Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 3083 ggr
IdaJ
2009-06-19 19:24
0

Handmatning

Har någon några tips för handmatning? Jag sitter här med fyra stycken som behöver stödmatas men det går inte så bra.

Ni som har lyckats ger ni något utöver vällingen (druvsocker, olja mm)?

Vad använder ni för sprutor, nappflaskor?

De suger så lite länge på sprutan, finns det några knep för att få dem att ta nappen?

Andra tips eller knep?

Annkis54
2009-06-19 21:33
0

jag har en "spruta"…o en napp på
har man ingen napp hemma så går det med en bit av ett ventilgummi
har man inte det heller så går det bra med bara sprutan
fördelen med sprutan är ju att de inte nödvändigtvis behöver suga
du trycker ju själv fram mjölken
är det inte så pigga så brukar jag skrapa av lite på druvsockret å ge i mjölken.
jag har aldrig lyckats att få de att ta den vanliga nappen som hör till flaskorna

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
2009-06-19 21:35
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

liknande såna här nappar har jag

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
2009-06-19 21:36
0

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

englagirl
2009-06-19 22:06
0

och jag slår ett slag än en gång för denna nappflaska.

Jag skulle inte ha klarat mig utan den då jag stödmatade "Fat"Sam från dygn ett.

Bebisarna tar nappen direkt och det är inga problem att mata med den.

Den finns oxå att beställa på BeCats.

Har man en gång provat den så finns inget annat alternativ Flört

Lycka till med din små,jag vet precis vad du går igenom, jag håller själv på att handmatar bebisar och har gjort så i 10 dagar varannan timme dygnet runt, jobiigt men det går.

Kram o jag håller tummarna!

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Fillifjonkan
2009-06-19 22:22
0

Jag använder vanlig spruta då jag stödmatar/handmatar. Jag tycker det är det enklaste sättet, då kan man själv reglera trycket så kattungen får i sig mat även om den inte själv orkar suga så hårt.

Flaska har aldrig funkat hos mig.

Den där glasflaskan från gimpet tycker jag är helt värdelös, men som allt annat så är smaken delad, så jag är inte alls förvånad att somliga älskar den. Så är det bara.

MVHElis

IdaJ
2009-06-19 23:33
0

Just nu har jag silikonnapparna och 1 ml spruta. Har beställt flaskan från gimpet men den kommer väl inte föränn efter helgen…

De suger ganska bra på mamman när hon ligger stilla men vill inte gärna ta emot från sprutan, då suger de bara en väldigt kort stund.

Däremot står de nästan stilla i vikten :(

frukove
2009-06-20 00:03
0

Vad jobbigt att måsta handmata 4 stycken.Men det blir förhoppningsvis bara några dar!

Jag har stödmatat de 3 föregående kullarna.Men aldrig helt och aldrig så länge.Den jag har nu har Venuz haft mat åt tills Zizzi blev 4 veckor.Så nu åter hon majsvälling men INTE uppblöt mat.Nu ökar hon inte så mycket längre.Så i helgen får jag hårdträna på babycat!

Vem är det som fått kattungar?Pappan är det Sune?Hur gamla och vad vägde dom?

När jag matat har jag anvånt sprutor i varierande storlek beroende på hur små de varit.

Jag har alltid gett KMR från apoteket.Samt att massera rumpan efteråt med en fuktad frottehandduk så att det kommer kiss.Varje gång.

Lycka till med de små nu!Tänker på er!

Heléne Fahlgren

Marita-L
2009-06-20 09:42
0

God morgon Ida !

Det är så jobbigt när de inte vill ta sprutan men du får försöka ge lite försiktigt ändå fast dom kämpar ifrån.. de får alltid i sig lite ändå.. till slut om dom är livstarka så suger dom tag.. de känns antagligen bara så annorlunda att få in en stor napp i munnen.

Jag använder alltid KMR om jag skall ge mer än ett mål och jag tycker absolut att dom tar lättare KMR än RC..

