ögoninf..hur gör ni??
Jag har länge undrat hur andra uppfödare gör när det gäller ögoninflammation..så min fråga lyder:
Om någon katt hos er råkar ut för en ögoninflammation och när ni är så veterinären..Tar ni massor med prover för att få veta vilken sorts bakterier vi pratar om eller tar ni behandlingen å åker hem???
Alltså kastar ni er i bilen så fort ni ser en ögoninflammation för att åka å ta massor med tester???
Eller behandlarna ni bara?
/ Marita
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Jag menar att dom flesta veterinärer vill ju alltid att man kommer in å testar varför dom har fått en inflammation och vad det är som ligger bakom å avsett hur liten inflammationen än är..

Jag har salva hemma för lindrigare infektioner. Nä de Veterinärer jag gått hos kräver inte jag åker in, de skriver ut salva. Sen om det inte avtar, då åker jag in.

#4. Vilken sorts salva har du? Jag brukar ha Fucithalmic (rättstavat?) den är ganska mild.// Karin
Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Fucithalmic alltid hemma, men även droppar o andra salvor. Men man tar inte till salva direkt, måste ju tvätta o se om det går bort med saltlösnings sköljning med innan.

Jag brukar vid extra tårflöde, som börjar bli missfärjat, rengöra ordentligt med en blandning som består av ca 1 krm grönsåpa i 1 glas ljummet vatten. Och det brukar räcka!!! Ingen salva brukar behövas sedan. Ev. att man kan upprepa rengöringen tills man ser det börjar ge med sig….och har det inte redan blivit inflamerat, så brukar det räcka med detta.
Inflamationer på perser brukar normalt ha denna gång….
Ökat tårflöde…gör att det blir blötare runt ögonen…som leder till svampbildning…som kryper in i ögat….och blir inflamerat!
Så jag motar "Olle i grind"…med att ta död på ev. jästsvampar direkt med såpablandningen. Viktigt är att få helt torrt sedan och att man även rengjort ordentligt med vatten efteråt. Och jag behöver väldigt sällan torka ur ögonen på mina perser. Behöver bara peta bort hårda klumpar och ev. ibland torka av med blöt vadd 1 gång varannan vecka kanske.
Grönsåpa är antibacteriellt och svampdödande! Väldigt billigt och enkelt :) Det bästa medel jag provat!
VIKTIGT: Ingen såpablandning i ögonen!!!

Jag tvättar med kokt vatten,blir det inte bättre använder jag Noviform,ser det varigt ut Chlormycetinsalva.Men det är sällan de har infektioner,det är oftast bara rinniga ögon.En gång har veterinären velat ta svabbprover,det var på en nyanländ kattunge som nös och hade lite geggiga ögon.Men vi provade med Chlormycetin först och det fungerade.

Först tvättar jag och avvaktar om det går till sig själv. Om inte så behandlar jag med Choromycetin eller Terracortil som jag nästan alltid har hemma.
Brukar se till att få recept på det när jag är hos veterinären i annat ärende om det håller på att ta slut hemma. Min veterinär är införstådd med att jag kan behöva ha det hemma.
Efter att ha betalt så många negativa chlamydiatester och allmänna bakterieodlingar som inte gett raka svar så är jag numera mycket motvillig till att betala för det :(
Ibland får katter med stora ögon helt enkelt irritationer (skräp, damm, hår, bus) som kan bli infektioner helt enkelt för att de har väldigt stora ögon. Så enkelt är det väl dessvärre. Att klippa dem kring ögonen låter kanske som en dålig idé men jag har märkt att det faktiskt ofta är tvärt om. Då har de i alla fall inte hår som hänger ner och irriterar i ögonen.
Åh vad skönt då är jag inte ensam att ta "lagen i egna händer först"

