Perser iFokus

Perser

Etikett10-foder
Läst 2403 ggr
Friida
2009-07-27 16:25
0

lämplig mat?

Har en kille som är stor i maten, tunn i kroppen och titt som tätt får diarre.. Nu äter han RC sensible som fungerade diarremässigt ett tag. Nu har dock diarrerena kommit tillbaka…Han är pigg och glad så han är inte synligt påverkad av det. Han är väldigt kräsen och vägrar totalt att äta annat än torrfoder, har prövat Iams men det vägrade han att äta.. Någon som har något förslag på vad man kan ge för att dels få upp honom i vikt samt få stop på dessa diarrer? Avmaskade honom för någon månad sedan så det är inte mask.

Marita-L
2009-07-27 16:53
0

Hej Frida !

Ja man får ta en sak i taget så löser sig det andra på köpet tror jag.. Jag rekomenderar att du köper Hill´s ID mat ..både som mjukmat och torrisar som finns hos veterinären..just för den dåliga magen skull.. När han får stopp på detta så ökar han nog i vikt.

Lycka till

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Friida
2009-07-27 17:09
0

just det, Hills id har vi provat också, det åt han inte heller

Cajza
2009-07-27 17:20
0

Vi hade lite problem med en katt som hade diarré och vår veterinär rekommenderade "Pro-Kolin". Det är en sorts pasta som innehåller snälla bakterier till tarmen. När katten har diarré så störs tarmfloran och det rättar denna pastan till. Det hjälpte oss.

Lycka till // Karin

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

frukove
2009-07-27 17:34
0

Vad säger veterinären då?Några tips därifrån?Hör med dom eller på apoteket om de har tips.Det finns nåt som innehåller kol vet jag och det äter ju människor oxå vid diarréer.

Hur gammal är han?Är han fertil?

Att ha en fertil hane som är kräsen är verligen inte lätt även om han aldrig har diarré så är han mager som en sticka.Min hane äter faktiskt 2 sorter förrutom torrt persian och det är RC recovery(20:- för en MINIburk)och Gourmet Gold/tonfisk (5.90 på Maxi).Men inte blir han knubbigare av det.Nu har han blivit tokig och parar en fotölj flera gånger dagligen…Har ingen hona åt honom heller så vad kan man göra då?Följden av detta parande(tror att det är därför)är att han tappar ALL päls och går ner i vikt!

Lycka till med din katt!

Heléne Fahlgren

Friida
2009-07-27 17:59
0

Veterinären tycker han är bra i hull…. men hon gillar ju inte perser så tror att hon jämför med en smärtare variant… Hennes förslag var ju Hills men det äter han inte. Pro-kolin kanske man kan prova, var köper man det?

Aptiten är det inget fel på så länge han får det han gillar då - RC perser eller sencitive, köpte James Wellboleved idag, det åt han men vet ju inte hur magen tål det, får se närmsta dagarna, nu får han både Rc och lite JB så får jag se om iallfall diarren stopar upp.

Han är fertil men verkar inte så frustrerad, han har ju parat min hona några omgångar men då det inte blir något :( så får han väl utlopp för sina drifter då och då iallafall.

frukove
2009-07-27 18:03
0

Prokolin finns väl både hos veterinär och apoteket tror jag!

Lycka till!

Heléne

Kittentotts
2009-07-27 18:12
0

JB är kanonmat t ömtåliga magar.

Pastan PRO-KOLIN har jag inhandlat hos veterinär, det är bra eftersom du bara kan spruta in en klick i munnen och hålla igen munnen så han inte spottar ut det.

Dofilus är också bra som du kan köpa i livsmedelsaffären.

Hade han ätit mjukmat så va det Mjau Kalkon som gällde, men nu är han ju ingen mjukmatsälskare

Mvh Carina

Friida
2009-07-27 18:24
0

Tack för tipsen! Ska genast gå ner till Apoteket och inhandla Pro-Kolin!

Marita-L
2009-07-27 21:17
0

Hej igen Frida!

Om han har haft sin dåliga mage en lång tid så kanske det är dags att gå till en veterinär..han kan ha en bakterie som behöver behandling..kanske en tarmirritation..då kanske man inte ska experimentera själv med allt möjligt..Glad

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s