jag har ju funderingar på att sälja min importhane som är från USA,Han heter Pensfordhill White Magic och finns på min hemsida.

Kan även tänka mig att låna ut honom till friska honor för han är väldigt fertil och jag har inga fler honor att använda honom på just nu.

Han är odd eyed bärare ska jag väl säga utifall detta med odd inte är intressant :-)

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Annkis54
2009-08-12 02:11
0

Lena, du får behålla honom tills efter Värnamoutställningen Kyss
dåååå…lånar jag gärna honom till min OE Lucy:):)
men hon är den enda som jag har att ställa ut nu så hon MÅSTE vänta tills efter den utst.
Här idag har min hane Bossen börjat att para…15 månader tog det för honom…sen får man ju se om han bara har "blå rök" i pennan:)
Nirvana skrek o rullade i alla fall:)
det var nu mer än ett år sen jag hade smått så jag lääääängtar:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

englagirl
2009-08-14 23:30
0

Ok Annki!

Vi får väl se om jag har honom kvar när du behöver honom så du kan använda honom på din Lucy :-))))

Skulle ju bli häftigt och dubbla lite på oddeyden som ju är så snyggt, tycker jag i alla fall.

Antingen så gillar man det eller inte!

Foten i munnen

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

SweetPearls
2009-08-14 23:48
0

Jag väntar också på att min 15mån gamla hane ska bli pappa.

Han försöker men jag vet inte om han inte vet hur man gör eller…

Jag är också helt ny.

Har också fått rådet att det kommer…men det kanske är en bra idè att låna en annan hane så länge.

Annelie

Firinella
2009-08-15 13:19
0

Englagirl! Jag har skrivit till dig…

rebus
2009-08-15 15:00
0

Det är bara vänta :-). Min första hane var 2 och halvt så därför hade jag ingen större panik när en av hanarna inte verkade vara fertil. Eftersom han inte luktar eller strilar så fick han gå okastrerad. Och nu som 4-åring blev han pappa för första gången. Vilken överraskning. Ha is i magen och låna gärna en hane medans du väntar. Men om du lånar en hane och får en kull, släpp inte honorna ihop med din hane när de har småungar, eller så ge dem piller för annars kan du bli överraskad.

Eftersom jag inte trodde min första hane kunde bli pappa så släppte jag honor ihop med honom, de hade ca 6 veckors ungar. Alla honorna blev dräktiga igen :-).