Chinchilla perser uppfödare..?
Hej allesammans här inne! 
Brukar vara mycket på katter.ifokus.
Har just nu bara huskatter men jag har mer och mer fastnat för chinchilla perser kissar 
Finns det någon här inne som föder upp chinchilla perser..?
Är lite nyfiken på dom, har inte haft "närkontakt" med perser tidigare, mer än att titta på dom på utställningar.
Tänkte kanske höra om det finns någon i närheten av Örebro som man kanske kan få komma och hälsa på hos..?
Är sugen på en raskatt men har många olika raser i åtanke så jag tänkte att man kanske kan hälsa på någon uppfödare innan.
Hur är perser till sättet?
Sen har jag en till fråga angående deras nosar.. Har sett att många chinchilla perser har längre nos än vad en vanlig perser har men dom bedöms väl enligt samma standard på utställningar..? Brukar det gå bra för chinchillor med längre nos eller är det mest dom med mindre nos som det går bra för?
Ställer ut en av mina huskatter och tänkte kanske ställa ut den eventuella raskatten också, och självklart så är det ju inte bara för utställningar jag skaffar raskatt men det kan ju vara roligt om det går bra för den 
Så berätta lite om perser och vad det är man ska tänka på när man besöker en uppfödare och eventuellt väljer sig en kattunge, mer än det vanliga med allmäntillståndet..
Hur ser deras rasstandard ut?
Tack på förhand!
Mvh Jessica 
Det gick fort här innan man fick putta 
Ni kan väl berätta lite om hur perser är även om ni inte är chinchilla uppfödare 
vi har i alla fall en uppfödare här inne http://www.yamacatos.se/
kolla hennes hemsida..för hon har mycket info där tror jag
hon är här inne med jämna mellanrum, så det är nog bara en tidsfråga innan hon hittar din tråd o fyller dig med info
nåt hände så jag vet inte varför det blev kursiv stil:):)
#2 Är hon med i IDP? Jag är medlem i Sverak och ställer ut på deras utställningar, kan hon regga en katt i Sverak eftersom jag är med där..?
Chinchillor har ju "eye-liner", har shaded silver det också? Tycker det är så fint :) Kan en chinchilla med lite längre nos ändå ta titlar..? Har tittat på lite hemsidor från olika uppfödare och där är det en del som har längre nos som har blivit grand international champion, är det vanligt..? Dom bedöms väl inom samma standard som vanlig perser..? Hur ser standarden ut för chinchillor och vanliga..?
#3 hmm jag är inte säker på var hon är med
maila henne o fråga
jag TROR att domarna tar hänsyn till att chinchillorna har längre näsa…men bland andra ovanstående uppfödare börjar få fram typade chillor.
ja, de bedöms inom samma standard.
Men jag är inte så duktig på detta eftersom jag inte har sysslat med chichillor..o är inte duktig på detta.
standarden har vi väl här på sidan
http://www.perser.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=aec6eb8f-d083-4fe1-80ff-c52280e9086b här är en
kolla igenom våra kategorier längst ner till vänster…där finns det mycket matnyttigt:)
http://www.perser.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=de61c648-85e0-4014-867f-6ec43b5fe229
http://www.perser.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=98492e50-7729-4398-9e1e-0bc3d035e7eb denna heter chinchilla/vanlig perser..o den kanske svarar på dina frågor:)
http://www.perser.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=fc73a59e-8295-40b5-b4cc-54acf4d04317 perserns utseende o historia
här kan du tillbringa dagar o läsa om allt om perser mm mm
fråga på om du undrar nåt
men som jag sa…det är bara en tidsfråga innan ovanstående uppfödare kommer in o ser din tråd:)
Tack så jättemycket för länkarna :D Får nog ta och läsa igenom dom alla imorgon, börjar bli lite sent nu :P
På sätt och vis så skulle jag vilja ha en med lite längre nos eftersom jag tycker det är fint, man ser ju ändå att det är perser men jag älskar kattutställningar eftersom jag ställer ut en av mina huskatter och då är det ju självklart kul om den vinner något :)
ja, du har lite att klura på
en en i övrigt snygg chinchilla med något längre nos kan oxå gå lika långt som en "vanlig perser" med bättre typ.
så skippa inte chinchillorna innan du har tagit reda på mer
som sagt var så är jag inte duktig på detta:)
men ingen annan verkar ju vara "hemma" o kan svara dig
Är du IDP eller SVERAK
jag glömde att svara dig angående IDP SVERAK..
det spelar ingen roll vilken organisation som säljaren eller köparen tillhör. Köper jag som är IDP en katt hos en SVERAK uppfödare så får jag ett transfer o reggar om katten inom min förening
o tvärtom ifall jag säljer en katt till en SVERAK medlem så får de en transfer av mig så reggar de om.
Så det är inga problem:)
Ja, jag skulle nog vilja ha en även om den har kortare nos, så länge det inte medför några hälsoproblem, det är mest min man som inte är så förtjust i dom som är så tillplattade. Hur ofta händer det att perser får problem med nos eller ögon just för att dom är så "platta" i ansiktet?
Har som sagt ingen som helst erfarenhet av perser, har mest bara tittat på dom som hastigast på utställningar.
Jag är med i Sverak och ställer ut där. Har hört att (om man nu inte reggar om dom) Sverak reggade katter kan ställas i IDP men IDP reggade katter inte får ställas i Sverak (om man nu inte har något transfer), stämmer det..? Men det är lätt ordnat med det..?