Jag har bara tagit prover en gång o då var de andra symtom inblandade oxå..visade sig att det var kattsnuva (calicivirus) då
alla var vaccinerade o revaccinerade
i dagsläget så försöker jag först att tvätta o skölja ur ögat med Bausch & Lomb…nån vecka i alla fall innan jag försöker med chloromycetindroppar eller salva…men det sista här nu så har jag läst att denna medicin är starkare än fucitalmic..så jag kommer att testa den istället. Har oxå alltid sånt hemma.
Kontaktar inte vetten för sånt längre…fixar det själv..o har inte behövt dra iväg till honom (sedan caliciviruset)…men man är ju väldigt ofta hos honom ändå för vaccinationer mm.
Fast jag är väldigt restriktiv med behandlingar nu för tiden…tycker bara att det hjälper några veckor o sen så är det nästan tillbaka i utgångsläget igen..så B&L är det som gäller
#7..SER man om det blir svamp…???
jag har aldrig sett nåt som jag har misstänkt vara svamp
har hört om katter som fått svamp o som då är alldeles svarta i huden…är det så det ser ut?? eller luktar det på nåt speciellt sätt?? kan de ha svamp utan att vi märker av det??
#9 terracortril..är det nåt liknande
jag klipper oxå rent runt ögonen på mina

#11 Ne…svamp ser man inte(såvida det inte har gått vääääldigt långt)…bara om man gör en odling. Tror inte svamp i sej luktar något…däremot inflamationen den kan orsaka gör det….dvs att huden blir röd och svullen.
Du kanske tänker på det svarta de kan få på hakan och magen/armhålor?…men är det svamp??? är inte det hormonellt betingat?…när det blir så…nått med talgproduktionen!?
Men det är inget konstigt med att det blir svamp i fuktig hud. Är samma sorts svampar som blir på fötter, våtexem m.m. En sorts jästsvamp. De allra flesta som håller koll på sina katters ögon, behöver nog inte oroa sej för nått större svampangrepp…men har märkt att just såpablandningen är mkt effektiv att rengöra med. Om än det inte skulle vara några svampar, så är det en naturlig produkt som är ofarlig på ömtålig hud. Det är även återfettande.
Jag klipper också ner ögonfransarna…håller ögonen bättre fria från damm m.m.
Det där med såpablandningen var ett bra tips. Alltid lär man sig nått nytt. Har inte haft så stora problem med ögonen, men man ska väl inte ropa hej…jag tvättar varje dag på alla mina perser med Jean Peau. // Boromir

Hej hej!!! Är i Rumänien, men kan inte låta bli att titta in här!
Undrar lite hur en ögoninflamation ser ut på en katt???
Soliga hälsningar från Rumänien 

#14: Vilket fusk=)) Hade oxå velat vara där=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

#14 De blir grumliga, missfärjade rinningar ur ögonen…massor…brukar kleta en hel del i pälsen också, och så kniper de ofta ögonen då de får det. Ögat känns strävt då det blir inflamerat. Fast detta är en tydlig inflamation….går inte att missa.

#15 Tro mig det hade du inte velat, är inte här o solar utan på business som det vackert heter. INgen i detta land kan typ engelska, väldigt jobbigt… har vart här tre dagar, två veckor kvar
"16 Tack så mycket!!!
Jag åker till veterinären om det inte går bort med noviform eller receptfria ögondroppar/ögonskölj.
Min veterinär är väldigt restriktiv med antibiotika till ögonen på perser så iblan har jag inte fått något fastän jag tyckte att det behövdes och fått åka dit igen när det blivit ännu värre. "Det är normalt för perser" sa en vet. när det rann brunt från ögonen på henne :(
Tror aldrig jag skulle få något utskrivet av dem att ha hemma i förebyggande syfte.
#18 det låter som du kanske skulle ta en titt hos någon annan veterinär en gång..=)
#19 Det är min plan!
Jag börjar bli ganska less på dem jag har nu…

Om du lyckas med den bedriften Ida, så får du informera mej om vart du då vände dej….jag vet ingen som fått ut dessa medel hära…men det kanske finns undantag?
Skulle ju vara bra att veta…om man blir i behov av det!

