Handen på hjärtat!
Hej!
Det är så här att jag har länge tyckt att perser är jättevackra och verkar så lugna och fina och jag har länge velat skaffa mig en MEN jag är så orolig att jag skulle få en katt med dåliga ögon.
Jag skulle bli jätteglad om ni som är insatta kunde berätta för mig hur svårt det är att hitta en katt som har bra ögon som inte rinner, när man läser på sidor om perser tycker jag det står så mycket om hur man ska få bort kladdet under ögonen och olika medel man ska använda och det låter ju som om det liksom hör till rasen att ögonen alltid rinner, ungefär som att vissa hundraser har jättemycket problem med lederna tex.
Jag funderade först också på om jag skulle försöka hitta en katt som har lite längre nos men då fick jag höra av en bekant som köpt en med lång nos att den rinner jättemycket också, hon fick då veta att det har inte med nosen att göra utan med huvudskelettet på nåt sätt. Sen tänkte jag ju också att det verkar roligt att kanske åka på någon utställning och se vad andra tycker om min kisse och då kanske det inte är så bra med en längre nos har jag förstått?
Så hur ska man bära sig åt för att hitta en fin liten perser som inte har problem med ögonen, jag tycker det skulle vara så hemskt och synd om katten om den måste gå runt med rinniga ögon jämt, det måste ju klia och vara jobbigt för den.

Många Perser rinner tårflöde precis som många hundraser, Du kan ofta se det på hundar då de som är ljusa är missfärgade om det inte sköts.
Varför skaffa en Perser om du är så rädd för detta? Du behöver liksom bara ha 1 flaska saltlösning+pads och torka lite morgon o kväll el då de behövs.
Mina Perser här har olika perioder, de rinner av blåst tex.
De har ögon som putar utåt och som lätt får damm och annat i ögonen, även blåsten retar ögat att rinna. Så gör det ju för oss också, men vi kan peta bort med fingret, det kan inte katten, så vi får ju hjälpa till lite.
Perser som är långnosade är inga undantag när det gäller rinn, de har samma ögonform.
Jag har 2 perser här som aldrig behövs torka, och jag har de som torkas va 3e dag, men också varje dag.
/ Carina
Instämmer med #1
MVH
Kristina

#1 Samma här också!
Anja

Det finns ju oxå människor som behöver oftare torka sina ögonen än andra
, så kanske ingår i paketet att perser har sånt.
Jag använder JEAN PEAU Eye Care!
och är nöjd med resultatet.
Katter oxå!
kram
Joel Jahuel

Håller med #1 här!
En del rinner och en del inte alls!
Vill man ha en perser så får man ta den biten och den är absolut inte jobbig.
Jag jämför med mej själv ….. jag tvättar mej o duschar varje dag så för mej faller det sej naturligt att tvätta både hundarnas ögon o kattens ögon om det skulle behövas. Och det är inget de lider av!
//Kram Lena
S*Loveline´s Perser
www.lovelines.se
jag tycker att det är bra att du frågar
frågar man inte så får man inte veta
#1 har alldeles rätt
Men…. jag tycker det skulle vara så hemskt och synd om katten om den måste gå runt med rinniga ögon jämt, det måste ju klia och vara jobbigt för den.
katten har inte ont av det som är "normalt tårflöde", det kliar inte
det flödar över o lägger sig i pälsen
o då får vi vara där o torka om det behövs.
jag har 7 katter just nu
1 som jag inte behöver röra
o 2 som jag får ta varenda dag..o de andra kollar jag bara till
Om man väljer att ta detta lilla extra besvär…så ska du se att persern (och exoticen) är väl värd att bli ägd av:):)
fråga gärna mer.
vi svarar så gärna på dina frågor:)
PS…när (om) det blir så mycket så att katten har ont av det…då kan det vara dags för en behandling bestående av ögondroppar som veterinären skriver ut. DS