Hur står det i kattens stamtavla då..? En Sverak reggad uppfödning börjar ju på S*, börjar IDP uppfödningar med IDP*..? Står det fortfarande IDP* innan namnet fast man reggar om den..?
Överöser dig med frågor nu men jag kan inte så mycket om raskatter :P
God morgon Jessica
Här får du en länk av mig till en väldigt bra uppfödare..hemsidan kanske inte är uppdaterad nyligen men slå gärna en signal till Carina Antonsson hon är hur gullig som hellst och är jätte kunnig och hon kan svara på alla dina frågor du har. Hon är Sveraks ansluten.
Chimel´s http://hem.passagen.se/chimels/ Jag har en katt från Carina..Chimel´s Felicity hon är den goaste katten jag någonsin har träffat på
.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Tack så mycket Marita, har faktiskt redan hennes hemsida öppen
Har kollat upp några stycken uppfödare och fastnade för hennes kissar 
Har en fråga till. Helvita katter måste ju genomgå hörseltest för att få ställas ut men måste chinchilla och shaded silver göra det? Dom är ju inte helvita men ibland så kan dom ju nästan se ut som det.

Hej Jessica. Det är bara vita katter som ska ha hörselintyg.
Ann-Louise.
#11 Så chinchilla och shaded silver räknas inte som vita..? Tänkte eftersom dom ibland ser väldigt vita ut, speciellt chinchilla.
Att man som IDP:are inte får ställa ut inom SVERAK har inte med kattens registrering att göra. Om jag köper mig en SVERAK reggad katt så får jag ändå inte ställa ut inom SVERAK.
Det är bara SVERAK medlemmar som får ställa ut inom SVERAK.
Så för mig att få ställa ut inom SVERAK så måste jag gå över till SVERAK. :) som medlem
Transfer får du hur lätt som helst genom att säga till uppfödaren att du behöver ett. Det är bara ett papper. Kostar inte dig nåt. Så du behöver inte tänka på att du måste köpa katt hos en SVERAK uppfödare…det går lika bra med en IDP:are
_Hur ofta händer det att perser får problem med nos eller ögon just för att dom är så "platta" i ansiktet?
_Detta är nu bara min uppfattning…många har andra:)
i o med att persern (och exoterna) är avlade med "plattare/kortare nosar" så kan vissa katter ha problem med ögonen. Jag tycker nog att många har "tårflöde", så köper man en perser så räkna med en viss vård av ögon. Är det ingen vård av ögon så ser jag det som en bonus. Att de inte kan andas är "sk*tsnack".:)
under mina 15 år så har jag varit med om 1 som har haft problem. Just nu har jag 7 katter, o 1 som jag inte behöver kolla ögon på, de andra är det daglig eller varannan dags ögonvård. Mest kanske för att jag har vitfläckar o inte vill ha missfärgning under ögonen. Den 7:e har inget ökat tårflöde.
Vi uppfödare försöker ju avla bort detta. O vi avlar ju hela tiden på en sundare o bredare o öppen näsa.
O jämför man med för 10-15 år sen så tycker jag vi har kommit långt.
#12 nej chinchillorna räknas inte som vita
#13 Okej, tack så jättemycket. Hade visst missuppfattat det lite med Sverak och IDP
Tror nog att jag tänkte på vissa raser som inte är "godkända" inom Sverak och FIFe, fast jag kan det inte så bra men rasera Scottish Fold, Munchkin och Brittiskt långhår är godkända inom IDP va..? Tror nog det var det jag tänkte på 
Vad var transfer egentligen..? *lite trög*
Kan jag ställa ut en katt från en IDP uppfödare utan att skaffa transfer? Vad gör transfer för nytta? Om man skaffar en katt från en IDP uppfödare så står det IDP* i stamtavlan va..? Är det det som är transfer, att det ska stå S* istället..?
Det här med IDP kan jag inte alls, därav alla frågor
Tack för att ni hjälper mig iallafall 
du kan läsa om IDP på
och Sverak anslutna är välkomna att ställa på våra utställningar
#14 En transfer är som ett slags ägar bevis som talar om att du äger katten å inte har snott katten och stamtavlan
#12 Nej En chinchilla och en shaded räknas inte som en vit katt 
#14 Kan jag ställa ut en katt från en IDP uppfödare utan att skaffa transfer? Vad gör transfer för nytta? Om man skaffar en katt från en IDP uppfödare så står det IDP* i stamtavlan va..? Är det det som är transfer, att det ska stå S* istället..?
en transfer är helt enkelt ett papper som uppfödaren endast kan beställa. uppfödaren skaffar detta papper ifrån sin klubb när köparen behöver registrera om katten. Alltså ifrån SVERAK till IDP eller tvärtom.
Utan transfern kan inte katten reggas om. Transfern talar helt enkelt om att katten xxx reggadxx från uppfödare xx är köpt av xx
alltså som Marita skriver…den talar om att katten är din o att du har rätt att regga om den.
Nej, det är inte det som står före namnet i stamtavlan
det visar bara vart katten kommer ifrån
Men om du kollar en stamtavla så är det många katter som det inte står något framför…så jag vet inte varför det står i vissa o inte i andra
i mina www.annkriellas.se så står det inget framför de allra flesta
o jag vet katter i mina stamtavlor som är SVERAK.-katter o det inte står S framför…hmmmm undrar vilka regler som gäller där.
