Reservregister
Nu är det bara några månader till SVERAKs årsmöte.
Jag är ganska övertygad att en av de ständigt återkommande motionerna dyker upp i år igen, den om införande av reservregister.
Skall registret öppnas eller skall vi inte ha ett sådant? det skulle vara roligt att höra vad uppfödare tycker.
Det finns nog många mycket svårae frågor än reserveregistret tror jag. Fast man kan aldrig veta med en org som trors sig vara mynd.
//RolfH
PS: Ber om ursäkt för min linjerätta åsikt:Ds.
Du behöver inte be om ursäkt för en rak åsikt, det spelar väl ingen roll om den är rak eller krokig 
Det finns som du säger många svåra frågor, men just den om reservregistret tilsammans med frågan om obligatorisk PKD-testning av bl a Perser är de som ständigt återkommer

Vad är ett reservregister, undrar jag som bara har oregistrerade stallkatter?
Det reservregister som SVERAK hade var ett register där du kunde registrera dina kattungar med avelsförbud, utan att uppge någon anledning till förbudet. Det förbudet kunde senare hävas av uppfödaren mot en avgift.
I huvudregeistret kan kattungar beläggas med avelsförbud på grund av genetiska defekter eller av medicinska skäl mot uppvisande av veterinärintyg. Förbudet kan inte hävas.

Tack för svaret! Fin sida!
Trevligt att du tyckte om sidan!
Du får gå med i en kattklubb och "regga" dina husisar, Huskattbevis kan du få både i SVERAK och IDP
Uffe

#6. Går det att registrera vanliga katter? Hur gör man då? Kanske vore kul att ställa ut någon av dom. Undrar vad de skulle tycka om det? De tillhör ju personalen på gården. ;)

#7; Nu svarar jag men det kanske är okej=)
Först får du gå med i en kattklubb. Som är ansluten till Sverak eller idp. Sedan kan du gå in på deras hemsidor och ta ut en blankett för huskatts bevis o den skickar du sedan till din klubb sekreterare som sedan skickar in den till förbundet o sedan får du bevisen i brevlådan=) Ja är katterna hanterbara och lugna så skall de gå att ställa ut.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Bara ett litet tillägg, som gäller SVERAK, en huskatt får ställas ut från det att den är uppskattningsvis 6 månader. Den skall vara fullvaccinerad.
Från det att katten fyller tio månader skall den dessutom vara ID-märkt, chippad eller med tatuering.

#8. Tack så mycket!
Hemma är de ju hanterbara och lugna, men jag vet ju inte hur de skulle bli på en utställning.

Och kastrerade med om de är över 10 månader. Hur glömsk är inte jag då *leer*
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z