Perser iFokus

Perser

Etikett11-utställning
Läst 901 ggr
evawennman
0

Vad tittar domarna på?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag är lite ny på detta med utställningar (vart på 3 hittills)

Men jag har inte riktigt fått grepp om vad domarna tittar på…

detta förstår jag:

- öron ska va små och runda

- tassar ska va stora

- päls bra kvalité

- ägon stora och runda, och sitta bra (vad det nu betyder)

- svansen kort

- kroppen kort

Men då undrar jag.

Hur är det med nosen då?

och dessa saker (se bild) va de nu kallas, ska de va stora eller små?

Kramar Eva

Annkis54
0

katten du visar är jättefin tycker jag
- ögon stora och runda, och sitta bra = det betyder att de ska sitta brett isär:) färgen är oxå viktig (kopparfärgade oftast)
nosen ska vara kort som på katten på bilden
näsborrarna ska vara breda o öppna
de du markerar är noskuddarna..o de ser oxå bra ut
sen så känner ju domarna på katterna.
de ska vara en rund o hög o bred panna…inga "horn"
o så kollar de i munnen…det måste vara ett korrekt bett..inga sneda käkar o inte mer än 2 mm underbett på en vuxen katt.
sen så måste katten vara i bra kondition..både att de har tyngd o inte för tung…det får inte vara en "fet" katt
ingen svansknick får det vara..
temperamentet är viktigt…katten måste acceptera att domaren vänder o vrider som h*n vill
sen så har vi ju oxå en stor bit….domaren personliga smak…:)

jag har säkert glömt en massa:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Fillifjonkan
0

Hej Eva, du har en jättefin katt tycker jag,bl.a så älskar jag när dom har näsborrar som ser ut så där i storlek.

Det är väldigt svårt att egentligen säja vad en domare tittar på, jag skulle vilja råda dig att i första hand lästa rasstandarden och sedan bevista några utställningar och då sitta ner och lyssna på en domare som dömer just din ras. Att sitta och lyssna är nog det man lär sig allra mest på.

Alla domare har sin stil och sin smak och sitt sätt att bedöma katterna.

Lycka till med din katt

MVH Elis

evawennman
0

Jo, vissa katter har ju superstora näskuddar… Är det bra eller dåligt?

Amorstroll
0

Hejsan Eva!

Du kan väl ringa ikväll så kan vi pratas vid om perserstandarden och var du kan läsa dig till den etc…. Jag förstår att det blir lite för mycket information när man är nybörjare i den här "utställningsvärlden"…….

MEN som Filifjonkan säger så är det mycket bra att sitta och lyssna på olika domare på utställningarna när de bedömmer olika perser och exoter! Nu finns det ju några domare som inte säger så mycket men sedan finns det andra som berättar mycket också.

En domare som berättar mycket är ju Hannah Jensen som kommer till Fräset's utställning utanför Uppsala nu i augusti, så dit måste du åka och lyssna!

Vi hörs!

Kram

Lisa

S*Amors Troll

Erna
0

Hej!

Bra svar ovan från # 4 m fl.

Läs standarden. Den måste alla domare följa. Sedan är det ju en tolkningsfråga och smaksak vad olika domare gillar.

Somliga kanske fokuserar mest på nosen och andra på annat.

Själv anser jag att det är helhetsintrycket som gäller och så få fel som möjligt.

Stora ögon påminner om våra egna bebisar och därför gillar man oftast de som har stora ögon. Standarden kräver också "open sweet expression".

Det finns några saker som är avgörande för hur framgångsrik en katt blir;

1) kattens kvalitet

2) dagskonditionen (inkl prepareringen)

3) domarens smak

4) konkurrenternas kvalitet

Om du har gjort allt du kunnat med prepareringen, så är det upp till andra omständigheter som avgör hur det går.

Erna Dahlhjelm

FIFe domare kat 1.

yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se