Okej, tack så mycket för all hjälp 
#17 Har också undrat varför det står S* framför vissa men inte framför alla 
Hej Jessica! Jag är uppfödare av bla. Chinchillor, och jag är aktiv imellan åt här på perserIfokus. Vill du träffa på Chinchillor live är du välkommen hem till mej, det är endast 10 mil mellan Örebro och Grängesberg. http://www.heliotropes.se
Domare tar hänsyn på helheten på katten och inte endast på noslängd, många med "lite" längre nos kan uppnå höga poäng, men när det gäller att få de NOMáde är det genast tuffare. Som kastrat ökar möjligheterna lite. En kunnig domare på Chinchillor vet oxå att de behöver lång tid på sig att utvecklas. De är som bäst utvecklade vid ca.5 års ålder.
Erna är numer SVERAKare.
Hej Eva
Har faktiskt kikat lite på din hemsida
Har tyvärr inte körkort än så det blir kanske lite svårt att ta sig dit. Ska du ställa ut i Eskilstuna i september? För jag ska ställa ut min huskatt då
Då kanske jag kan få ta mig en liten titt
Min man är lite skeptisk till persers så jag vet inte om det kommer bli någon alls tyvärr
Men jag hoppas
Vilken av dina chinchillor lyckas bäst på utställningar..? Ser att några av dom har fått titlar 
Jag har tyvärr inte planerat in några direkta utställningar ännu. Persern är en väldigt trevlig ras som jag själv inte skulle kunna vara utan
Förutsättning är ju att man även älskar att vårda och trimma dem, persern mår som den blir vårdad
En nytrimmad/ren perser strålar av lycka när den får visa upp sig
Chinchillan tycker jag visar det extra mycket, det är ju Chinchillan som ligger mej varmast om hjärtat.
Den mer typade persern idag går inte att jämnföra med flertalet på -80 och början på -90-talet. Idag är den mycket sundare.
Min nu bortgångna
Miss Marion är väl den som det har gått bäst för hittills på utställningar, hon var väldigt ljus med väl svärtade liningar. Jag sålde en chillapojk förra året till Norge som idag är kastrat, han blev NOMád båda dagarna på sina första 2 utställningsdagar
fast han var väldigt urväxt.
Mina andra unga här hemma får växa till sig lite innan jag tar ut dem på utställning. Och de äldre här hemma får fortsätta att vara hemma.
Håller på att ta körkort så jag kanske kan komma och hälsa på när det är avklarat 
Maken blir galen av allt hår här hemma eftersom vi har tre huskatter men eftersom det är så "illa" redan så gör det inget med lite extra hår
Just chinchillan tycker jag ger en lite "lyxigare" look än den vanliga persern i och med "eye-linern" och det vita som nästan "gnistrar" så jag kommer verkligen vilja att den ser så bra ut som den bara kan
Lite borstning varje dag är ju inte så jobbigt och ett bad till utställningar så pälsen blir lite extra fluffig, men eftersom jag badar en av huskatterna till utställningar så blir det inte så mycket extrajobb.
Var på utställning i lördags och såg då att några använde puder och hade i pälsarna på långhårskatter, vad gör det för nytta?
Fastnade faktiskt för Miss Marion på din hemsida, tyckte hon var väldigt fin och hade ett väldigt bra stop. Har hon fått kattungar hos dig och har du kvar någon av dom..?
När planerar du att få kattungar igen och från vilka katter..?
Något jag är väldigt noga med är hälsan eftersom jag har haft en hund som blev nästan 11, hon var sjuk i 7 år av dom i en ärftlig rasbunden sjukdom och när vi talade om för uppfödaren när hon blev sjuk så ville hon bara försöka pracka på oss en ny valp för att tjäna. Är väldigt noga när jag tittar på generna för att iallafall försöka undvika sånt igen, sen kan det ju hända ändå men det är ju ändå en mindre risk.
Är dina katter testade för vissa sjukdomar och så..? Hur gamla har kattungarna du har fött upp blivit i genomsnitt..? Sånt brukar ju kunna vara ärftligt. Hur länge lever en perser normalt i genomsnitt och är det någon skillnad på vanliga och chinchilla?
Har sett att det ibland står om PKD men HCM, är det inget man testar persers för..? Min syster har devon rex och där kollar man alltid HCM innan man parar..
Ursäkta om jag verkar petig men jag kan inte så mycket om perser och om jag skaffar mig en liten kattunge så vill jag iallafall försöka att försäkra mig om att den kommer få finnas länge.
Då är du välkommen
Puder i pälsarna kan man behöva ta till om det är missfärgningar i pälsen, det kan det ju bli, men att pudra en hel katt idag görs inte om man har gjort trimmningen från början bra, förr fanns det inte lika bra medel och produkter, så man tog till det man kunde för att få ett så bra resultat som möjligt. Men idag blir man diskvalivicerad om man kommer med en puder indränkt katt, lite puder är helt OK.
Vad jag vet så har många av katterna i mina chillalinjer fått bli långlivade, uppåt 16 år, fast undantag finns ju alltid, man kan ju aldrig lämna ut några garentier, alla djuren har ju minst lika många sjukdomsgener som vi människor, även miljön och kost påverkar mer än man tror. Och.. med vad och när en blir drabbad är ju omöjligt att säga.
