FY FÖR otäcka fästingar och myggor !!
Eftersom jag bor i det omtalade mygg- och fästing området nedre Dalälven eller rättare sagt där Dalälven möter havet har vi som bor här blivit helt invaderade av dessa otäckingar.
Denna sommar har varit den värsta invasionen på många många år av mördarsniglar, myggor som atackerar blixtsnabbt och dessutom dessa hemska fästingar med alla hemska sjukdomar de bär på.
När solen skiner och det blåser från havet har det dock varit lite bättre stundtals. Då har jag och mina fyrbenta passat på och varit utomhus i omgångar.
Min sötnos Divan bara älskar att vara ute och henne kan jag lita på, hon går inga långa sträckor från huset utan kommer alltid tillbaka, däremot har hon vid några tillfällen när det varit för varm sökt svalka och krypit in under soldäcket. Hur nu hon kunnat få plats där, stor som hon är…!?
För några veckor sedan började hon krafsa sig runt kragen och det mest av hennes lilla pälskrage försvann till min jättestora besvikelse, eftersom jag ju har planerat att ställa henne några gånger till i sommar för att till hösten kanske para henne med en ny hane. Nu verkar det tyvärr som om parningen kommer att ske snabbare än planerat……
Hennes kliande upphörde inte trots att jag kammat igenom hela hennes päls noggrann ett flertal gånger för att se ifall några fästingar fastnat.
Dumma jag tittade tyvärr inte så noga in i ytterörat så först häromdagen upptäckte jag i vardera örat flera fästingar bl a en som var otäckt stor och när jag skulle ta bort den fick jag inte med hela utan "huvudet och käkarna" på just denna största utan den stannade kvar och var helt omöjlig att få bort. Jag ringde till veterinären eftersom den naturligtvis har irriterat henne fortsättningsvis, men han sa att den skulle försvinna av sig själv såsmåningom.
Nu har svullnaden gått ner men det är fortfarande en svart prick i örat. Vad tror ni? Har någon av er varit med om detta på era katter eller hundar?
Kram
från
en besviken Lisa
som kanske inte
kommer på några fler utställningar denna sommar, vi får se….!?
vad fruktansvärt det måste vara att bo där du bor…just nu
har ju läst i tidningen om detta…o då läste jag att de skulle börja med nån bekämpning om ca 2 veckor…men tills dess då????
usch
nä..jag har haft väldigt få fästingar på mina katter..o nu har jag byggt bort allt gräs, bara altangolv nu, o då kommer det ju inga fästingar.
Men tror du inte att den svarta pricken kommer att försvinna så småningom?
går det inte att pilla bort den??
hoppas det löser sig..hon är ju så fin

Här hos oss får ALLA katter Frontline just för att förhindra att sånt här sker. Det kan komma så mycket tråkigheter med dessa små otäcka kryp att det är värt varenda krona som det kostar.
MVH Elis
Lugn Lisa det går över av sig själv
allt går bort till slut…kroppen puttar ut den tillslut
..
I värsta fall så kan det bli en lokal irritation…men då blir det nästan direkt efter någon dag..
Jag har spott on droppar på mina..frontline..super.. fast i år har dom bitit sig fast ändå men dött omgående..men äckliga ja..jag tycker inte om fästingar
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Tack för era svar!
# 3 Det svaret fick jag också av min veterinär, men hon har kvar det fortfarande efter några veckor….
Jag har ju badat Divan varje vecka sedan jag började ställa henne igen på Nerk's utställning 6-7 juni. Alla andra var behandlade med Frontline nu i sommar eftersom de har möjlighet att vara ute, MEN inte just HON!!
Visst är det dumt, men jag tror jag missat det just för att jag badat henne så ofta…… Tyvärr så är det…… Nu är hon ju behandlad men tyvärr lite för sent…..
Kram
Lisa och trollen

