Värme och kattungar??
Denna värme som det skrivits om på listan här är olidlig för en del.. ..speciellt för mig som inte gillar dessa varma sommarmånader. Jag älskar april, maj och augusti..
Men det var inte det jag egentligen ville skriva om, utan hur jag kan underlätta för honorna som nyss fått bebisar.
Jag kan ju inte lägga kylfiltar under lakanen eftersom kattungarna behöver värmen. Och mammorna är så envisa att de ligger hos bebbarna hela tiden. Den ena honan, vars ungar är fyra veckor har börjat att lämna dem lite. Jag har fönstret öppet lite grann för att få lite luft, men katterna ligger ju i hundburar av tyg så det blir inte så mycket luft där fast det är nät på sidorna. Jag har öppnat dem i taket men tycker att det är varmt där inne i alla fall. Och jag törs inte slå på takfläkten för att jag är rädd att det ska dra på bebisarna.
Nu dricker honorna bra i alla fall. De har både tillgång till vatten och så bjuder jag dem på välling flera gånger om dagen. De är riktiga divor.. ..ligger där och lapar vatten och välling.. Sen får de Royal Qeen och blötmat som också innehåller mycket vatten. Nu vet jag ju att honorna står ut.. ..det gör ju även våra hundar när de fått sommarvalpar.. ..men det känns som att valparna är tåligare eller så är det jag som är känsligare när det kommer till katterna?!
Har någon något förslag??
lillan
det är ju en del uppfödare som inte vill ha ungar på sommaren just på grund av att det kan vara svårt för ungarna i värmen
jag själv är inte rädd för takfläkten
när jag har ungar under sommaren o det är så här varmt så har jag alla fläktar jag kan ha på. Har jag andra fläktar så använder jag dem oxå..fast jag inte riktar den direkt mot dem
hade jag kylfiltar (vad är det för nåt??berätta) så hade jag använt dem oxå. Fast man får ju se till att det inte blir FÖR kallt.
kan 25 grader vara lämpligt tro??
om det blir tätt o extra varmt i hundburarna…kan du inte göra nån annan plats för dem..där det är cirkulation?
jag vet nån som sa att h*n tog ett vanligt lakan o la in i frysen o när det hade blivit kallt så la h*n in det i bolådan
har inte testat själv
en sommar tog jag en flaska som jag frös in o sen la i bolådan för att den skulle avge lite kyla…men jag tyckte att det var svårt att få rätt tempratur…så att de inte la sig direkt emot den
jag hittade en grej nu på
http://www.smartasaker.se/default.aspx
Kylmatta
jag tänker skaffa mig några såna o testa
hoppas du hittar nån lösning
Isbitar i mammornas dricksvatten, som Erna föreslog i en annan tråd, kanske?
Jag har installerat en luftvärmepump som jag även kan använda för att kyla luften på sommaren. Den sitter i hallen så den drar inte direkt in i rummet där ungarna är men ger en betydligt behagligare temp i hela huset när det är riktigt varmt…
Här har värmen försvunnit och idag har jag haft på mig yllelångkalsonger, tre tröjor och en jacka + fingervantar :) Har varit funktionär på hundtävling hela dagen…
#3..jag har faktiskt funderat på att installera en sån fastän vi bor i ett hyreshus…ett enfamiljs..men ändock hyres

Vi har en sådan och har haft i 6 år nu, men det är väldigt dyrt att kyla med den, mycket dyrare än att värma med den. Men när det är så här varmt så får det nog kosta vad det vill för man måste kyla ner både sej själv och djuren. På övervåningen har vi en mobil AC som vi startar 2 timmar cirka innan vi lägger oss så då är det nere i cirka 18 grader. Och då sover man gott.
Ann-Louise.

Tack för alla tips. Det är sådan kylfilt jag har som du visade, Annki. Jag brukar ha den med mig på utställningar och lägga under underlaget. Innan den kom hade vi isklabbar med oss och man såg att katterna drogs till den när det blev varmt.
Vi har även en mobil AC, men jag är lite feg när det gäller katterna. Hade det varit hundarna hade jag inte tvekat alls. Det är nog jag som är för mesig med katterna. Idag har vi svalare i alla fall. Det kom ett riktigt skyfall både igår och idag. Fast det kunde ha regnat mer, det höll bara på i 10 minuter ungefär.. Fast nu på kvällen är det svalt. Men då vet jag att jag kan sätta på takfläkten om det blir för varmt.
Honorna har även börjat ligga utanför burarna när bebbarna sover. De är så söta, syskonen Ebba och Enya som hjälps åt med bebisarna. De har inte flyttat bebisarna ännu men idag när jag skulle fota Enyas kull var Ebba där och skulle bära in dem till sig.. ..hehe.
Ha en fortsatt trevlig helg..
lillan