Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 2546 ggr
Lovelines
0

Kattsand

Nu när priserna stuckit iväg på kattsand så undrar jag vad ni använder och priset på detta.

Hoppas på många svar!

Använder idag Pussy compakt och Everclean.

//Kram Lena

S*Loveline´s Perser

www.lovelines.se

krasivis
0

http://www.esmeraldaskattshop.se/

Vi, är tre st som köpte en pall av den här sanden. Den kom sa hem hit och vi delade på tre. Superbra sand som jag verkligen rekommenderar.

[Baboos]
0

Jag har lite av varje just nu. Prövar mig fram men kommer alltid tillbaka till Pussy Compakt. Den är bäst tycker jag. Everclean är bra men den dammar för mycket. Prövade den sanden som Lidel har men fy den bara ryker så fort man tittar på den.

Lovelines
0

#1   Man måste ju köpa en hel pall ju om det ska löna sej.

Hur är den med att klumpa sej? Jag är supernoga med att det ska bli hårda klumpar och så får det absolut inte lukta kiss!

#2    Ja….du är som mej då!*S* Tillsätter lite lukt  på burk bara när jag använder Pussyn. Det va ju bra att du sa detta om Lielsanden så besparar jag mej ju det då!

//Kram Lena

S*Loveline´s Perser

www.lovelines.se

krasivis
0

# 3. Ja, det måste man göra. Den klumpar sig mycket bra och luktar inte kiss!!! Och dammar inte.

Jag har använt Pussy för länge sedan och den är mycket sämre än Golden Grey tycker jag.

Twice-As-Nice
0

Jag använder också Pussi Compact och Everclean.

Har inte hittat något billigare som fungerar lika bra.

MVH

Kristina

Lovelines
0

# 4

Ska försöka få tag på ett par säckar så jag kan prova den! Så kan man ju gå ihop med några som du gjort då.

S*Loveline´s Perser

www.lovelines.se

krasivis
0

#4 Det är mycket pengar att lägga ut på en gång men i längden lönar det sig. Jättebra är det att ha hemma bara man har plats för 24 säckar á  14 kg/st.

Lovelines
0

# 7    Ahhhh….jag ska nog kunna knöla in det någonstansSkrattande

Man får nog passa på att rensa lite innan så plats finnes då.

S*Loveline´s Perser

www.lovelines.se

krasivis
0

#8 Lite rensning är aldrig fel…Flört

Lovelines
0

# 9

Ja….här är det välbehövligt nu! Man är ju som en liten hamsterSkrattande

Bra att ha vet du!!!

S*Loveline´s Perser

www.lovelines.se

BeautyAngels
0

Jag kör ju som dig Lena, pussykompakt + parfympuder ;) Annars är extreme classic min absoluta favvo sand. Men ack så dyr :(

Kram på din vännen / Linda

Lovelines
0

JA…med rabatten man får så blir inte EC speciellt dyr.

Nu är ju Pussyn uppe i 100:- för 10 kg!

Kramiz på dej oxå vännen!

S*Loveline´s Perser

www.lovelines.se

Annkis54
0

jag använder bara EC
jag har testat några sorter…öven pussy compakt…o den var inte alls bra här…..usch
nä,,,stannar hos EC

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
0

Vi har också varit som en testpanel genom åren gällande sand.

Jag vill ju byta ofta.

Det få inte lukta, har problem med för bra luktsinne.

Och det ska klumpa sig.

Nu på sommaren har jag lådorna i kattgården, så då är inte lukten lika illa.

Vi brukar varje månad ta en tur ner t Ullared, då handlar vi in det vi behöver t oss själva och djuren.

Några månader nu har det funnits Pussi Kompakt för 65:- påsen.

Men nu sist fanns det bara små påsar för 49:-, så vi valde prova en annan sand som såg fin ut:

Dena katt heter: Snowcat Ultra Compact.

Jag har slått upp den på internet, och zooaffärerna säljer den för 79:- påsen, så ingen dyr sand så.

Men Ullared tar 49:- påsen. Vi andvänder 10st påsar sand varje månad.

Denna sand är lite annorlunda, finkorning, klumpar ok, men kan ramla sär liten aningen, lukt, nä ingen fara!

Så ni som bor nära Ullared el har någon som ska dit, be dem kika på sand, de får in olika sorter hela tiden.

/ Carina

Fillifjonkan
0

Jag håller med Lena(0) i att man vill ha en ordentligt klumpande och bra sand som inte heller luktar direkt man börjar använda den.

Jag har fått ett bra pris av Husse's leverantör här där jag bor så jag betalar 150 kronor för 15 kg(låda) när jag köper 10 stycken lådor. Då får jag dessa inburna i huset också.

