Kattungen har tappat pälsen
Hej
Känner mig jätte dum att fråga, vi har ringt till vetrinären men de tyckte att det bästa var att prata med erfarna uppfödare. Så nu lägger jag frågan här för att se vad ni säger.
Min Perser kattunge Beyla i B-kullen har nu tappat pälsen. Stora tovor ramlar av henne hon har bara hår på huvud och ben just nu är alldeles rosa! När hon lekte med sin bror såg det ut som om han hade skägg. Hon är pigg och äter som vanligt.
Eftersom ehnnes syster dog ifrån oss tidigare så hastigt är vi väldigt oroliga nu. På vetrinärstationen sa de att det kunnde vara genetiskt!? Jag hade ju tänkt behålla henne i katteriet och då kanske man ska fundera om, för då kommer det ju gå vidare till kattungarna sedan.
Jag är mycket tacksam för svar. Ni kan även maila mig svar om ni vill.
linda.gustavsson0709@gmail.com
Mvh Linda
XOXO //Linda c")
Hej Linda
jag vet att det är flera stycken här som har haft kattungar som har tappat pälsen. Som jag har fattat så har de inte fått nån klarhet i varför men "alla" har fått tillbaka pälsen igen.
Själv så var jag med om det en gång för nåt år sen. det var en större kattunge som lekte med dessa som var mindre
själv så var jag på semester o det var kattvakten som upptäckte det. De separerade ungarna direkt
en unge tappade bara pälsen runt huvudet, vid nacken
den andre tappade helt o hållet…blev kal.
jag tolkade det så att hans hela system fick en chock…men det växte ju ut igen.
Det är enda gången som jag har varit med om det.
vissa andra har varit med om det flera gånger, flera kullar efter varann, o jag vet att det har talats om infektion eller liknande. Men jag tror inte att det har varit nåt fastställt.
OM det inte är nåt annat som ligger bakom så får hon nog snart tillbaka pälsen
Om jag vore som dig så skulle jag avvakta o ta nåt beslut om jag skulle behålla henne eller inte. Kanske ska du ta en kull till med samma kombination när det passar…o se om detta var en slump.
det är ju ingen självklarhet att detta är nåt som går i arv
men detta är bara min personliga åsikt…o den växlar ju som du vet
Det är inget farligt
det växer ut igen. Jag säger som Annki, flera här på forumet har varit med om samma sak..de kommer se så gulliga ut utan päls hihihi
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Jag instämmer, bara ta det lugnt, det är inte farligt och det växer ut igen. De katter som har råkat ut för detta här har fått massor av päls senare. Det går ganska fort till pälsen kommer också.
Dessutom är det som Marita säjer, dom ser jättegulliga ut.
Men oroa dig inte, det ÄR inte farligt.
MVH Elis
Tack snälla för svaren!
Är så glad att jag har så många snälla människor som kan svara på mina nybörjar frågor
.
Känner annars att jag blir lite extra tjatig på vissa snälla människor som ställer upp och stöttar mig massa!
//Linda
XOXO //Linda c")
#4. det är klart att du inte blir tjatig
ingen kan lära sig om man inte frågar
o tänk så många andra som oxå lär sig på dina o andras frågor:)
#4 som jag sa i telefonen till dig så är det inget att oroa sig för.
Hon får tillbaka sin päls sen. Men visst är de söta som nakenkatter? *ler*

Heeeeelt UNDERVART sött =)
Jag har också haft kattunge med hårförlust, men hon var bryuntabby och då blev inte nakenhuden riktigt lika tydlig. det är var ju bara för cool ==)
bra när man får se bilder
när min hane såg sån ut så tog jag inga bilder
jag tyckte att han såg för hemsk ut.. han blev kal hela han
men sen när det började växa ut så var han jättesöt
skönt att pälsen kommer tillbaka på henne, Linda