syrgas eller liknande
det finns ju vissa veterinärer som inte har tillgång till syrgas på sina mottagningar
finns det nåt sånt eller liknande som vi uppfödare kan få tag på…som kan underlätta för kattungar vid snitt tex
de behöver ju oftast extra syre
nån som vet?
Alla som har möjligheter att snitta bör väl även ha syrgas?
jag vet inte om min vet har det..har inte frågat
men det kanske du vet Annica..du vet ju vem min vet är:)
men jag vet en annan vet som **INTE har det
**o därför tänkte jag att det kanske är så på de små privata klinikerna att det inte har det
o det kan ju vara lurigt för ungarna om det inte får syrgas

Nej men, TACK för tipset Annica!
Jag hade aldrig ens tänkt tanken på att man kunde ha det hemma själv. På Conrad.se fanns en flaska syrgas med mask för 229 spänn, vilken själklar grej att ha hemma som tillägg i förlossningspaketet.
Jag beställer direkt =)
håller med #4 här
jag trodde att man inte kunde köpa det
så det är lika självklart för mig att ha det hemma i framtiden
tack Annica

Hur menar ni? Hur använder ni syrgar hemma?
Tuija
Min vet ger alltid några droppar med antidot i munnen till varje kattunge, när mamman är nedsövd. Vet inte vad dropparna heter. Rättare sagt, så är det jag som fått det hedervärda uppdraget, eftersom han är upptagen med op. Man ser hur ungarna spritter till och blir jättepigga.
När mamman blir nedsövd blir ju också ungarna i magen det, så de behöver en kick.
Vad jag vet, så använder inte vet på Veterinärhögskolan den metoden, annars hade nog de ungarna klarat sig. F ö är jag ganska kritisk till mycket som de sysslar med när det gäller katt. Endera har jag haft en rackarns otur, eller så är de inte särskilt bra på katt.
Det har hänt att jag även fått det till vuxna katter innan vi åker hem eller om vet kommer hem till mig, att han vill vara säker på att de andas Ok innan han åker iväg.
Eftersom det är så effektivt, behövs ingen syrgas som dessutom är väldigt brandfarlig och inte bör användas hemma i onödan.
Kolla med din vet om h*n kan ge det till dina kattungar.
MVH Erna
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
jag vet att dropparna inte alltid hjälper
kattungarna blir väldigt väldigt slöa av narkosen o de kommer inte igång oavsett dropparna, o hur mycket man än masserar. så därför kom tanken på syrgas upp.

Jag undrade just det att varför vill ni ha syrgas hemma? Är det att ta med till veterinären? Just det att det är brandfarligt att syrgas hemma…
Det finns olika homeopatmedel som kan hjälpa igång kattungarna med andningen efter kejsarsnitt. Men det beror ju så klart på om man får vara med och ta emot ungarna och kan stoppa i dem detta själv 
/Lotta
#9 jag skrev i #0 finns det nåt sånt eller liknande som vi uppfödare kan få tag på…som kan underlätta för kattungar vid snitt tex de behöver ju oftast extra syre
:)
#10 jag tänkte nästan att det skulle kunna finnas nåt liknande:)
kommer det att finnas med i ditt "förlossningskit"?
#11 Ja det finns med i förlossningskitet. Jag säljer dessa med instruktioner och ordinationer för de olika medlen för 250kr.
/Lotta
det är definitivt nåt som jag ska ha hemma:)

Det är alltid bra att ha ett "kit" hemma när man ska ha bebisar. Jag har Nutri-Drops och deras modersmjölksersättning, helt oslagbart..
lillan
#12..Lotta..kan man få beställa ett sånt kit av dig
o skriv gärna ut vad det är o till vad
här menar jag…så att alla kan se vad för bra medel det finns:)
#15 Självklart kan du få beställa ett sådan kit, skicka ett mail till mig så ska jag fixa det.
Ska skriva om medlen när jag har lite mer tid 
/Lotta