Hjälp med agressiv Exot
Hej alla!
Jag hoppas att jag får hjälp med mitt problem härhemma. jag har två kissar hemma, en perser och en exot. De är systrar och 6 månader gamla.
Igårkväll badade jag persern Doris och körde min vanliga rutin kring det. När jag var klar med föningen så hade exoten Svea suttit med och tittat en stund. Efter det så fick inte Doris vara i samma rum som Svea utan att hon gömde sig och morrar och fräser åt Doris!
Inatt har Doris sovit hos mig i sängen, men så fort Svea kom in så börjar Svea morra och fräsa och hålla jävelskap. Nu på morgonen likadant. Doris gick i väg en sväng, Svea hoppade upp hos mig och vid min huvudkudde. Sen kommer Doris in igen. Då kör Svea öronen bak, burrar upp svansen, morrar och fräser.
Nu sitter jag med blomsprutan i högsta hugg och sprayar Svea så fort hon morrar.
Min slutsats är att Doris inte kluktar Doris utan en massa schampoo, och att Svea tar henne för något annat?!?? Men alla andra gånger jag badat Doris då?
Är Svea inne i något löpingsstadium och det är därför hon håller på som hon gör?
Doris och Svea är bästa kompisar i vanliga fall och lämnar inte varandras sida.
Jag är förtvivlad, vad fasen pysslar Svea med?? Känner inte igen henne.
Mvh Sara
Mitt råd bada Svea
Doris liktar annorlunda för Svea.. så då blir hon som en ny katt.. så bada Svea nu så skall du se att det blir bättre
låter kansigt kanske men då får Svea samma doft hon med..
Det blir så här ibland..det går över.. och det kommer säkert hända fler gånger.. de har sin plats å rangordning så gör vi människor någon förändring ja då skall hela alltet styra upp på nytt..
Så tålamod och låt bli sprayflaskan
för du kommer bara gör det där värre…man vill ju inte ha en rädd Svea
Lycka till
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

TACK så mycket för hjälpen! Jag ska duscha av Svea nu på en gång. d=0)
Nu har jag schamponerat in Svea och fönat henne. Hon morrade åt Doris när Doris tittade på vid föningen. *hihi* Det kan jag ta. Men inte att hon fräser och har öronen bakåt. 
Detta är mina första perserkatter, ni har som erfarenheter av exoter, är det normalt att de håller på att morra och moppsa upp sig och fräser periodvis? För hon har ett temperament som en liten sydeuropée i vanliga fall. *hehe*
Allt hon gör ska göras till 110 % och sedan ökar hon. Oavsett om hon leker, sover eller äter.
jag hoppas att schamponeringen hjälper.
Mvh Sara
En liten uppdatering:
Nu sitter Doris och Svea i samma fönster med endast en kruka emellan sig. Dethär ser lovande ut! 

Slutet gott, allting gott
ATt exoter har ett annat temperament än perser är nog inte så ovanligt. Jag kan väl inte säja att dom är mer aggressiva men att dom är "mycket mer" av allt tycker jag är en väldigt bra beskrivning.
Lycka till med dina pälsklingar
MVH Elis
Tack Fillifjonkan!
Nu jagar de är fluga ihop på fönsterbänken. *puh* Nu är allt som vanligt igen!
Mvh Sara
skönt
Ja,
läget är liiite infekterat än. Svea tänkte sig nog inte för och sprang glatt tillsammans med Doris till matskålarna innan när jag skulle fylla på dem. Då for en liten djävul i Svea igen och hon fick äta lite på avstånd…men Doris skulle inte vara i närheten.
Nu ska jag till jobbet, jag har önskat dem båda lycka till och att de får ha en trevlig eftermiddag….*hehe*
Mvh Sara
Har också varit med om liknande men det gick över efter ett par dagar då fler katter badats i samma shampo.
MVH
Kristina
jag har oxå varit med om liknande just när katter har badats.
Men det är kanske inte så konstigt om man tänker efter
katter går ju på lukter. Det är ju inte så att de känner igen varann genom att se på varann utan det är ju lukter de känner igen.
o så har vi tvättat o tvättat…kanske 3 ggr..för att få dem sååå fina
o så släpper vi ner en helt "främmande katt" :):):)
det blir ju nästan som om man har köpt en ny:)
det kommer att gå över
Som jag tidigare har tipsat om här: Kör samma behandling som Cesar Millan gör med hundar angående dominans.
Hans enastående program går på TV4+ varje dag och heter "Mannen som talar med hundar". Han är nog världens bästa hundpsykolog. Samma metoder funkar lika bra på katter och andra djur, t ex hästar.
Jag kommer att tillämpa hans metoder på min hund, som jag inte har ännu. 
Ställ dig nära den dominanta katten, säg inget utan flytta dig närmare henne och träng undan henne, varje gång hon beter sig illa. Då fattar hon att det inte är hon som bestämmer, utan matte/husse. Se till att få en stor radie runt dig och matskålen och hävda reviret. Upprepa några gånger om det behövs. Det är ditt kroppsspråk som visar henne var skåpet ska stå.
Jag har en vuxen exo som började morra och inte släppte fram de andra till matskålen, så jag körde hela programmet med att hävda revir, och efter 3 ggr funkade det. Hon har inte återfallit på ett helt år!
MVH Erna
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Hej igen!
Nu är jag hemkommen från jobbet. Katterna kan fortfarande inte vara i samma rum. Lilla Doris smyger sig fram och så fort Svea tycker att Doris är för nära så spänner hon varje muskel i hela kroppen och morrar och fräser åt Doris. Då backar Doris och tittar på mig och undrar vad sjutton som händer…
Jag tycker att situationen är väldigt ledsam, för Svea är ju inte min lilla "Fea" längre…bara en bitch liksom….hehehe
Svea är inte sådan mot mig dock…hon busar och leker som vanligt, men är väldigt uppmärksam om Doris skulle vara i närheten.
Erna, jag tittar också väldigt mycket på Cesar. Han pratar ju väldigt mycket om ett djur hamnar i ett visst "state of mind". Och att man vid det tillfället ska stöta till dem för att de ska "snapp out of it". Jag hoppas att du förstår vad jag menar!
Att de typ går in i något tillstånd som de måste få hjälp att komma ur, annars så eskalerar det. Jag försökte det med blomsprutan i morse, oftast så sitter hon under sängen eller bakom soffan och morrar och fräser. *puh* Men då kanske man bara får en mer förbannad och rädd exot.
Jag vet inte vad jag ska göra, ni som har exoter som har sådana här "perioder", hur länge brukar de sitta i?

Ta det lungt å låt dom vara, så länge dom inte ryker ihop alldeles.
Det går över snart, det kan vara så här ibland. Det blir inte bättre av att vi går in med ett förstoringsglas å tittar på dom.. Fortsätt med vardagen som ni brukar.
Ibland gör vi för stor sak av det hela och då blir det bara värre… så var som vanligt.
Om du hade badat Svea först så kanske det var Doris som hade varit sur så häng inte upp det på att det är den rasen.
Lycka till
Hehe.
Ni har rätt.
Doris och Svea är våra små bäbisar, och det gör ont i hjärtat att se dem fräsa åt varandra. Men de måste ju också få bråka av sig ibland. Precis som med en själv och sin andra/bättre hälft. 
Jag önskar er alla en trevlig midsommar!
Mvh Sara

Lycka till med katterna.
Hoppas ni får en lugn midsommar.
/Ulla