Denna sand blandar jag delvis med EC och det blir absolut perfekt. Jag tar ca 1/5 EC och resten Husses.Visst Husses sand dammar när man häller upp den, men det gör även EC och det lägger sig snabbt. Vad man vill ha är ju de fina klumparna och luktfriheten och det får man absolut.

MVH Elis

Marita-L
0

Jag har Ever Cleaner och den kostar här 200:- precis nu plus att de har minskat ner förpackningen från 11.8 till 10 kg.

Men med EC rabatt så kostar mina säckar ca 160:- st/ 10 kg det är väl så där okej.. men när man står där å köper 5 pk och betalar 800:- så är det inte lika kul.. jag tycker det är svindyrt.. jag gör åt mellan
7-10 st i månaden beroende på om jag har kull eller inte.. Jag vill ha rent i lådorna och byter ofta.

Har provat måååånga olika sorter å faller hela tiden tillbaks till EC men längtar efter lika sinnad sand för ett bra pris.. och då är det för mig 100:- /10 kg

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

[Guardians]
0

Vi använder Everclean Lanvendel och tycker det är den i särklass bästa sanden, tycker vi som många andra provat det mesta i kattsandsväg men kommer alltid tillbaka till EC.

Annkis54
0

Ja EC är absolut bäst

Men frågan är ju om man skulle testa att blanda ut den med nåt annat..hmmm

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

[Guardians]
0

#18, har testat med det, slutade med att jag efter ett tag öste ur allt och började om.

Annkis54
0

#19 bra…:)
då tänker jag inte göra det heller
jag riskerar inte mitt luktfria hem:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Livandas
0

Jag använder Ever Clean, och blandar ut den med pussi compact, då blir det bra klumpar, och så luktar det alltid gott:) Jag gillar parfymlukten:)

På Ec får man ju 5:e förpackningen gratis, och -10% på de man betalar för. Så i slutändan blir inte det så dyrt, om man jämför med andra sorters kattsand.

//Susanne

Lovelines
0

Ja ….det är ju det här jag arbetat med!

Men det är ju själva den att man ska behöva hålla på att blanda.

Säger som Anki "jag riskerar inte mitt luktfria hem"

Finns inget mer vidrikt än kisslukt! Näe  rent o fräscht ska det lukta hemma.

Har börjat med doftstrån nu oxå! Luktar underbart gott hemma, så det rekomenderar jag!

//Kram Lena

S*Loveline´s Perser

www.lovelines.se

Annkis54
0

#22..doftstrån???

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Lovelines
0

Japp….Yankee har en doft som luktar helt underbart!

Det är en flaska med vätska som man då sätter strån i. Den avger doft jättelänge sedan kan du fylla på den igen . Lite dyrt kanske men jag tycker att det är värt varenda krona. Här hemma luktar det nu Fresch cotton "nytvättade lakan" i hela huset!

Prova Anki jag lovar dej du kommer att bli nöjd! Det finns även doftvax som jag kör i brännare på kvällarna och det luktar såååå gott!

//Kram Lena

S*Loveline´s Perser

www.lovelines.se

Annkis54
0

#24..är det sånt här
http://grynisen.bloggagratis.se/16484-yankee-candle/
jag har lite svårt för rökelse o såna aromalampor odyl
men var köper man det har du nån hemsida?
nytvättade lakan kan man ju stå ut medFlörtFlört

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
0

Jag började ju också med EC sanden, hade den 1år el mer, sen så blev den sämre oavsett vilken sort vi testade så luktade den el smulade sig.

Vi började då med sanden Extrem Classic

Tyvärr va vi inte 100 nöjda där heller

Pussi luktar inte alls illa om man sköter den väl med tömningar 2 ggr dagen minst. Vill man ha doft kan man pudra sanden med barnpuder.

Den sanden vi har nu är inget jag kommer stanna vid heller då jag inte är 100% nöjd, men den duger så länge de kan göra sina behov i kattgården.

Vi har ju ett förråd som vi ordnat för kissarna, så lådorna står inte så de luktar oavsett sand.

Det krävs ju en del lådor(stora) med många katter, då gäller det hitta bra sand så sanden håller ett tag. Annars kan man ju lika väl hitta en 70-80% bra som man kan byta ut fort.

Vi kommer prova EC & Extrem Classic igen när Höst-Vinter är här, då står lådorna på insidan.

Vi har ett 100% luktfritt hem, många förundras då de stiger in hos oss att så många katter, så rent o luktfritt. Det är kul få beröm! Men det krävs ju mer än lådor för detta, städning o tvätt av golv dagligen. Kissarna drar ju med sig under tassar ut på golven då de varit i lådorna. Sen njuter man ju bäst själv av ha det rent och luktfritt :)

/ Carina

Lovelines
0

#25 här har du en länk till billiga Yankee produkter.

