ORIJEN
HEJ.
Jag använder fodret ORIJEN därför att det inte inehåller några kolhydrater som kan störa våra små känsliga persermagar!
Hello Gardens
hmmm Orijen..ja..det är nog ett bra foder
vilka fler har du testat
hej Annki.
jadu, jag har ju en perserkorsning,men vi har provat de flesta sorterna å marknaden.
royal Canin
natures best
Hill`s
mm.m
men våra katter funkar bäst på Orijen,ingen hunger,inga hårbollar,ingen överskottenergi,fina i pälsen,lagom hull,inga kräkningar..
min katt har väldigt känslig mage,kan INTE ha fri tillgång på foder..han blir superförstoppad,tål heller inte vissa proteiner tex räkor…
ta en kik på min hemsida:
Vi testar också Orijen just nu, lovar att återkomma med rapport om hur det funkar.
/Lotta

Jag har testat men har övergått till blötmat +Eukanuba. Jag oroade min lite för att Orijen innehåller så mycket fisk. Men I övrigt är det ett bre torrfoder.

Va kul att höra att Orijen funkat bra för de flesta! Jag har precis bytt från Roayl Canin till till Orijen. Det ska tydligen va mycket mera proteiner och kött i Orijen? Och min katt behöver gå upp i vikt. Och säljaren sa att det bör han göra om jag ändrar till Orijen, men det kanske bara va ett säljknep?
Men tydligen smakar det bra!
Nu har vi testat att bjuda katterna på Orijens foder ett tag men de är inte alls förtjusta i det.
/Lotta

Jag har också testat Orijen och är lite besviken för att mina katter inte var så förtjusta i det. För det är ett jättebra foder innehållsmässigt tycker jag. Jag har ju alltid Royal hemma också så de valde tyvärr bort Orijen.
Så just nu är det Royal, Hill's Nature's Best och Sportmans Pride som fungerar bra för alla katterna, vilket är viktigt när man har olika raser.. Sen har jag tagit hem Olivers ibland, i samband med att jag behöver sand.
ha en trevlig vecka i solen
lillan
#7 du har verkligen gått på säljarens knep om olika foder för olika raser hör jag!
en katt är en katt och alla katter äter samma sak och behöver lika mycket protein mm.

#8 Du stackars okunniga människa, jag tycker du ska läsa på lite om näringslära vilket jag är övertygad om att #7 gjort , i massor. Det handlar inte om säljarens knep, det handlar om de olika katternas behov och inget annat. Punkt slut !!
//Elis

#8 Här måste jag hålla med #9..
Jag har haft butik i 9 år innan jag flyttade till Gotland och är det något jag kan så är det foderlära. Så där kan du tyvärr inte knäppa mig på näsan.
Visst kan alla katter äta samma sak, de har de ju gjort i alla tider, precis som hundarna. Men eftersom en del raskatter är avlade för att se ut på ett visst sätt kan fodret göra ganska mycket. Jag som till exempel har både perser och exoter som kan äta lite mera fett i fodret mår bra av vissa foder. Sedan har jag två rexar som dels ska hålla sig i trim (vilket inte gör mig något eftersom inte någon av dessa ställs ut längre) och dels har en tendens att "hetsäta" och spy av vissa foder så är det ganska viktigt för mig att välja rätt foder. För det är inte kul att vakna på morgonen och behöva kliva runt bland "spyminor".
Och de olika raserna behöver idag olika mängder protein, fett och kolhydrater på grund av deras kondition, päls och rörelsebehov.. ..precis som hundar och även vi människor. Och när vi har dräktiga tikar och honor så får de givetvis valp- och kattungefoder..
Men jag köper till exempel inte perserfoder bara för att jag har perser. För där tycker jag Royal har gjort bort sig, både bland hund och katt, att de gör olika foder för olika raser. Ta Royals foder till siameser till exempel. Det är inte många uppfödare som använder det.. ..för de skulle se ut som vandrande pinnar. Det är alldeles för lite fett i det fodret till dessa så pass aktiva katter,
Jag skulle heller aldrig kunna ge deras schäferfoder till våra schäfrar.. ..de skulle se ut som Greyhounds. Royal har fått för sig att de har känsliga magar och inte behöver så mycket fett, vilket är helt fel. Det är arbetande hundar som behöver fetter som drivmedel.. ..till skillnad från oss människor som använder kolhydrater till detta. Vi byter till exempel foder under tävlingssäsong och träningssäsong till dem. Så är det något jag kan så är foderlära, både för djur och människor då jag jobbat som instruktör på gym under flera år.. Fast tyvärr lever jag inte själv som jag lär.. ..hehe!! Jag är lite "fluffig" just nu för tillfället..
Och sen så är det så här: Om jag har valt ett foder till våra hundar som fungerar innehållsmässigt bra så ställer jag fram maten och den får cirka fem minuter på sig att välja om den vill ha maten eller inte. Och en hund klarar sig utan mat i sex veckor utan mat så länge den får vätska.
Men en katt gör inte det. Det räcker att en katt är utan mat i tre dagar så kan den, med stor otur, få njur- och leverskador. Och jag har provat fram foder under långa perioder i 12 års tid och har idag kommit fram till dessa foder som passar mina katter perfekt. Sen får mina katter köttfärsa, fisk, kyckling eller blötmat varje dag.. ..bara för att få andra bli bortskämda. Sen äter de ju lite möss, ödlor och annat äckligt som de hittar ute..
Det kom många foderleverantörer som kom till vår butik och fick vända för att jag inte tyckte att deras foder var tillräckligt bra. Hade vi haft våra hundar och katter som de hade förr så skulle de leva på rått kött och matrester, men det har avlats bort hos dem. Men jag känner många bönder och jägare som köper det billigaste fodret och lägger till kött.. ..och det fungerar hur bra som helst. Likaså som stallkatter kan leva på råttor och billigt foder från ÖoB. Men vi har ju chansen att välja som tur är..
Bara några ord från mig
lillan