Vattenskalle! Hur vanligt är det?
Jag hör till och från att det föds katter som efter ett antal veckor visat sej ha vattenskalle! Alltid med dödlig utgång.
Hur vanligt är det egentligen?
Hur många kattungar har ni stött på eller fått i kullar som fått detta?
Jagg vet inte riktigt hur vanligt det är men jag har stött på det..jätte ledsamt.
Skall bli spännande och få höra andras kunskap å erfarenheter
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
jag har inte varit med om det
jag har hört talas om det endast ett par gånger..så det kan väl inte vara så vanligt va?

Jag vet tyvärr inte heller hur vanligt det är och hur det ser ut mellan olika raser.
Vi har fått en kattunge med vattenskall i en skogis kull för 8-9 år sedan.
Såg redan från början att något inte stämde med kattungen men fattade inte direkt vad som var fel….eller så ville jag helt enkelt inte tro det..
/Fia

Jag hittade detta på nätet:
What happens to these puppies is that parts of the brain called the "rostral colliculi" fuse together causing a narrowing of the aqueducts that carry the cerebrospinal fluid. In the cat, more common causes of narrowing of the aqueducts include maternal exposure to the drug griseofulvin (used to treat the ringworm fungus), and maternal exposure to the feline distemper virus during pregnancy. Inflammatory conditions in the brain can also cause swelling that narrows the aqueducts.
WHEN TO SUSPECT HYDROCEPHALUS
When a puppy or kitten is 8-12 weeks old, symptoms are usually evident. The skull looks especially round and there is an open fontanelle ("skull soft spot") on the top of the head. The pet may show what is called the "setting sun" sign which means the eyes are directed downwards (and possibly outwards). The animal may suffer from seizures (less than 20% of affected puppies), blindness, pressing the head into corners, or extreme difficulty in house-training (over 75%).
The drawing shows a puppy with the "setting sun sign." Note the irises are positioned low, like a sun dipping partly below the horizon. This is an indicator of increased intracranial pressure.
…bilden kom inte med!
Verkar som att detta förekommer på alla däggdjur, men i större grad hos vissa raser av hundar.

Hej på er!
Min Zizzi fick ju vattenskalle.Hon fick somna in de 7/7-09.
Men att det var nåt sånt fel på henne hade jag inte tänkt,hon var in och fick dropp hos distriktarna på fredag kvällen pga att hon var slö och apatisk,orkade inte hålla uppe huvudet heller.Han trodde kaliumbrist.Så det blev ju dropp.
På morgonen var hon hel pigg!
Tisdag busade hon som vanligt till em.
Då blev hon dåsig och apatisk igen.Åkte in till Gertrud.
Hon var ju uttorkad men det berodde på att hon hade vattenskalle och inte kunnat dricka ordentligt.Fontanellen var helt stängd och då ökar trycket.Hon hade kraftigt stop och "sunset wiew"(se bifogad bild).Ögonen "ligger i nederkant".Det vanliga är att de är 8 veckor och äldre beroende på hur "mycket"vattenskalle de har när det upptäcks.Det var hennes 8 veckors dag.
Det förekommer oftast på Chihuaua enligt min veterinär.Inte alls vanligt på perser-trots deras huvudform…(men det är ju i "vattenledningarna"inne i huvudet som är förträngda-inte pga kraniet form).
En jävligt ledsam grej i alla fall!Tycker att det varit bättre att förlora henne på en gång.Nu hade jag ju fäst mej vid henne så otroligt -hon var ju ensam i kullen och jag hade all tid i världen att vara med henne (brorsan var ju döfödd).Åt riktigt bra och var ju självklart rumsren.Livade upp sin pappa och faster och busade med dom hela tiden(mamman var mer för att ha henne för sej själv och pyssla om henne).Men jag tror aldrig att hon behövde ha ont i alla fall.
Hon har det bra i katthimlen i alla fall.Det vet Rocky 3 år -mitt barnbarn.Han har blåst såpbubblor till henne i katthimlen och hon fångar dom!Det ser han!
"Mommo-katthimlen är i Norge" Det vet han också.
Statistiskt:min 4:e kull och en tjej med hydrocephalus.
Jag kan ju säga att såna här grejer får mej att bara vilja ge upp katteriet.Att raka ner mina perser,kastrera dom och bara ha dom hemma-som sällskap.
Men sen vänder det fort.Ska prova ta en kull till med Olle och Venuz i vår och åker på utställning med Olle (som har bikini på hela tiden) och Svea i norrbotten i höst.Kommer även för att heja på alla på SWmed minibuss Skellefteå-Nyköping.!Men utan Zizzi som jag planerade…..
Heléne Fahlgren

Som vanligt när det gäller frågor som har anknytning till sjukdomar och liknande så hänvisar jag alltid till en veterinär.
Jag skulle vilja göra det vad gäller den här frågan också, det beror på att du aldrig får ett ärligt svar av alla som läser och skriver här.
Varför, jo för att man berättar bara inte sådant för alla andra, istället säjer man t.ex att man aldrig har råkat ut för något liknande eller att man på sin höjd har hört talas om det..men att kattuppfödare skulle vara ärliga i sina berättelser om sjukdomar och defekter, GLÖM DET !
Sedan kan svaret har stor betydelse beroende på hur länge man varit uppfödare, hur många kullar man fått, har man bara fött upp några år finns det inte så mycket att utvärdera..
Jag har haft min uppfödning i en massa år nu, har varit med om att få kattungar med vattenskalle några ggr, som jag vet, jag vet även andra som fått den defekten på kattungar, men för att få någon statistik ska man nog ändå höra sig för med någon veterinär, helst någon som forskar.
MVH Elis
Helene, det är så otroligt sorgligt med lilla fina Zizzi och man blir ledsen då man vet vad ni fått gå igenom, förstår din tanke på att ge upp, varför utsätta sej för denna smärta men sen är det nåt som iallafall tänder ljuset igen, skönt, jag hoppas verkligen på att ni får många fina bebisar i vår.

Åh vad tråkigt för dig Helene.. Men det blir nya fina kattungar från dig det är jag säker på.

Jag har, vad jag vet, råkat ut för vattenskalle en gång och det var en hona jag behöll för många år sedan. Det unika med henne var att hon var 2 år gammal när hon visade symptom: hon gick runt i cirkel och tog inte emot sig när man släppte henne från minsta höjd. Veterinären trodde inte det var sant när han obducerade henne, han förstod ju att det var något neurologiskt men hade aldrig varit med om att vattenskalle kunde dröja så länge med att visa sig.
//P3
#5 Jag upplevde inte att huvudet var stort utan bara helt vanligt.. där emot tyckte jag det var något med blicken.. den talade.. det var något som inte riktigt stämde med ögonen.. sedan var det precis som P3 skriver i sitt inlägg #12 fast i mitt fall så var det tidigt kattungen blev bara 5 veckor.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
… men huvet ser ju inte särskilt stort ut? eller ser de "normala" ut?