Vilken Diva hon är din tjej!
Jättekul att se fler foton på den tjejen.Henne gillar jag helskarpt!Bara sååå cool när hon ligger där på soldäcket och njuter.
Fy tusan för fästingar!Borde man inte kunna utrota dom?
Hoppas hon slipper få fler bara!
Nog tror jag hon går visa upp på utställning även om hennes krage int´ är lika maffig som den brukar!Honhar ju så mycket päls i övrigt!
Hoppas du slipper fästigar,myggor och mördarsniglar nu!
Annars får du väl flytta hit upp till det "riktiga"Norrland.Vi har inte ens mycket myggor här…De andra krypen kan jag bara stava ,till än så länge!
Ha en bra helg nu!
Vi hörs!
Heléne
…fast här i Umeå har vi fästingar så det räcker…och de är jätteäckliga…// Malin

#6 Jahaaa…då är dom väl här snart också.
Jag fattar inte riktigt hur det funkar-biter de sej fast även om kan bara går genom gräs där de bor?
Känns det inte när de biter?
Att dom fastnar i pälsar kan man ju förstå-men kliar det inte för kattrna också?
Kan dom leva inne utan värddjur?
Nu ska jag ut med grästrimmern och göra "slätta"(kanske norrlänska… = avverka allt )Jag vill ju kunna vara ute när vi har sommar!
Heléne

Fästingar är ett ABER!
Vi har tyvärr mängder här ute på sommarön (i bohuslän) sedan några år tillbaka. Jag plockar på hundarna varje dag, trots halsband och droppar. Nu börjar kattungarna få - nu när de börjar utforska världen på riktigt - och är för små för behandling.
På plussidan kan jag bara säga att pricken försvinner av sig själv Lisa - det är inte ultimat att käken blir kvar, men det orsakar ytterst sällan något annat än en lokal svullnad. Ibland kan det dock ta 2 månader för den att försvinna.
Jag har plockat ett par från mig själv också - äckligt!
Har inte fått några fästingar alls på mina katter, däremot drar de med mördarsniglar in, äckliga djur de med. Har aldrig behandlat mina katter med frontline däremot har vi det till döttrarnas hundar med god effekt.
Lisa, underbara Divan, ser att du fått bra fart på kameran nu och vill gärna se ännu mer bilder på denna urläckra dam.
#7 de sitter på grässtrån bland annat…o väntar på att nåt går förbi
o då hoppar de ditöver…varken det är människor eller djur
man känner inte att de sätter sig…o ofta känner man inte heller att de suger blod. men man märker de när man drar händerna över kroppen på sig själv, eller djuren. För de blir ganska stora av blodet. från en gul ärta till en tja….halv vindruva kanske.
det kliar oftast inte tror jag.
ja, de kan leva inne utan värddjur…tror jag. jag tror att de kan släppa taget när de är "mätta" o bli liggande nånstans o sen blir "hungrig" igen o hoppa på nåt när de går förbi. Ma kan se fästingar ligga på golvet..stora o feta:)
har man riktigt kortklippt gräs så slipper man fästingar..iaf här hos oss. men de beter sig kanske olika på olika ställen.
personligen så är mördarsniglarna värre tycker jag
men jag har mer eller mindre lärt mig att "leva" med de oxå.
om man inte går ut före ca 9 på morgonen..o inte stannar ute efter ca 9 på kvällen så missar man de helt..isf här hos oss:)

Fy tusan!Hopas jag missar allt vad fästingar heter!!!
Vad bra att ni delar med er av all info om läskiga djur!
Däremot har jag en groda som bor i dammen och nu har hon fått ungar.Så i morse när jag plockade jordgubbar var det en groda-stor som en liten chokladskumgroda-som hoppade mellan plantorna!Jag blev ju livrädd!Skrek rakt ut!Men måste intala mej att de är ju bara söta-har aldrig hört att de har sjukdomar som smittar oss i alla fall!
Men här har vi också HUGGORMAR!!!!Say no moore!
Heléne Fahlgren

Mördarsniglar i all ära, ja när man tar på domär dom riktigt äckliga, eller ännu värre om man skulle råka trampa på dom.
Men fästingarna för med sig väldigt otrevliga och inte alls så ofarliga sjukdomar så att ge katterna en dos med "spot-on" i nacken en gång per månad är väl investerade pengar.
Gräset behöver inte alls vara särskilt högt för att katten ska råka ut för en fästing, man kan aldrig vara säker.
MVH Elis