Kemisk kastrering med chip
nån som vet nåt om det…
tydligen ganska vanligt utomlands
http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=6&t=168881&st=0&sk=t&sd=a&sid=6c336b5159edf14c586c
762182bce613&start=0

Hejsan!
Jag hörde just om det i helgen. Tydligen en,jag tror Norsk skogskatthane, som hade ett sådant chip insatt.Vad jag hörde så funkade det bra!
jag hade aldrig hört talas om det förrän idag
o har varit inne o läst lite om det nu
verkar ju hur bra som helst…
jag har visserligen ingen katt som det är aktuellt på just nu..men för framtiden kanske

Har varit in o läst lite i tråden du har bifogat. Låter väldigt intressant i mina öron men behöver nog lite mer kött på benen.
Har en vännina som har nyss tagit det på sin hanhund.Och det fungerar kanon.
/Annika
Det låter som ett intressant alternativ.
Men hur gör man på utställningar? Ska de tävla som kastrater eller är det tävlingsförbud på dem?
jag var på en middag igår med ett gäng och pratade lite om detta…där fanns det hundägare som hade detta till sina o det fungar alldeles utmärkt. I deras fall var det en koll innan kastrering.
ang hundar så får de inte ställas ut förrän 6 månader efter det har gått ur kroppen
nån hade mailat sverak å frågat o det var uppe till diskussion
IDP vet jag inte
men hur ska nån på en utställning veta om katten har detta eller inte?
vi kanske ser en massa kemiskt kastrerade katter på utställning utan att veta om det
på hanar så förminskas ju testiklarna…o det kanske är orsaken till att en del domare känner efter i baken på hanar:):)
men på honor…hur ska nån veta om honan är kemiskt kastrerad eller inte
om ägaren själv inte säger det alltså:)
sen var det nån som skrev att de föredrog att avvakta med utställning ett tag om de hade såna problem med katten så att de valde en kemisk kastrering…ett tag:
jag tycker att det låter väldigt intressant
jag läste mig till lite som jag föll för o skrev ner lite punkter som var intessesant för mig
Chippet innehåller endast naturliga hormoner och fungerar helt enskelt så att det "talar om " för kroppen att den inte behöver producera mer könshormon, utan att den har tillräckligt. Produktionen avstannar helt enkelt och katten blir "kastrat". Urinen slutar lukta, hankatten slutar strila och ropa på tjejer. Vilket i sin tur leder till att katten har mer tid att äta och gosa istället för att springa runt och vara hormonstinn. Dom sätter även päls som en kastrerad katt gör.
Givetvis finns det många frågetecken när det gäller sånt här men om alla berättade det som dom visste så skulle man lättare kunna på lite mer info om ev. biverkningar och sånt. En sanning är iaf att vi i norden har problem med att våra honkatter får livmodersinflammation pga att vi ger dom p-piller. Piller som faktiskt är tillverkade för människor egentligen. En anledning till allt hemlighetsmakeri när det gäller detta tror jag beror på våra utställningsklasser. En katt med ett chip beter sig som en kastrerad katt men tävlar emot fertila katter. Hur rättvist är det???
Sen kan man ju alltid diskutera varför man inte kastrerar sin katt på vanlig väg istället? Några anledningar kan vara t ex:
¤ Man vill hålla en hane fertil så att man kan para med honom året därpå men man har ingen möjlighet att ha en pissande hane så länge.
¤ Man har två hanar som inte funkar så bra ihop. Kanske kan man då sätta in ett chip på en av dom så att den i den andres ögon blir kastrat.
¤ Man har en katt som inte går att söva för operation.
¤ Man har en hona som får ständiga livmodersinflammationer och då är verkligen
Edit: Tydligen minskar testiklarna i storlek under p-stavens verktid och när man märker att de börjar växa igen så är katten också fertil igen
Här i Holland sätter man in implantatet i både hankatter och honkatter, men fortfarande på egen risk, eftersom man inte forskat färdigt….
När de har chipet ska testiklarna krympa ihop till de nästan inte kan kännas
En liten tanke bara som kan vara bra att veta: Ofta blir hunden "värre" ca 7-10 dagar efter det att man satt in chippet!