Jag har en fråga som gäller detta med.
jag har 2 perser, på den ena rinner ögoen mer, jag har bara torkat med papper eller bommulstuss, och nångång med lite ljummet vatten. hon får även som större slemklumpar nästan varje dag är detta normalt? eller ska jag söka hjälp??
Hon verkar inte lida av det och dom hamnar ju oxå i pälsen under ögat och det tvättar jag ju bort.
På den andra katten rinner inte ögoen alls lika mycket och jag behöver inte torka/tvätta lika ofta men på henne är det ofta lite rost rött till färgen, är det konstigt och något man ska behandla??
När vi vaccinerade katterna märkte jag på vetrinären att hon tydligt hade uppfattningen att perser är "sönderavlade" och har en massa problem och vi får nästan skylla oss själva att vi skaffat katter med dessa medfödda fel….. Kändes så där roligt, och jag ville inte fråga om detta för då hade vi säkert fått höra ännu mer skit…
Hej!
Jag vill ju självklart ha en perser för att jag tycker att dom är jättesöta och verkar ha ett så bra och trevligt temperament, jag är ju bara rädd att katten ska gå runt och må dåligt och det vill jag ju inte.
Jag förstår att katterna inte har ont av det men det måste ju vara obehagligt, som om jag skulle gå runt resten av livet med rinnande näsa och inte kunna torka bort det ungefär.
Det låter ju lite konstigt som någon sa att man får räkna med det om man vill ha en perser, iofs så är det ju inget dom dör av men det verkar ju inte helt friskt om ni förstår hur jag menar :/
Nu menar jag absolut inte att trampa er perserägare på tårna, utan jag letar ju bara efter min drömkatt.
Finns det nåt sätt att veta om en kattunge man vill köpa kommer att bli rinnig eller inte?
#8 du kan titta och fråga hur föräldrarna till kattungen är i ögonen. Dock är det ingen garanti för att få en rinnfri katt men då har du gjort så gott du kunnat. Köp en katt som är så slät som möjligt i ansiktet. Utan så kallade gråtfåror.
Jag upplever det som att kattungarna (iallafall vissa av de som vi fått hittills) har lite extra rinniga ögon när de är små. De har blivit "rinnfria" när de vuxit klart i huvudet.
Jag har en katt som ögonen rinner på och hon har så kallade gråtfåror. Henne måste jag torka varje dag, de andra behöver jag inte torka på.
Iallafall mina katter tvättar sig i ansiktet själva med tassarna. 
#7..när det blir såna där "geleklumpar" så finns det vissa som anser att det kan behövas en behandling..i alla fall om det är varje dag.
det finns även vissa som anser att man ska behandla om vätskan är rostfärgad.
Nånstans i nån tråd här så står det så här ang. rostfärgen: när vätskan är i ögat så ska den vara klar…men när det rinner ut o kommer i kontakt med luften så blir den rostfärgad, o det är inget konstigt med det.:)
Mina katters rinn är alltid rostfärgade. Jag tvättar med en bomullspads o antingen Baush & Lomb eller koksalt…tills padsen inte längre blir missfärgad..sen lägger jag på eye envy puder..o de blir såååå vita o fina. Nu har ju jag enbart vitfläckar o på dessa katter så syns det ju mycket mer om de blir missfärgade..så därför får vi vitfläcksuppfödare trixa lite mer…än de som bara har andra färger…kanske….vad vet jag:):)
tyvärr så finns det en del veterinärer därute som har det uppfattningen som du skriver….byt veterinär:)
#8 persern har just detta underbara temperament,..o de mår inte dåligt…tro mig::):)..men det finns naturligtvis alltid undantag. Det finns det överallt hela tiden.
Men jag pratar generellt…persern har inte ont av ett ökat tårflöde.
skillnaden mellan din rinnande näsa o en katts ökade tårflöde är ju att kattens tårflöde tas upp av päls. O det är ju pälsen som blir missfärgad…som vi försöker undvika
Men det är inget konstigt med det…persern kan vara sån o det måste man vara medveten om, om man väljer den rasen.
_
………..som om jag skulle gå runt resten av livet med rinnande näsa och inte kunna torka bort det ungefär_
perser, precis som andra katter tvättar ju naturligtvis sig..så det mesta av flödet tar de själva…men missfärgningen kan de inte fixa.
_Finns det nåt sätt att veta om en kattunge man vill köpa kommer att bli rinnig eller inte?
_mitt svar är nej, du kan se förutsättningar….om föräldrarnas ögon inte rinner…o kanske inte mor/farföräldrarna heller…men garantier finns aldrig.
O enligt mig…(min personliga uppfattning) så är det nog jättesvårt att hitta en kattunge som har mor/far, mormor/morfar, farmor/farfar vars ögon ej har ökat tårflöde.
#9..det ser jag på min Blossom oxå
när hon var yngre (hon är snart 4 år nu) så fick jag hålla på som attan med henne…nu räcker det med…ca var 4-5 dag
men det kan ju oxå bero på eye envy….den hade jag inte hittat då

Jag har inga som helst planer på att ställa ut mina katter, och missfärgning gör absolut ingenting för min del, tvättar dom ibland och torkar då och då.
Har inte tänkt jätte mycke på hur vätskan ser ut i ögonen men hade den varit rost färgad där hade jag nog reagerat, men ska ha lite koll nu.
När ni nämner koksalt, gör ni det själva?? jag kokar ca 2dl vatten och 1tsk salt och tvättar mina peircings med, det borde man väl kunna använda på katterna oxå?
Angående geleklumparna så var det varje dag ett tag men nu har de minskat radikalt. Är det behandling med något receptfiritt? eller ska man kontakta veterinär först??
Jag går till djursjukhuset i stan, första veterinären vi hade va jätte gullig men när vi va tillbaka och vaccinerade igen så va det en annan och hon va inte positiv till perser. Har hört både bra och dåligt om djursjukhuset, men har själv bara upplevt positivt förutom det senaste besöket.
#12. jag tror att det är väldigt olika hur man "ser" på missfärgningar.
Men vi som ställer ut blir lite "överkänsliga" mot missfärgningar tror jag.
när jag gör egen koksalt så tar jag 1 dl vatten o 1 kryddmått salt.
behandlingen är inte receptfri, man får recept från veterinär.
Men har de blivit bättre så kanske det inte behövs. Du kan oxå testa att droppa i några droppar koksaltlösning i ögonen o skölja ur…kanske har det bara kommit lite skräp i ögat.
Ja, är det ett djursjukhus så kan du ju hoppas att du får nån som är bra o gillar perser.)