Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 999 ggr
yadhayezibas
2009-07-07 22:41
0

Ny kull

Idag har vi fått en ny kull här hemma.
Det är Signe- Sidentassen I'm a dazzlin design och Sixten- YadhayeZibas Sheik Khalifa som blivit föräldrar för första gången. Kattungarna ser jättefina ut men de är ganska små tycker jag. Väger mellan 46gr(en liten hona) - 66gr. Håll tummarna åt oss att de klarar sig.
Det blev iallafall
2 honor blåsköldpadd & vita
1 hona svartsköldpadd & vit
1 hane creme & vit
Äntligen har jag fått lite honor. Glad

Bilder kommer framöver när de vuxit på sig lite.

Cajza
2009-07-07 23:02
0

Grattis till bebisarna, håller tummarna att de klarar sig.

// Karin

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

SussiF
2009-07-07 23:18
0

grattis !!

Marita-L
2009-07-07 23:28
0

Grattis Pethra! Håller tummarna att de små klarar sig.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Tessan73
2009-07-08 01:48
0

Grattis till bebbarna

//Tessan

Cybercat
2009-07-08 12:14
0

Vilken härlig bukett av färger, men iihhh vad läskigt när de är så små!
Lycka till Pethra, håller tummar och tår!

Marylands
2009-07-08 14:47
0

Grattis till kullen!!!!!! håller tummarna att dom små ökar fint i vikt  mycket oro när dom är så små…

Anna

Mirra
2009-07-08 14:56
0

Grattis till kullen oh så fina färger ,jag hoppas också att dom klarar sig :o)

kram Rosie

Summerwinds
2009-07-08 15:59
0

Grattis till dina små bebisar! Lycka till och hoppas allt går bra med dem! Glad //Eva

yadhayezibas
2009-07-08 16:37
0

Tack alla!!! Tyvärr så har glädjen byts mot sorg o oro. Den minsta lilla honan, en blåsköldpadd o vit, gick bort inatt. Hon vägde ju bara 46g så det var nästan väntat.
Sedan så vägrar Signe att låta kattungarna dia. Så fort de kommer nära så sticker hon lr om de börjar snutta så slickar/boffar hon dom frenetiskt tills de trillar bort ifrån tutten. Sen tvättar hon sig själv mer lr mindre hysteriskt. Är precis som att hon tycker att de smutsar ner henne….Förvånad
Vad sjutton gör jag? Så fort hon får chansen så bär hon iväg med dom oxå. Åhh så jobbig. Så just nu har jag kattungarna i en transportbur instängda så Signe inte kommer åt dom. Hon får gå in till dom med jämna mellanrum under uppsikt men hon trivs inte med dom. Jag har iallafall börjat att mata dom, de äter jätteduktigt och går upp i vikt. Jag har en värmedyna hos dom oxå så de inte ska frysa. Men jag önskar verkligen att slanten trillar ner hos Signe snart så de får dia…

Jag vill GÄRNA ha massa tips på vad jag kan göra för Signe så hon kommer till ro.

yadhayezibas
2009-07-09 13:12
0

Ingen som har nåt bra tips? Obestämd

Cybercat
2009-07-09 14:42
0

Lite tips och ideer:

• Jag hade gjort tvärt om Pethra - dvs inte burat undan Signe utan burat med henne, DVS - om du har en stor nog (hundstorlek) ståltrådsbur, så häng en tjock filt över och gör en lya - och stäng in Signe med bebisarna där.
  • Full koll till att börja med så hennes oro inte övergår i infancid.
  • Ta goda saker som smör eller annat mjukt som hon älskar och stryk på bebisarna (inte HELA bebisen när de är så små och känsliga, bara en liten klick) så hon börjar slicka, kan trigga igång instinkter.
  • Är hon överstressad och orolig? Bach-droppar gör underverk.

Sist men INTE mijnst, stör inte hennes instintskedja alltför mycket. Om du själv är på kattungarna och henne hela tiden kommer hon aldrig till ro.

Annars, amma om du hittar. Visst har Signe haft kull förr och varit duktig? Konstigt detta…

Marita-L
2009-07-09 14:54
0

Jag säger som Cybercat !

Om Signe har haft kull förrut och hon har skött dom super! 

Så kan det vara så att Signe vill flytta dom från det boet som den lilla dog i…

Om hon flyttar dom vart vill hon då gå?? Gör en bädd där kanske? i en annan låda..

Ta bort värmedynan då mamma är där..hon kanske inte vill vara där för hon tycker nog det är för varmt… tänk på att de små inte kan gå ifrån värmen.