Min Marion fick en snabbt elakartad växande njurcancer, ej PKD. Både hennes mamma 9år idag och pappa idag 11år är njurscannade i sen ålder, de var runt 4-5år gamla, deras njurar var helt OK. jag har även testat dom för just cystannjurar-PKD via DNA utan anmärkning. Det finns ju många olika cancerarter. PKD är dom cystor som går att testa idag med tillförlitlig DNA.
PKD test med DNA är det de flesta perseruppfödare testar för idag, då man med hjälp av dessa svar, får veta hur man ska gå vidare i sin avel för att elliminera just dessa cystor. PKD var ganska utbredd inom just Persern och Exotern, innan DNA fanns kunde tyvärr två bärare paras i gerationer, och det säger sig självt….det blev många avkommor med för tidig död i cystannjurar.
När det gäller HCM gör uppfödare lite olika. Endel som vet om att det förekommit HCM i linjerna bör ju självklart testa. Själv testar jag inte, då jag inte ännu har hört eller märkt av några HCM-fall i "mina" linjer. HCM är ju lite svårtestat eftersom katterna inte behöver uppvisa HCM, förrän högt upp i åldern uppåt ca:5år, så i praktiken borde inte någon katt användas i avel förrän den har uppnått närmare 6 år
det går ju inte..
Hoppas du blev något klokare…
Okej, undrade vad dom egentligen höll på med när dom pudrade katterna, men då vet jag 
Precis, undantag kan ju alltid hända men om det är många i den linjen som har blivit gamla så känns det som en liten garanti iallafall
Vill ju ha kvar sin älskling så länge som möjligt.
Var det både PKD och den sjukdomen som Marion fick som du testade hennes föräldrar mot?
Vad kostar det att HCM scanna..? Om någon kattungeköpare skulle fråga om du kunde HCM scanna föräldrarna innan parning, skulle du kunna göra det då..? Är så orolig för sjukdomar efter att ha haft en sjuk hund så länge… 
En av mina systers devon rex killars mamma har HCM men det upptäcktes inte förrän efter hon hade köpt honom, uppfödaren ringde då och var villig att köpa tillbaka honom men det ville inte min syster ändå
Har ju blivit ens lilla älskling då.
Hur gör du när du ska på utställning med katterna..? Badar du dom dagen innan och fönar så att pälsarna ska vara fluffiga eller badar du dom några dagar innan så att pälsen hinner lägga sig lite..?
Tack för all hjälp! 
Eva, jag glömde bort att du var chillauppfödare sorry
o många bra svar har du gett henne
jag testar inte heller för HCM..o många med mig tänker som du. den dagen ett DNA test kommer så testar jag även för HCM
Idag testar jag bara för PKD med DNA.
#22. ett bad till utställningarna räcker inte:)
Man måste underhålla pälsarna. Hur mycket o ofta beror på individen. Chinchillorna har väl ofta lite lättare päls än en vanlig perser…eller har jag fel Eva?
#25 Jo, borstning och så blir det ju isåfall varje dag och badning när det behövs men jag tänkte på när pälsarna är som finast, är dom finast till utställningssammanhang när dom är nybadade och fluffiga eller när pälsen har lagt sig lite? 

Jag har en svartsmoke-vit harlekin hona. Henne badar jag cirka var 3:dje vecka för att hålla pälsen snygg och ren. Till utställning badar jag 1 gång i veckan i 3 veckor så sista badet är dan innan utställning. Jag schamponerar 3 gånger vid varje bad och sen en runda med balsam, detta är vad som passar min katt. och mycket mycket noga med sköljningen så inget sitter kvar. Sen blåser jag hela katten helt torr, släpper den inte förrän allt är kruttorrt, viktigt för annars blir det alldeles vågigt och det ska det inte vara.
Ann-Louise
PKD=Polycystic kidney disease och njurcancer är två helt olika åkommor, cancer i alla former kan uppkomma spontat i alla organ liksom på oss människor. Den cancer som Marion fick uppkom spontant och fick ett snabbt förlopp då den var aggressiv.
Frågan om priset på HCM-test överlämnar jag åt någon som vet..När det gäller mina två äldre Chinchillor Inka och Ivanhoe ser jag ingen vits med HCM-test då de redan vid sin höga ålder skulle ha visat på ev. HCM. Inga kända avkommer heller har visats på med HCM. Det är än så länge bara dom två som har gett mej Chinchillor. Men det kanske kommer in nya chinchillalinjer hos mej, då får jag ta ställning hur jag gör.
Vill man procentuellt gardera sig för ev."otäckheter" ska man nog köpa en katt som minst är över 3år och genomgått en grundligare hälsoundersökning. Fast det är ju samma här..inga garentier men oddsen är ju lite högre att katten "får" bli gammal.
Jag underhåller den tävlandes kattens päls med tätare duschar inför tävlingar ca.varannan vecka, beroende på pälskvaliteén och sedan duschar jag den dagen före utställningen.
Varsegod!

På Ultuna kostar en HCM scanning runt tusenlappen.
Stolt ägare till tre La permer
#27 Okej, tack så mycket!
Har aldrig haft långhårskatter, har bara korthåriga huskatter..
#28 Okej. Jo, det förstås, dom skulle ju säkert ha visat på det och även om dom skulle ha det så mår dom ju bra iallafall
Tar du fortfarande kattungar på dom eller är dom "pensionärer" nu?
#29 Okej, då var det inte så farligt dyrt iallafall. Funderar på att någon gång kanske bli uppfödare och då var det ju inte så jättedyrt
Vad kostar det att göra PKD test?
