Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1112 ggr
IdaSH
2009-07-21 16:20
0

Hälta?

Har en 9-årig exotictjej som för två dagar sen inte ville stödja på sitt ena framben längre. Eller stödja och stödja, hon använder det då och då men haltar väldigt kraftigt. Annars hoppar hon runt på tre ben och vill helst av allt bara ligga ner (inte speciellt ovanligt för denna katt men ändå).

Har klämt och känt lite på benet och hon har inte gett några ljud ifrån sig. Hon vill dra till sig benet, men det vill hon även när man tar i det friska benet så det säger mig inte så mycket.

Vad tror ni, borde man ringa veterinär? Tror dock att man bara kommer få höra "kom in med katten". Hon har varit halt förut ett par gånger och det har gått över efter ett par dagar.. Men det klart man blir orolig.

Mvh Ida

www.krusfoto.se

nettan123
2009-07-21 20:37
0

Hej!

Har en katt som blir halt på  höger framben vid väderomslag, slår aldrig fel. Popsie är idag 12 år och så har hon varit i över 7 år.

I början gick jag till veterinären, men de hittade inga fel på henne.

Fick antbiotika osv…

Nettan

IdaJ
2009-07-21 20:48
0

Jag tycker att du ska ringa en veterinär. Även om hon hinner bli bra om det är något återkommande också.

roisleo
2009-07-22 10:34
0

hej

Jag hade en EXO hona som var ganska stor, vägde 6,5 kg. När hon var 9 år började hon att visa att hon hade värk i frambenen, svårt att resa sig upp. Det var av och till i början men blev efterhand värre och så småningom varje dag.

Var till veterinären med henne och eftersom det blev mera och p.g.a. hennes vikt (hon var inte stor i maten) så kom de fram till att hon var reumatiker.

Tabletter som hon fick för värken hjälpte en tid men när de inte fungerade mera såg jag inget annat än att hjälpa henne med att få frid.

Hon blev 11 år min Fanny, min första exotic.

Vänligen Maria-Louise

www.leo-rois.se

IdaSH
2009-07-22 19:19
0

Har varit hos veterinären med henne nu och det visade sig att hon har ont i ena armbågen. Hon ska få medicin i ett par dagar och så ska vi på återbesök nästa vecka och se så att det blir bättre.

Mvh Ida

www.krusfoto.se