Men också att ibland är dom smartare än oss och känner att det är något galet med de små och vill då inte lägga ner någon mer energi på dom.

De kan då vilja bära iväg dom till något ställe där de vill lämna dom för sitt öde.

Ja det är baske mig inte lätt alla gånger.. jag håller tummarna hårt för er Pethra att det snart löser sig.

Men lugn å ro är a /o

Kram

Crystal Pearl´s

Chiarettos
2009-07-09 16:47
0

Som jag nämnt här tidigare finns det ett preparat som heter ZYLKENE, helt ofarligt ska det vara. Det var en domare som rekomenderade mig det till en orolig katt. Han anväde det själv vid ett sådant tillfälle som du beskriver här ovan. Det fukade på hans katt.  Själv har jag använt det och min katt blev lugn av det.

Finns att köpa hos veterinär.

Lycka till med dom små

//Bodil

yadhayezibas
2009-07-09 17:17
0

Signe har aldrig haft bebisar förut. Hon bär dom helt planlöst alltså inte till nån särskild plats. Det är inte samma kattunge hela tiden heller. Jag provade att stänga in henne o bebisarna i en sån stor bur först. Gjorde jättemysigt åt henne. Funka inte alls, hon blev helt tokig och skulle ut. Hon tvättar bebisarna lite, hon sköter om deras kiss o bajs. MEN vägrar mata dom. Jag har gett henne massa lugn o ro.. Men hon vill bara vara med oss.

Signe ville vara i vår garderob imorse, har en sån med skjutdörrar. Så jag har bäddat åt henne där nu men då ligger hon bara utanför o glor på bebisarna. Jamar lite ibland o tvättar dom lite men inget mer. (bär iväg dom planlöst oxå då.Lägger dom här o där på golvet)

Jag har värmedynan på halva ytan och bebisarna kravlar ifrån den o ligger utanför korta stunder sen kravlar de tillbaka. Jag har den inte på hela tiden heller. Den blir inte så varm, finns flera lägen på den så den är kanonbra.

#13 Det ska jag kolla upp på en gång. TACK

Känns hopplöst detta men de äter iallafall duktigt när jag matar dom. Alltid nåt.. .

IdaJ
2009-07-09 18:19
0

Prova att lägga ner honan och lägga ungarna till tuttarna. Muta honan med något gott godis medans ungarna äter så blir det en positiv upplevelse för henne samtidigt som hon inte kommer åt att tvätta bort dem. Funkade bra på min hona…

Försök också undvika att hon får mjölkstockning för då vill hon ju inte heller låta dem komma nära.

Om hon är mycket smutsig efter förslossningen eller av flytningar kan du försöka tvätta upp henne så kanske hon får mer ro att ligga stilla.

Marita-L
2009-07-09 20:27
0

usch baske mig inte lätt… första gångs honorna kan ju ibland ha svårt att förstå men oftast löser det sig till slut.

Håller tummarna

Crystal Pearl´s

yadhayezibas
2009-07-09 21:22
0

#15 hon är jätte ren, hon har tvättat sig själv frenetiskt så det syns inte ens att hon fött 4 bebisar trots att hon är vitfläck.

Tuttisarna är mjuka så jag tror att mjölken börjat sina nu..

Mirra
2009-07-09 21:27
0

Tankarna finns hos dig Pethra, det är ju så jobbigt när kämpar

så för dina bebbar. Du har ju fått många goda råd, så det

löser sig nog.

Håller också tummarna hårt.

Kram Rosie

Marita-L
2009-07-10 15:58
0

Hur går det Petrha?

Tänker på er

Crystal Pearl´s

yadhayezibas
2009-07-10 19:15
0

Jodå jag matar på. Dock så har jag fått Signe till att ligga hos dom och en av bebisarna fick faktiskt dia på henne. Om hon fick i sig nåt vet jag inte men det är ju iallafall ett framsteg.

Tack för ni tänker på oss!!

Marita-L
2009-07-10 22:22
0

Åhh vad skönt att höra.. kanske det kan gå väger till slutGlad

Crystal Pearl´s

yadhayezibas
2009-07-11 00:37
0

#21 det som bekymrar mig nu är att hennes mjölk sinar.. så nu skulle jag vilja ha tips på hur jag kan få mjölken att komma igång mer? Går kanske inte?

Linda0709
2009-07-11 02:42
0

Ring om du behöver en amma jag har ju några och mina honor har inga problem med att dia varandras ungar så de kan säkert hjälpa till. Du kan ringa mig när som helst på dygnet vet du.

Jag menar som jag tjatat på dig och fått hjälp så hjälper jag dig gärna om jag kan.

Kram Linda

XOXO //Linda c")