Jag lovar dej det luktar fräscht och inget stickande i näsan!

http://www.yankeecandle.se

Gå in på undergruppen nr 2 där har du doftstrån i olika dofter

Håller med dej Carina! Städning och åter städning är vad som gäller.

JAg har ju laborerat lite nu med sand. Doftstrån tycker jag är kanonbra

//Kram Lena

S*Loveline´s Perser

www.lovelines.se

yadhayezibas
0

Vi använder Everclean multiple cat. Suveränt bra om man har "många katter" men dammar. Vi har en låda per vuxen katt, alltså just nu 4 lådor. Städar lådorna varje dag ibland varannan. Luktar inget kiss lr bajs här hemma. Då skulle jag bli tokig.  Torkar några golv gör jag då INTE varje dag. Dammsuger varje dag gör jag däremot. Skrattande
Till våra 4 katter går det åt knappt två kartonger kattsand/månad. Min sambo för diagram över mängden sand o mat. Cool Allt ska analyseras in i minsta detalj. hehe

Lovelines
0

Här är det 6 stora lådor på 10 katter. Men jag har ju oxå städnojja som en del säger. Tömmer lådorna 2-4 ggr per dag samt att dammsuga och torka golven varje dag. Har man både hundar o katter så blir det hår o grus. Katterna har ju en innätad altan men det flyger ju in skräp som de då för omkring i hela huset. Jag har nog en fobi för att det ska knastra under fötternaGlad Så det är bara att ta fram snabeldraken!

S*Loveline´s Perser

www.lovelines.se

Kittentotts
0

#29 Låter som mig juSkrattande Men jag är uppvuxen med en mamma som städade varje dag, hon dammade dagligen.

Jag tycke rman tömmer lådan varje gång man råkar gå förbi :)

Tror inte det gör något att moppa golven mer sällan, alla är vi olika, och det är väl tur det

/ Carina

miascharming
0

Provade olivers sand som är nästan helt dammfri.

Olivers sand kostar 65 kr/10 kg för uppfödare.

Jag vände upp och ner på en hel säck…riktigt hårt ..för att se hur mycket den dammade…INGET ALLS ?

Men efter en vecks så luktar det unket i lådan  * URK *, den faller i sär…& katterna väljer lådorna med EC i.

Så olivers sanden gav jag bort till en granne , som ville ha den .

Önskar att EC- kunde damma mindre.

Dock är  EC sanden i mina ögon överlägsen, så nu skall jag inte pröva nån ny sand på ett tag Flört

Kittentotts
0

#31 Nä inget trevligt då de börjar lukta, det är nog det värsta av allt med vissa sandsorter. Tänk om man fann den som va 100% i allt :)

/ Carina

ixidixi
0

#1 Håller helt med dej här Glad Den sanden är kanon!
Jag har MÅNGA katter hemma och hanar Jag tycker inte att den luktar! Klumpar kanon.
Kan varmt rekomendera den

Kram Chatrine

Lovelines
0

#33   Får du oxå köpa de mängderna eller har du gått ihop med någon? Jag har ju två hanar som verkligen luktar hane, och du ska inte tro att de skottar över efter sejSkrikandes Så innan man hunnit dit så måste sanden kunna sluka lite av denna odörSkrattande

#32  Aha….vi är nog stöpta i samma form låter det somSkrattande Min mamma var en riktig hejjare på allt vad  mat hette och alla bakverk. Samt städade som en toka jämt. Så lite har jag nog fått efter henneGlad

//Kram Lena

S*Loveline´s Perser

www.lovelines.se

sorundas
0

#1 o #33 Jag tycker som ni att det är än kanonsand kan oxå varmt rekomendera den.

KramSkrattande

Gunilla

S*Sorunda's

ixidixi
0

#34 Jag har gått i hop och delat på en pall:)

Kram Chatrine

BeautyAngels
0

Attans Lena Lovelines att vi bor så långt ifrån varandra :( Annars kunde vi ha delat på en pall av den sanden. Skulle varit kul att testa.

Kram Linda

miascharming
0

# 32 Ja ..eller hur Skrattande.

EC- som inte dammar vore för mig den  100%perfekta sanden Flört

Lovelines
0

#37  Ja……attans oxå Linda! Det kunde ju vara något för oss!

Ahhhh….du får flytta ner hit jag ser ingen annan utvägCool

Kram på dej gumman!

S*Loveline´s Perser

www.lovelines.se

Marita-L
0

Ja den kostar ungerfär som
EC skiljer bara en tia då..per paketGlad

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s