Tack så mycket för att ni svarar på alla dessa frågor! 

Det blir ju en del pengar eftersom att testen ska göras flera gånger
Vi som följer hälsoprogrammet scnnar efter det här Rekommendationer vid avel
Första testet görs strax före första parningen, som regel vid ca ett års ålder sedan rekommenderas testning när katten är omkring 3 år gammal. Därefter rekommenderas ett test vid ca 5 års ålder.
För katter som har blivit extra viktiga för aveln, eller som är särskilt riskabla (equivocal eller nära släkting som är drabbad) kan det vara klokt att testa även vid 2 års ålder och att även göra ett senare test, exempelvis vid 8 års ålder. Observera att detta är en generell utgångspunkt, som man sedan får anpassa till det specifika fallet!
Även här gäller det att rekommendationerna gäller som en generell utgångspunkt. Individuella anpassningar kan vara lämpliga i särskilda fall.
*) Som nära släktingar räknas här helsyskon, föräldrar och avkommor.
Normalt hjärta
Katter med normalt hjärta enligt test och utan nära släktingar* med diagnosticerad HCM kan förstås användas ur avel ur HCM-synpunkt.
Diagnosticerad HCM
Katter med diagnosticerad HCM av någon grad bör inte användas i avel.
Katter med resultatet "equivocal" (gränsfall) behandlas på följande sätt:
Equivocal, under 2 år
Om katten var under två år gammal när testet gjordes rekommenderas det att man tills vidare inte avlar på katten, utan istället testar man igen när katten är över 2 år gammal.
Equivocal, 2-3 år
Om katten var mellan två och tre år när testet gjordes kan vid behov EN kull tas, om katten inte har någon kull tidigare. Den andra föräldern bör då förstås ha ett helt normalt hjärta och inga nära släktingar* med konstaterad HCM. Dessa kattungar beläggs med avelsförbud tills vidare. Detta kan hävas om högrisk-föräldern är normal eller fortfarande "equivocal" vid test efter 3 års ålder.
Equivocal, över 3 år
Om katten var över tre år gammal när testet gjordes kan avel ske, men paras då enbart med katter med helt normalt hjärta och inga nära släktingar* med HCM.
Om en katt har upptäckts ha HCM rekommenderas följande för kattens nära släktingar*
Nära släkting har HCM, hjärtat normalt på katten själv före 2 års ålder:
Avel på dessa katter rekommenderas inte förrän efter OK test vid 2 års ålder.
Nära släkting har HCM, hjärtat normalt på katten själv vid 2-3 års ålder:
Då tas maximalt en kull på katten, om katten inte har någon kull tidigare. Den andra föräldern bör då ha ett normalt hjärta och inga nära släktingar* med konstaterad HCM. Kattungarna i denna kull beläggs med avelsförbud tills vidare. Detta kan hävas om högrisk-föräldern fortfarande är OK vid test efter 3 års ålder.
Nära släkting har HCM, hjärtat normalt på katten själv vid över 3 års ålder:
Om katten fortfarande är OK vid test efter 3 års ålder, så kan avel ske som vanligt på katten. Dock lämpligen parat med mer riskfri partner (ej "equivocal" eller katt med drabbad nära släkting*).
Om en katt med "equivocal" hjärta också har en nära släkting med HCM, så bör man vara extra försiktig.
#32 Okej, tack så mycket! 
heliotropes - Om det skulle vara så att jag och min man skaffade en kattunge från dig, är det okej med dig då om vi skulle vilja avla på den..? Ska självklart skaffa mig ett stamnamn och göra det på rätt sätt
Har redan flera stamnamn på lager..
Finns du där då som hjälp, eftersom du har varit uppfödare länge..?
Oj! det hade "ramlat" in lite svar medan jag svarade på inlägg #24
Jamen!! ..fy på dej Annki,
nog för att jag skriver sällan men endå..inte sååå sällan väl..
eller!? Jo! det kanske jag gör, men börjar man skriva så blir man "liksom" fast vid denna "burk".
Många av de renavlade Chinchillor har en väldigt bra päls
#27 En bra beskrivning för att uppnå en showpäls.
#32 Tack Monica för den utförliga beskrivningen vad gäller HCM.
#31 Inka är pigg och vital för sin ålder och hon väntar kull med Ivan om ca.2veckor, hon fick även en kull förra året, efter att fått vila i tre år. Hon har i alla år haft en övervikt och det gör det lite jobbigare för henne vid förlossning, men hon har hittills fixat det galant. Hon älskar att vara mamma. Men jag ser alla förlossningar som en riskfaktor och att allt kan hända. Så ni får gärna hålla tummarna för hennes kommande förlossning och bäbbar.
#34 Ska hålla tummarna för Inka, hon var väldigt fin, det var Ivan också
Får hoppas att jag kan övertala mannen här hemma.
Har du många intressenter för kattungarna? Det blir väl ingen precis just nu men eftersom dom först ska födas och sen 12 veckor minst innan dom är klara att flytta så kanske man har tid på sig att övertala honom 
Ska Inka få någon mer kull eller får hon bli pensionär efter den här kullen..?
Tittade lite i Inkas och Ivans stamtavlor, är dom släkt med varandra eller har jag missuppfattat något..? 
