Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2026 ggr
corrminda
0

Svart haka

Någon som har tips mot svarthaka?? Upptäckte att min"hormonstinna" hona var svart..Läste någonstans att Royal Kitten kan påverka  kan det stämma??

[Guardians]
0

Jag tvättar med Aloe Vera våtservetter, finns på barnhyllan på ICA. Alsolsprit innan om det blivit mycket.

Hört många teorier om detta med svarthaka, allt från fodret till plastmatskålar… vet inte om jag tror på nån av dem.

Marita-L
0

Det är hormonplitor..Gladman kan lösa upp dom med lite vanlig matolja som man smörjer in..vänta någon dag sedan tvätta rent.

Eller bara tvätta bort dom med vilken tvättkräm som hellst..

Pilla inte bort dom med fingrarna för då kan det bli inflammation.

Lycka till

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Annkis54
0

jag har för första gången sett detta på en av mina katter
o jag "rakade" av pälsen där…det gör jag inte igen:):)
för jag får bort allt när jag tvättar med babyolja
men dagen efter är det lika mycket där igen
så jag tror att pälsen gör att det blir mindre…eller nåt:)
nu har jag testat att lägga på lite vaselin efter jag har tvättat av det..så får vi se hur det ser ut imorgon
även om jag inte pillar utan bara tvättar av…så är det irriterat under

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
0

hur går det för dig #corrminda??
för min del så är det lika mycket dagen efter…fast allt gått bort när jag tvättat
irritationen har minskat

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bullan
0

Jag har hört av en som har mkt sådant på sina rex-katter… pga av rasens vaxproduktion att mandelolja visst ska vara det absolut effektivaste mot detta. Även mot fettsvans ska den oljan vara kanon. Man låter det sitta på ett dygn, sedan tvättar man bort det med Yes-diskmedel oparfymerad.

Har aldrig haft detta, så jag har inte kunnat prova själv. Men enligt denna människa ska det vara jättebra.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

corrminda
0

Tack för era svar.. Ska prova,,  och hoppas på att det hjälper/Camilla

Kittentotts
0

#5 Mandelolja har jag också hört är bra.

Men jag har haft natusan barnolja att tvätta med vid ett fall som detta, gick jättefint!

/ Carina

Annkis54
0

kom det tillbaka dagen efter igen Carina?

o igen o igen:(

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
0

#8 Nej inte vad jag kan minnas.

Men det gäller behandla en bra tid, kan tänka mig det i början kan uppfattas som det blir mer istället, detta är ju för allt ska läka ut.

Jag ser ju nu på min 11 åring som kom igång i utvecklingen, finnar.

Vi har köpt riktiga saker t honom för rengöring, men jag blev hysterisk då det blev mer i början, men svaret blev: det ska ju ut innan det läker.

Tvätta bara som vanligt, fast med enbart olja,pilla inte imellan

/ Carina

Eija-69
0

Är det bara fertila katter som kan få svarthaka?

Min perserkille på 3 år som är kastrerad sedan ca 1-årsåldern har svarta flagor i pälsen på hakan. I några perioder har han haft så mycket svart att det blivit sjok av skorv på hakan som lossat och huden blivit röd och irriterad.

Han är tyvärr en perser som har kraftigt ögonrinn som vetrinären trodde att det svarta på hakan kunde bero på pga all fukt som blir.

Har gjort många olika prover på honom men allt visar negativt. Vet. trodde det kunde vara foderallergi men jag läste någonstans att just foderallergi hos katt är ytterst ovanligt.

Han, katten alltså, vill inte ha sitt specialfoder och tappade 8 hg på 3 veckor då tyckte jag att det var nog testat. Jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på nu när man testat det mesta.

Har ni några förslag så vore jag tacksam!

Kittentotts
0

#10 Är det inte maten han äter som fastnar på hakan? Så är det för min kille som nu är 5år, han har alltid haft en tendens ha torkad mat på hakan.

Tvätta bort med olja, gör detta ofta så inte det blir sjok skorv, det svider så om huden följer med. Pilla inte, det blir så lätt infektioner.

Du skriver han har kraftig ögonrinn. Men inte rinner han väl ner t hakan? Torkar du honom med saltlösning morgon o kväll? Jag tror han kan behöva en behandling för sina ögon kanske?

/ Carina