Perser iFokus

Perser

Etikett: 02-allmänt-kattprat
Läst 1493 ggr
Annkis54
0

Kan man ställa ut katter med svansknick?

Bild på frukove

iFokus-poäng: Ametist frukove

09-08-01
15:50

Kan man ställa ut katter med svansknick?Om det verkligen är det? I princip;om man har en med knick som verkar bero på nån skada ,då borde väl det gå avla,eller? Visst är det avelsförbud på knick?Vilka andra sjukdomar är det de på? Känner katterna av en svansknick?Har de ont? Lite funderingar bara…Hoppas nån kan svara. Heléne

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
0

detta inlägg är taget från en annan tråd..därför finns annat med i det

…….
men detta är ju ett fel som inte katten påverkas av
(nu finns det säkert knickar som sitter på ställen där katten påverkas på ena eller andra viset oxå)
…….
Inom IDP så kan man iaf ställa en katt med svans som kastrat.
Men det gäller kanske bara knickar som sitter så att katten inte påverkas av…kan jag tänka mig.
O det är väl inte avelsförbud???
fast vi avlar ju oftast inte på katter med knick ändå.
Vet faktiskt inte säkert vilka saker som ger avelsförbud.
vem sätter det avelsförbudet då??
hur kollas det?

min katt som hade knick som äldre, hade inga som helst känningar av den.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

MonicaLagerquist
0

3.10 Generella fel inom alla raser

l) alla deformationer av svansen, till exempel knick eller knut, utesluter certifikat och kvalificering högre än

Excellent (såsom certifikat, BIV eller NOM). Gäller ej kastrater och bobtailraser.

Sen finns det ingen regel mot avel på katter som har svansknick,men man kan som uppfödare sätta avelsförbud på katter med svansknick.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Linda0709
0

Är det ett genetiskt fel? Ärver man det från sina föräldrar?

XOXO //Linda c")

MonicaLagerquist
0

Det är ett recessiv anlag.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Marita-L
0

#1 Nej det är inte avelsförbud på svansknix men man bör inte avla på synliga knickar vid födslen.

Nej jag skall inte tro att de lider av en "vanlig" svansknix

#3 Båda föräldrarna måste bära på genen för att avkomman skall få en knick.. och även om båda föräldrarna gör det är det inte säkert att avkomman får knick..

Och även om du har en förälder som har utvecklat en synlig knick i vuxen ålder å parar med en bärare ..inte änns då är det säkert att du får det på avkomman.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Annkis54
0

putt

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

EddaM
0

Man får i Sverak ställa ut med svansknick. Men vill man ha cert o kanske mer så måste man kastrera. Annars kommer de nästan alltid sist.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z