Du har sett rätt de är släkt, Matisse som är Inkas mor och Ivan är även hennes far är i sig själva väldigt obesläktade med varandra och det är inte lätt att få tag på linjer som passar ihop med rena "tavlor".(den väntade kullen blir hennes tredje och sista i den här kombinationen.) Den rena Chinchillan har alltid haft en liten genpol i många stamtavlor kan man se upprepande linjeavel. Ibland ser man inte släktskapet förrän 7-8é generationen bakåt. Alltså samma katter upprepar sig flera gånger. Chinchillan är en över 120år avlad "färg"katt och inga andra perser fick/kunde tas in då färgerna inte blev rätt. Chinchillan har till trots varit en väldigt frisk katt, den har väl blivit lite av isogen=sjukdomar och defekter har sållats bort med tiden. Men storlek och tyngd har försvunnit på vägen på många linjer, även dåligt temperament var vanligare förr. Idag försöker jag och några andra uppfödare att få in nytt blod samt att de får upp storleken samt typ, endel har kommit en bra bit på väg men det krävs flera generationer…minst ett 10årsprojekt. Och i ett sådant här avelsarbete krävs det samarbete. Det finns även de uppfödare som enbart föder upp Chinchillan/Shaded Silver men dessa "fastnar" ganska snart i släktskapet och söker efter nytt blod med "ljus och lykta".
ps. kan ju säga att både Inka och Ivanhoe är stora katter med ett bra temperament
#38 Okej, men det har inte blivit några defekter på ungarna eftersom dom är så nära släkt..? Har du kontakt med många av kattungeköparna, det har inte visat några defekter på dom som har kommit på senare år..?
Har hört om många som importerar katter, man kanske skulle göra det för att få inte lite nytt blod till Sverige..?
kanske bra att säga gällande hälsoprogrammet
såvitt jag vet så finns det väl inget hälsoprogram för perser
det är väl för Main Coon eller?

Det är upp till var och en att välja om man vill vara med i hälsoprogrammet.Det är många rasringar som anslutit sig till det.Eftersom att HCM förekommer på i runda slängar 5% av alla katter så ser jag det som ett stort plus att så många uppfödare som möjligt testar sina katter oavsett ras.Jag kommer att testa min La Perm imorgon och den rasen finns inte heller med i hälsoprogrammet.
#39 Inga missbildade
men det har jag kunnat fått på helt obesläktat
Visst finns det dom som har importerat, och det är jag bara glad över. Förutsättning då är ju att de används till att stärka aveln hos "våran" Chinchilla. Men det är få som släpper sina katter för export och väntan kan bli flera år på en katt som "håller" måttet, att ta in en riktigt klassiskt långnosad Chinchilla är ju inte så bra. Tyvärr vet man ju inte riktigt vad man får vid import ang. avelsegenskaper mm. samt gäller det ju att hitta linjer som inte redan finns i Sverige. Det är en liten djungel
Det är väl det som är utmaningen med denna färg, det ska inte vara enkelt…….Vi är många uppfödare av den här färgen som har fått många "bakslag", men ..men.. att ge upp är inte "våran" grej!! 
#41 självklart:)
men det var inte min fråga:)
#42 Okej. Tänkte inte riktigt på att det kan vara svårt att få tag på en fin typad chinchilla från t.ex. USA, fast det säger sig ju själv egentligen, dom vill ju inte gå miste om någon så fin..
Men om jag skulle vilja föda upp så kanske vi skulle tillsammans försöka få tag på en hane att importera, någon gång kanske det dyker upp någon bra 
Tänkte också höra, vad kostar en kattunge hos dig och vad ingår då?

Jag kan tänka mig att hon vill veta vad som ingår i köpet. Jag skickar med burskynke om nya ägaren vill ställa ut.Medlemskap i kattklubben ingår om nya ägaren inte är med i en klubb sen tidigare Mat sand som katten är van vid häftet "Att ha katt"Kattbädd ocjh lite annat smått och gått.Det brukar bli en IKEA kasse till varje kattunge.
#45 Ingår vaccineringX2, avmaskning, chip, veterinärbesiktning..? (Är det något jag glömt..?)
Maken verkar ha mjuknat upp lite här hemma vad gäller perser *hoppas* när han insåg att dom flesta chinchillorna inte har så platt nos som vanliga perser 
Har du många som redan är intresserade av en katt från kullen som snart kommer..?
Och vad kostar en kattunge från dig? 
Tycker det ser så mysigt ut med en stor fluffig perser 
#47 Bearbeta din gubbe rejält nu när han är formbar hihi!
Jag säljer mina katter under SVERAK´s regler dvs. de är
Chippade, 2 vacc, avmaskade, nybesiktigade=ett besiktningsintyg får inte vara äldre än 7dagar annars krävs en ombesiktning, och naturligtvis medföljer SVERAKstamtavlan. Min egenskrivna skötselanvisning och jag utför mer än gärna en duschvisning samt visar trimtips vid köpet. Då brukar jag ta någon av katterna som finns i huset.
Går det bra med den kommande kullen så är det ev.flickor som det ligger intressenter på, ink. mej själv.
Chinchillor tar jag från 6500 och uppåt beroende på kvaliteén, dvs. ljushet och typ.
#48 Ja, jag får försöka få honom att ge med sig
Får se vad han tycker om priset bara så att han inte tycker det är för dyrt. Är det dom ljusaste som blir dyrast..? Är också eventuellt intresserad av en tjej
Duschar du kattungarna någon gång medan dom fortfarande är kvar hos dig så att dom ska bli vana..?
