Åsikter, diskussioner och ilska
Hörrni, alla..
Vi har ju varit med om detta så många gånger förut. Vi vet ju alla att det inte slutar förrän man tiger ut det -inte för att det saknas argument utan helt enkelt för att det ibland inte finns några "rätta" svar.
Nu har många försökt ge vettiga svar, som vanligt - men istället för att bli bättre så eskaleras diskussionen och tonen blir alltmer argsint, från flera håll. Vi har sett det förut och kommer att se det igen.
Om någon har bestämt sig för att en typad/kortnost perser är en sjuk katt (trots att de aldrig haft någon, eller träffat någon - annat än på show) så finns det i min erfarenhet inte mycket kvar att säga, i alla fall inget som ändrar det minsta.
Jag har friska katter, som äter, dricker andas och mår bra. Det tror jag mig veta att merparten övriga forummedlemmar också har. Vi har också för det mesta någon form av erfarenhet av katter som mått mindre bra, och vet hur hårt vi jobbat - och långt vi kommit - i sundhetsaveln (hejja ingela med sitt "utslätningsinlägg").
Att jag vet det, räcker för mig. Jag försöker gärna "utbilda" personer som har felaktiga eller helt enkelt utdaterade uppfattningar om sundheten i den moderna persern - men för att lära sig ngt nytt måste det väl ändå finnas viss vilja att rubba på sina åsikter?
Tråden av Hundenpia om traditionella perser påminde mig återigen om hur omöjliga sådana här diskussioner kan bli. Har någon bestämt sig så har de.
Gardens, du är mer än berättigad till din egen åsikt - samt att uttrycka den på ett öppet forum. Vi lever trots allt i ett fritt land :) Men att föra en sådan här diskussion är lite som att "kissa i motvind" känns det som - man blir blöt, äcklig och arg, så kan vi inte bara lägga ner den nu? =)
Ljus loch värme,
Emma

Well said….
Emma…jag har tagit bort den nu
kanske bara tillfälligt..Ida är inte inne just nu
men den gav mer negativt än positivt
Just nu idag har det bara varit jag här inne..o jag har inte varit inne mycket heller. Bullan kom ikväll o jag tror att Ida har varit inne något.
så därför har jag varit lite försiktig i borttagande av inlägg o hel tråd
hoppas att det blir slut på det nu
det hela mals ju bara om, om o om igen..o det spelar ju ingen roll vad man försöker säga…vi pratar bara i motvind

#2 Jag försökte inte alls ge en känga åt dig eller någon annan moderator Annki - bara komma med en stilla bön att avsluta en diskussion som inte ledde någon vettig stans och påminna om att det bara kan bli ett argt krig om båda parter är med och slåss - så om ena stridsfältet drar sig ur diskussionen så självdör den =)
Man kan inte frälsa alla, så är det bara - och blöt, äcklig och arg vill väl ingen vara? (e.g. man kan ha bättre saker för sig än att kissa i motvind:))
#3..:) jag tog det definitivt inte som nån känga:)
men när man är mer eller mindre ensam här inne som Medarbetare så märker jag ju att jag har lite svårt för att hitta var gränsen är nådd.
diskussionerna kan gå heta …o det är ju ok…men så fort det går över gränsen så ska ju tråden låsas eller inlägg tas bort
jag är inte så bekväm med att ta det beslutet SJÄLV…så därför tillåter jag lite mer….när jag är ensam Medarbetare här inne.
bara en förklaring:)

// Mia
Personligen upplever jag perser i fokus som att diskussioner egentligen inte är önskvärda. En diskussion uppstår ju först när åsikterna går isär, och det är just det som ser ut att vara problemet.
Bra skrivet Emma.
Man blir gång på gång så trött på argumenten "perser kan varken andas eller äta"…enkelt!…klart de kan för annars hade de ju inte levt överhuvudtaget!
Om det finns någon perserhatare häromkring får de gärna komma och hälsa på mig och se att mina katter både kan äta, dricka, andas, springa, hoppa och leka som alla andra katter. Med okunskap kommer man ingenstans…
Sen tycker jag det är konstigt att man går in på ett forum som handlar om något som man avskyr och föraktar?! Jag skulle aldrig få för mig att gå in på ett annat forum med djur (el nåt annat) som jag tycker illa om…och sitta och störa mig på deras största intresse och skriva en massa saker som jag inte har en aning om! Därför blir lika förvånad varje gång någon sådan person dyker upp här, varför…??!!
//Eva