Hur många timmar på en dag / vecka?
Jag har kikat runt på alla fantastiska bilder på era perserkatter, och jag undrar hur många timmar ni brukar lägga ner på pälsvård / vecka?
Vad har ni för rutiner på en dag om ni har heltidsjobb också?
Är precis ny på rasen perser, och försöker att få så mycket information som möjligt. d=0)
Mvh Sara

Jag passar på när jag sitter vid tv´n och katterna kommer och ska mysa med oss.Mest för att mysa med dom faktiskt.De älskar att man kammar de under hakan!
Sen är det så olika hur ofta de får sej ett bad.Min hane badar ju oftast.Han får fetast päls.Han ligger ofta på diskbänken…Min Svarta hona har en päls som sällan blir tovig och blir inte lika fet i pälsen som hanen.
Heléne
Hej Sara
så här ser min dagsrutin ut…fast jag jobbar inte.
ögontvätt varje dag, de som inte behöver tvätt kollar jag bara.
när jag har tvättat ögon så kammar jag igenom katten. Både mage o rygg. Detta gör jag på 2 katter.
De som har "bättre päls" kammar jag varannan eller var tredje dag.
Ritualen på en katt tar inte mer än 2-3 minuter.
Sen så tar det ju mer tid utöver det för att de ska ha belöning o gos:)

Hej hopp!!! Jag kammar mina varje dag,har en perser och en exotic sen tar jag øgonen på dom 1-2 ggr/dag men som regel håller det med 1 gång!! Sen badar jag dom var 3:e vecka,det tar ca: 2 timmar/katt med føning!! Men som Annki skriver så går det ju mkt tid till mysa i knæt osv..!!
Pia,Dexter och JetZ

Hej
Jag tar oxo ögonvård en gång om dagen
sen blir det bad en gång i veckan och genom kammning då så håller dom sig fina tycker jag
Anna
Anna, då ställer du ut dina katter om du badar dem en gång i veckan?
Annars så är det ju iofs smart, för då får du ju med mycket hår också. 
Tack för ditt svar!
Mvh Sara
Dexter, ögonvården är väl "bara" att torka bort rinn med lite koksaltlösning?
vi får se hur det går med mina kissar, jag har en perser och en exotic på gång som jag ska få träffa snart. Leveransklara i mars!
Det jag funderar mest på är hur sjutton man ska klippa baken på dem så att inte bajs fastnar där, är det någon som har något bra knep där? eller är det bara att klippa bort fjunet? Hur kort brukar ni klippa då?
Mvh Sara
Detta med ögonvård är väldigt olika från katt till katt. Vissa kräver att man tvättar runt ögonen dagligen medans min katt inte alls har de problemen. Hon får en sådan där normal liten skorpa som även vi får i ögonvrån, men har inte haft några problem med rinnande ögon.
Detta med bajs i rumpan har jag ett råd som du kan testa i första hand innan du klipper, tänker ifall du ska ställa ut dina katter så är det inte så bra att klippa dem.
Prova att sätta lite spraybalsam på en borste och sedan borsta håret "byxorna" så blir det mindre yvigt, det har fungerat med min katt.
Jag borstar och kammar min katt varje dag på kvällen då jag sitter framför teven, för hon hoppar alltid upp i famnen och vill gosa så då brukar jag borsta och kamma henne för det älskar hon. Sedan klipper jag hennes klor regelbundet även detta när hon ändå sitter i famnen.
Önskar dig lycka till med kissarna!
Aurora, okej, så du borstar "ner" byxorna?
Hur ofta brukar du klippa klorna på dina katter? Räcker det den gången i månaden i samband med bad?
Tack för hjälpen!
Mvh Sara