Jag hanterar kattungarna mycket för att de ska vänjas med både hantering, dusch och fön. Jag har aldrig hittills sålt någon svårhanterlig katt, jag ser katterna i första hand som goá trevliga sällskapskatter.
Men endel katter kan uppvisa lite "nojig" tonårsperiod när de är kring året, men det brukar ge sig. Jag brukar säga att ju "nojigare" tonårsperiod desto klokare katt, det är då dom uppvisar sin fantasirikedomen
Det här fenomenet finns även hos hundar.
Du får tala om för gubben din att priset ligger väldigt lågt mot det borde göra
Du svarade dej själv ang.ljusheten..plus kontrasten.
Okej, jo tonårsperiod gör inget. Mina killar här hemma brukar ha lite tonårsnoja/reta matte/protester för sig trots att dom är 3 och snart 6 år 
Hur högt ligger priset på dom dyraste du har sålt..? Han kommer ju självklart fråga om jag säger från 6500…
Det är ingen som jag vill skriva om på ett öppet forum
Det är ju oxå så att priserna hamnar olika beroende på om den säljs till ett annat land, nära bekant eller om man har andra översenskommelser mm.
Så det exakta priserna finns inte. Men man vet ju när det är aktuellt.
#52 Okej, nej det förstår jag. Får försöka övertala honom men du kan ha mig i åtanke iallafall, att jag är intresserad 
jag har följt er diskussion med intresse:)
jag tycker att det är jätteintressant att se detta
o att du har från 6500 är jättebra…så att det inte var från 4000
lärorik diskussion för alla tycker jag
Min dyraste hittills var en export som jag sålde för 1500 euro
så jag anser att innan de så har jag sålt mina katter alldeles för billigt:)
katterna jag köpt in har ju varit betydligt dyrare:)
#53 Glöm ej tummarna
Med det jobbet och kostnader som är bakom en seriös kattuppfödning och med tanke på vad hundar kostar så ligger vi alldeles för lågt, hunden är "billigare" att föda upp då den inte behöver sanden och den får flytta hemifrån tidigare, annars ligger de ganska lika vad gäller omkostnaderna. Så varför ta ner priserna på våra renrasiga katter, jag resonerar som så att blir det svårsålt får man ta detta med att de blir kvar ett tag, rätt hem kommer alltid. Att man sedan tar kull efter efterfrågan om möjligt. Alla gånger går det ju tyvärr inte, beroende på situationen med tex. äldre katter, katter som lätt drar på sig livmoderinflammation mm.mm.
Visst är det en dyr hobby som man inte blir rik på även om man skulle ta ut ett "hundpris" på 10000kr, men det skulle täcka upp omkostnaderna lite bättre.
ps..Helt klart är…våran perser är en högkonjunkturs-katt

Här var det livat ska jag säga. Många frågor om silver/golden (=chinchilla, shaded silver, golden).
Min dator har kraschat under veckan, så därför har jag inte kunnat gå in här dagligen.
Jag är uppfödare av silver/golden under stamnamnet Yamacatos sedan 32 år och domare i Sverak (FIFe) sedan 1984, samt ordförande i Nordens största rasring för dessa varianter, Silver News. Gå gärna in på vår hemsida där du hittar standarden under Artiklar.
Det första man bör tänka på är vilken kvalitet man önskar köpa och om man vill avla, tävla eller bara ha som sällskap.
Visst händer det ibland att även en silver med längre nos kan nå högt på utställnigarna, men det är svårt och inte vanligt.
Generellt får man nog inse att en tävlingskatt bör ha kortare nos om den ska kunna vinna. De har ju samma grundstandard som alla andra perser och exotic. Ju bättre det går på utställningarna, desto roligare.
Om du tycker att en längre nos är viktigare, så ska du välja en sällskapskatt och lägga detta med tävlingar på hyllan.
Raskatter är sundare än rashundar. Just perser och exotic har 2 stora, ärftliga och vanligare sjukdomar, PKD och HCM. Dessutom förekomer några andra mindre vanliga, tex PRA vanligen hos Abessinier/Balines.
När det gäller silver/golden (Chinchilla, shaded silver, golden) så har det funnits en importerad hane från Danmark som hade HCM. I övrigt finns det inga i Sverige vad jag känner till. Därför brukar inte vi testa för HCM.
Däremot finns PKD hos nästan alla uppfödare. Ett par importer från USA hade det och det var långt innan vi ens visste vad PKD var. Dom flesta uppfödarna av silver/golden gör som jag, dvs jag har testat alla mina katter och om det finns anledning att misstänka att kullen kan ha PKD, testas alla i kullen. Jag säljer inga kattungar med PKD till avel eller utställning. Om några ungar är positiva säljs de till sällskap och köparen informeras skriftligt och muntligt väldigt noga innan köpet, så att de vet vad det är.
Inga av mina katter eller sålda katter har dött av PKD. Några har som bifynd visat PKD men det var inte dödsorsaken och katterna var ganska gamla. Det finns tydligen flera olika varianter av PKD och det verkar som om silver/golden har den som vanligen slår till vid hög ålder.
Mina katter blir vanligen mellan 10-18 år gamla, det varierar lite på linjerna.
Silver/golden utvecklas långsamt och brukar var bäst vid ca 5 års ålder. De växer ur sig mycket mer som ungdjur än de kopparögda. Sedan bibehåller de sin skönhet långt upp i åldrarna och ögonfärgen försämras inte nämnvärt. Jag tävlade en chinchilla hona när hon var 17 år och då blev hon även BIV (=bäst i variant) samt Bästa Veteran. Man kunde inte ana att hon var så gammal. Hon blev 18½ år när hon dog i sömnen, utan att ha varit sjuk en dag i sitt liv.