Jag har också hört att det är naturligt att ögonvätskan blir rostbrun. Berätta gärna vad vi ska se upp med hos våra kissar. Ögonen rinner på mina katter också vilket jag torkar och tvättar lätt. Försöker så gott det går men istället för att sitta och oroa sig eller springa till veterinären hela tiden så kanske några mer rutinerade kan berätta om detta. Jag har bara varit kattägare i ett år och tror säkert det finns fler noviser på detta forum. ;-)

För mina katter är inte rostbrun en normal färg! Normalt för mina katter är en helt klar …nästan thefärgad tårvätska med vattenkonsistens det normala. Blir den tjockare eller mera grumlig, så är nått skrufs på gång…och då gär jag en ordentlig rengöring…och det brukar hjälpa.
Däremot så är det som är i ögonvrån varje morgon, mörkbrunt och hårt/torrt…det petar jag bara bort….och det är också normalt.

Detta med färgat i det som rinner är inte infektion. Nu är det så att alla perser har ju inte samma, så detta kan se lite olika ut. men rinner det mängder dagligen så tycker jag man får söka vård. Men man ska också veta att ju mer man är där o pillar med fingrar så är risken stor för infektioner, ta en servett el något o tvätta, aldrig med fingrar i ögonen. Att tvätta för mkt gör ögat mer irriterat med.

Att tårvätskan blir rostbrun beror inte på ögoninfektion, den reagerar när den kommer varit i kontakt med luften och pälsen ett tag.
/Lotta

:) Den tårvätska som är färsk och är i själva ögat ska inte vara rostbrun, den ska vara klar. Men som de andra här säjer…att den oxiderar och blir mörk då den runnit ur ögat. Men om det som är i ögat blir geleaktigt och missfärjat/grumligt, så att man ser det, då kan det vara skit på G.

En vit katt utan pigment runt ögon locket hur pass rosa är normalt.Undrar om jag förklarat rätt.
#28 Jag tycker en vit katt kan vara ganska rosa i huden runt ögat. Men frågan är hur den ser ut på insidan av ögonlocken, om du kikar försiktigt på insidan av det nedre och det är rött och lite svullet kan det tyda på en ögoninfektion. Under ögat blir det ju ibland narigt och då ser du mer som en rodnad.
/Lotta

Tack #29 ska kolla henne.Känner mig nästan lite nojig snart.Vill ju göra allt bra för henne.

Här har du Nickes öga! Han är här nybadad, lite irriterad efter en förskylning.Men han har ingen infektion.Vit Perser.
De vita katterna ska ju vara lite rosa, ska se om jag finner ytterligare en bild.
Isamias öga Vit Perser
En vit katt kan man se så tydligt med å den mår bra på att den har starkare rosa nos,örontippar,och även ögonkanten, detta blir de lätt då de kurrar mår bra, eller som min uppfödare sa, blir skenerade.

Ok då är det nog inte så farligt längre här.Stackars ophelia med en så hispig matte.Inte undra på hon tittar lite misstänksamt när jag kommer med något i handen *inte nu igen*tänker hon nog.

#33 Precis så är det men jag har bara haft fyra månader på mig så jag förmodar jag har mycket att lära än om min gumma.Men om det dyker upp problem dåååååå fins ju allla undebara ni här

Bara att fråga! Jag tycker om att hjälpa till, och detta märks att vi har många hjälpande här på forumet, det är tryggt att ha varandra

Kloka ord, kram på dig
#27…Men om det som är i ögat blir geleaktigt och missfärjat/grumligt, så att man ser det, då kan det vara skit på G.
detta geleartade har jag sett ibland…men måste det betyda att det är nåt som behöver behandlas..
för det försvinner ju utan behandling…
det är lätt att bli lite nojig när man läser här…
Även om man har 15 uppfödarår på "nacken"