Hej igen!!! Jag anvænder ljummet vatten på en bomulspad torkar torrt med kleenex,om dom ær lite gul så tar jag lite eye envy till slut!! Jag klipper klorna ca:1 gång /vecka pga av risken før att dom kan kløsa varann i lek,speciellt øgonen ær ju utsatt!!
Lycka till med dina katter!!
Jag har tre perserkatter och den ena katten behöver daglig ögonvård. Jag har ögonpads, ögontvätt och dyl i badrummet, så hon kommer in där självmant varje kväll och vill bli pysslad med när jag är i badrummet. De andra två torkar jag med torra ögonpads 1-3 ggr/veckan.
Oftast brukar jag kamma alla katterna ca 5 min var/2-3 ggr i veckan och jag badar dem ca 4-6:e vecka, om de inte ska på utställning för då badas de oftare.
Eftersom jag ställer ut mina katter så klipper jag dem aldrig i pälsen och jag ser egentligen ingen anledning till att man behöver göra det…
Jag tycker inte det skall behöva fastna bajs även om de är långhåriga (förutom om de blir tillfälligt lösa i magen av någon anledning). Om det fastnar bajs i pälsen kanske man skall byta foder som gör att bajset blir fastare.
Lycka till med dina nya kattungar!!
//Eva
#10..jag tänkte oxå så när jag läste "klippa i baken":)
#6 de allra flesta katter är ju bra i magarna o är de det så behöver man inte göra nåt med pälsen i baken.
O absolut inte med exoticen.
Ibland undrar man hur välpälsade perser kan bajsa utan att nåt fastnar…men det går så bra så.
Angående ögonen…många av oss använder nån form av antingen koksaltlösning eller ögontvätt (finns hur många som helst) o en bomullspads o tvättar…sen tar vi eye envy puder o lägger på.
Som du nu har sett på svaren så är det oxå VÄLDIGT olika hur ofta vi tvättar våra perser. Själv tvättar jag mina inför utställning…de andra tvättar jag vid behov…o det är stooooor skillnad på behovet. Men det alltid flera månader emellan.
Ja, vi får se vad katterna behöver, det verkar verkligen som att det är stor skillnad från katt till katt.
Tack för alla bra svar, lovar att posta några bilder på darlingarna om några veckor. 
Mvh Sara
Jag har två perser/skogskatter 8 månader som är syskon, Antons päls har jag inga problem med alls men får torka hans ögon som rinner varje dag. Han har ingen tjock päls
Sen har jag Hugo som har en mycket tjock päls plus underpäls också och de har inte Anton,
Hugos päls är lite mer jobb med, Plus så är han kittlen och gillar inte att bli borstad, Honom får jag lägga mer tid på pälsevården varje dag för att undvika tover, som tyvärr har börjat komma, Men lyckas att få bort dom när jag känner igenom pälsen när vi gosar
Hans ögon får jag torka varje dag också får han får sådana skorpor i kantorna.
Klorna har jag inga problem med alls att klippa och tar de då och då när det behövs, Bada gör jag när jag märker att dom behöver de.
*7 tack för tippset med spraybalsamet, Hugo fasnar ibland bajset där bak, Men inte lika mycket som innan,
Tina
#8 Jag borstar ner byxorna, man ska inte spraya för mycket balsamspray utan det handlar bara om att de inte ska vara så yviga just vid rumpan. Min katt har stora "byxor" så jag sprayar lite på en borste och nu fastnar det inte i pälsen.
Jag klipper min katt ca 1ggr/vecka till var 14e dag. Jag brukar kolla på klorna hur de växt. Det är väldigt individuellt mellan katterna hur mycket man måste bada/borsta etc.
Ett råd är att när katterna är unga så vänj dem vid att bli hanterade på olika sätt, det underlättar. Sedan något som de älskar är att leka och gosa, att få vara med överallt.
Aurora, ja det är ju finare om bakarna är luddiga. d=0)
I morgon ska jag få se ulltussarna!
tack för svar!
Mvh Sara
Hej igen!
Nu har jag tingat mina perserflickor, de är helt underbara!
Nu till nästa fråga:
vad skulle ni rekomendera för kardor och borstar till första pälsvård till katterna? Det är en exot och en perser, och de levereras till mig när de är 13 veckor. De är ju fortfarande ganska så ulliga…känns som en vanlig karda kan rivas i den mjuka yviga pälsen.
Hur gör ni? Räcker det med lite kammning i början kanske? Några bra tips på exotens päls? Kan man karda henne också i början?
Tack för alla bra svar!
Mvh Sara
hej igen
jag använder inte borste i den dagliga vården…det blir så statiskt
karda har jag den med små pluppar på…den andra är så vass så jag brukar sticka mig o blöda:)
men de allra flesta av oss har mirakelkammen
exoter går oxå utmärkt att karda

Hej!!
Jag borstar min perser varannan dag och tvättar ögon varje dag.
Först kör jag igenom pälsen med en karda som jag sprayat lite antistat spray på sedan kammar jag. Speciellt utsatta områden på min perser är i "benvecken". Där blir det ofta krulligt som sedan kan bli tovor.
Såg att du undrade om bajs som fastnar. Jag ställer inte ut min längre så jag brukar trimma lite där bak. Det händer ju ibland att håret trasslat ihop sig så att korvar kan fastna och ibland så är han ju sämre i magen, och det är ju aldrig kul när man ser en plutt i soffan :S men det är ju upp till var och en och du får väl se om detta blir ett problem för dig.
Hoppas du och dina nyfunna vänner kommer få det bra! 

oj, såg att det var ett tag sedan du skrev detta.. men men :D
Hej Anneliberg!
jag är jätteglad för allas tips och idéer om hur ni brukar göra med era perser.
Jag har haft turen att få en långhårsperser som har väldigt "slank" päls. Hon har inte dethär tovbollsaktiga, utan lång och ganska tunn päls i jämförelse med vissa andra perser. Hon har aldrig haft några problem med tovor och älskar att bli kammad och ompysslad. 
Jag klipper henne lite därbak också, annars får hon problem med att det fastar grejjer i pälsen efter hon "gjort". Hon är lika söt för det och ser ut som ett litet får därbak….*hehe*
Ha det gott,
Mvh Sara

Aha, låter skönt det. Perser brukar ju vara väldigt snälla när det gäller pälsvård, riktigt kul att se på utställningar när persrarna sitter kvar på bordet medans matte eller husse går iväg och hämtar något, vilket jag inte sett med någon annan ras.
Min hade jättefin päls i början men efter att jag rakade honom en gång fick han jättetjock päls som tovar jättelätt :/
Hihhi, ja självklart. Dom tycker nog det är skönt själva med att inte få massa rester i pälsen.
Ha det bra!