Jag föder upp vanliga kopparögda perser och exotic vid sidan om, men måste säga att de inte mäter sig med silver/golden. De senare är faktiskt mer intelligenta, lite livligare, väldigt pratiga och påminner mer om en hund. Jag skulle inte kunna vara utan silver/golden av den orsaken.
Idag har silver/golden väldigt jämt humör i Sverige och jag vet ingen som inte kan tävla pga dåligt temperament. Jag själv har alltid varit jättenoga med temperamentet från första början, eftersom min första perser, en blå hane var ett monster att bada.
Jag badar och fönar alla mina kattungar flera gånger, innan leverans och hanterar dem dagligen så att de är sociala. Jag tror att de flesta uppfödarna gör som jag. När köparna hämtar kattungen, brukar jag gör ett demonstrationsbad på en annan unge, för att visa hur man gör.
Jag har varit medlem i IDP i ca 6 år, där jag var sekreterare i FGK, som numera är nedlagd. I fjol gick jag tillbaka till min gamla klubb Dalälvskatten i Sverak.
Det är inga problem att köpa katt i olika förbund. Man beställer en Transfer av uppfödaren och skickar med den tillsammans med stamtavlan och får katten omreggad i det nya förbundet.
Jag tänkte reda ut frågan om S* eller IDP* före stamnamnet.
Det är Sverak som märker ut IDP* i sina stamtavlor, inte IDP-klubben.
Mitt stamnamn som är inreggat 1977 är så gammalt att det inte har S* före. Det finns några få tappra uppfödare som fortfarande håller på. Det är nyare stamnamn som har S* i Sverak. Jag minns inte vilket år systemet infördes, men det kanske någon annan vet?
Sedan en fråga till; kan du tänka dig att köpa en shaded silver eller bara en chinchilla? Skillnaden sitter i hårtopparna. En shaded är lite mörkare och har lite längre del av hårtoppen färgad i svart. Jag tycker inte att det är så stor skillnad på dem, utan ser hellre till kvaliteten, sedan får den ha vilken färg den vill.
Om du bara tänker Chinchilla, så minskar urvalet drastiskt, eftersom utbudet är ganska litet. Jag har noterat att det nästan alltid blir snyggare shaded än chinchilla i kullarna. Jag tror att det har att göra med genetiken. Chinchillor har lika anlag (= homozygota) på flera ställen i färganlaget och jag tror att det är det som gör skillnaden. Riktigt snygga chinchillor kan räknas på ena handens fingrar i Sverige. De är lika ovanliga utomlands också.
Så om du kan tänka dig en shaded silver, så har du större chans att få tag på det du vill ha, men du får säkert stå på kö ett tag.
En silver av sällskapskvalitet borde gå att få tag på lite snabbare, eftersom det blir flest såna i kullarna.
Om du funderar på att importera, är det tyvärr så, att en nybörjare inte har en chans att få köpa en topp chinchilla. Knappt en känd uppfödare heller. Det är ytterst sällan som en topp chinchilla är till salu öht. Jag har gett upp tanken efter att ha stått på kö hos flera uppfödare under flera år. Nu har jag turen att ha fått en superb chinchillahane, som stannar här som blivande avelshane om allt går bra. Han är bara några veckor ännu. Priserna på en snygg chinchilla import ligger på mellan 20-40.000:- och det är inte vettiga priser om man inte är uppfödare som behöver en ny katt av olika anledningar.
Just nu har jag inget till salu för utställning, det går snabbt, så snart jag lägger ut bilder på ungarna. Jag har ett par till avel och en till sällskap.
Bifogar et foto på min nya lilla hane Yamacatos Frosty Future, 6 veckor på bilden, chinchilla av utställningskvalitet.
Hoppas att du hittar vad du söker efter.
Kolla in listan på uppfödare på Silver News. Där finns nästan alla Sveriges uppfödare av silver.
MVH Erna
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Är tillbaka här nu 
Eva, börjar det närma sig med bebisar snart? Den 11:e så var det ungefär två veckor kvar (inlägg #34) så jag har hållt koll på dagarna 
#59 åhhh så spännande
#59 Spännande, spännande
Har du någon bild på Inka och hennes mage..? 
Här är en länk på Inka´s förra havande…hon är lite tjockare nu än då…..ps.glöm ej tummarna
http://perser.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=e7140637-d80b-469b-a211-53fab29fcaff
#62 Vad fin hon är och de tidigare bebbarna
Håller både tummar och tår här hemma
Glöm inte att uppdatera när det händer lite.. 
Har det hänt något än? *nyfiken* 
Är det inte dag 68 för Inka nu..?
håller hon dig på stäckbänken Eva:):)
inget är som väntans tider:)
Hur har det gått? Är så nyfiken. Måtte det ha gått bra…..
Ååhh, vad roligt! 
Vill gärna se lite bilder 
Får man komma och hälsa på någon gång? Självklart när dom har blivit lite äldre om du inte vill ha besökare när dom är så små. Vill lära känna rasen lite bättre och kanske få titta lite på bebbarna också 
Grattis Eva till bebbarna
o grattis till Inka oxå:) såklart

Grattis Eva, vad skönt att allt gick bra! =)