#37 Ne, man behöver inte behandla med något medikament om man ser det…men en ordentlig rengöring runt hela ögat är inte fel. För det geleaktiga brukar tyda på någon form av irritation i ögat. Kan vara långa ögonfransar som stör, el att de fått in annat skit i ögat, som i sin tur sedan kan leda till inflamation.
Brukar vara likadant på människor…mera ögonskrufs är inte = inflamation…men det brukar bero på irritation…tex sminkrester;) …men vi är ju duktiga på att tvätta bort ordentligt på oss själva…det är inte kissarna alla ggr.
putt

Hu då
. Jag blev alldeles skakig av det där om att klippa runt ögonen - och ögonfransarna rent av! Min katt vrider på huvudet snabbt som en vessla, så jag skulle aldrig våga närma mig ansiktet med en sax på henne. Hur törs nån?
Sedan tänker jag att man har ögonfransar just för att de fångar upp skräp innan det når in till ögat. Alltså bör man vara rädd om sina ögonfransar, även kattens. Vet någon säkert hur det är med det?
En del domare är rätt dumma när det gäller de rosa ögonkanterna på vita/vitfläckar. "din katt är irriterad i ögonen" Och så skriver de det som en nackdel på bedömningssedeln. Ganska irriterande när man vet att katten alltid ser ut så, alltså har rosa kanter. De borde veta bättre än så….

#41 Håller fullständigt med dej.

Nu har jag inte hängt med här så jag har ingen aning vart det är på tapeten.
Men jag tänkte berätta om det råd jag fått av min veterinär om det är nån irritation i ögat så börjar jag att ge en droppe 3 ggr dagligen av Comfort Shield som finns att köpa hos henne eller på apoteket.Det smörjer ögat och oftast har det blivit bra när nån av dom haft nån irritation i ögat.Har inte behövt behandla med nåt annat sen.Br att ha grej med andra ord.

Annars kan man köpa Metylcellolosa 1% på Apoteket.Det fungerar väldigt bra som smörjmedel och är dessutom fritt från konserveringsmedel.
Stolt ägare till tre La permer

#40 Kan ju säja att om mina katter har långa ögonfransar, så samlar de upp dammet så de får in det i ögat istället för att skydda mot det
Att klippa dem är inget problem, de är stilla då man gör det och man använder ju inte en spetsig sax.

När jag köpte min första perser för himla många år sedan, så visste jag inget om rinnande ögon … Dan efter jag fått hem henne så ser jag att det var brunt under ögonen!!! Jag ringde i panik till uppfödaren och skrek att hon blöder från ögonen!!!! 
# 46 Så var det när jag köpt min första perser 1979. Jag fick veta att alla alla perserkatter hade rinnande ögon. Jag har torkat "rost" röd stänk överallt i mitt hem i många år
Här hittade jag tråden som jag läste om såpavatten, men det var ju just att förhindra svamp i ögonen det handlade om, och inte tvätta direkt i ögonen med såpablandningen. Nej jag ska beställa eye-envy och testa på min Gustaf.
"En stund i taget - här & nu"
putt för en mycket intressant o lärorik tråd
Ett medel som är suveränt som jag själv har provat.Det fungerar även till alla slags djur oxå.
Det finns att köpa på hälsokost affärerna.Medlet heter Kolloidalt Silver.
Har haft väldigt stora problem sen i December/08 med svamp i halsen.Har fått mängder med olika preparat av min läkaremen inget har fungerat.Sedan 12 veckor så började jag med detta medel och svampen är nästan helt borta.Även min läkare vart väldigt imponerad.
Har testan några droppar på min CP kille som har en grå hinna i ena ögat och det ser mycket bättre ut.
Skickar med en länk där ni kan läsa om medlet.
/Annika
Oj titta vilken gammal tråd..över 2 år..
roligt att den plockades upp

?