Jag använder mig av ml spruta och de små napparna som Annki visar här uppe..och så håller jag fast i nappen hårt för en hungrig liten kan suga av den från sprutan..

Lycka till

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Chiarettos
2009-06-20 11:07
0

Med mina 6 som jag har fått stödmata nu har jag kört RC. I deras förpackning ligger en nappflaska, nappen har hål som har funkat på mina katter. Jag anväde även detta under hela Lykke Lis uppväxt, henne matade jag hala tiden. Här vet jag också att många inte gillar RC men som sagt jag tycker det är bra.

//Bodil

Annkis54
2009-06-20 15:20
0

#6 om du har en spruta så kan du ju trycka på lite försiktigt så att det kommer mer mat
o 1 ml kanske är en väl liten spruta:) min erfarenhet är att så fort de börjar ta mer än en ml
o man ska fylla på sprutan så har de tröttnat på att vänta
lycka till Ida

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

IdaJ
2009-06-22 02:57
0

Nu verkar det ha vänt, hoppas bara att det håller i sig… Alla har gått upp i vikt och det är bara en som behöver ersättning just nu…

Annkis54
2009-06-22 03:46
0

håller alla tummar jag kan

Nattuggla som jag:)

sååååååååååååååååååå söt unge du visar:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Cajza
2009-06-22 07:06
0

#11 Håller tummarna för er Ida och vilken liten sötnos du visar upp.

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Twice-As-Nice
2009-06-22 08:51
0

Hoppas att allt går bra nu!

Lycka till med de små!

MVH

Kristina

Marita-L
2009-06-22 09:58
0

Jättefin sötis Ida..

Håller tummarna för de små och mammakatt

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

SofiaJ
2009-06-22 16:45
0

Hej Allihopa

Det är fyra underbara trollungar som har kommit, så vi hoppas verkligen att detta ska gå vägen. Jag har varit och avlöst Ida under helgen så att vi har varit två som har hjälpts åt.

Och de verkar ha blivit mer matglada och duktigare på att äta själv, även om mamma katt är lite si och så med att passa ungarna. Men vi hopaps att det kommer.

Och Helene det stämmer att det är Sune som är pappa, mamma är Vanessa vår svartsköldpadda. Så tyvärr blev det inga cp i denna kullen, men två röda, en padda och en svart kattunge blev det.

Boromir
2009-06-22 17:15
0

Skönt att det verkar ordna sig med småttingarna. Det kan ju vara lite tufft att bli mamma för första gången, så det kan behövas lite tid att vänja sig.

Lycka till nu med kullen och den lilla mammakatten.

// Malin

u-marklund
2009-06-22 21:36
0

Hej, så söt, jag håller en tumme.

Behöver du hjälp, ska jag snippa över?

SofiaJ
2009-06-23 16:26
0

Hejsan..

Nu har vi slutat tilläggsmata alla utom en, och de ökar fint i vikt allihopa. Den som vi tilläggsmatar gillar inte att ta mammas tutte och river bara ner de andra från tuttarna när han blir hungrig. Så därför får han/hon välling.

Men det verkar som att det slutar bra detta.

#18 Någon hjälp verkar inte behövas just nu, men du måste ju komma och kolla på underverken så småningom.

Tjing-Ling
2009-06-23 16:46
0

Vad skönt att det går bra nu. Lycka till med de små liven och Grattis.

Kram Ann-Louise.

Bullan
2009-06-24 11:23
0

Så skönt att det verkar gå vägen för de små, den du visar upp är ju hur söt som helstSkrattande Lycka till med kullen…. väntar på fler fotonTungan ute

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Annkis54
2009-06-24 13:35
0

gott att det löste sig
får ni mata den 100%, den siste?

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

IdaJ
2009-06-24 13:41
0

Nästan 100 % i alla fall… men nu har jag fått Gimpets flaska och den är fungerar suveränt! Han äter hur mycket som helst med den!