I Valet och kvalet! Hjälp!
Jag har länge tänkt skaffa katt och hade nästan till 100% bestämt mig för en perser men det är några saker som gör att jag tvivlar.
Många säger att perserna är väldigt stilla katter som inte busar, är detta sant? Jag har inget emot att ha en lugn katt, men gärna att den är social och busar ibland, vill gärna inte ha en panelhöna! Vad säger ni om era persers temperament osv?
Sen har jag även funderat på Burmilla, tycker de är hur vackra som helst. Men de är ganska livliga, tror ni det går att ha en perser och en burmilla ihop? Någon som har erfarenhet av att ha en livligare katt ihop med en perser och kan berätta hur det går?
Hoppas jag kan få lite svar som gör mitt val lite enklare!

Hej. Jag har perser och det är fullt ös på dom kan du tro. Har även några som är lite lugnare också. Men här ryker både det ena och det andra i golvet när dom sätter fart. Men alla katter sover ju mycket cirka 16 timmar om dygnet (tror jag att jag läst någonstans). Burmillans temperament kan jag inte säja något om, jag känner ingen heller som har någon. Men perser är en katt som både är lugn och kan få en rasande fart i fötterna, i alla fall mina.
Ann-Louise.
Nog är det bus på persern med :-) men den är kanske inte både högt och lågt som tex "bonnkatter" men busa kan dom ! Annars så har du ju exoticen som faktiskt brukar kunna vara lite livligare fast det kan komma från samma kull.
Lycka till i ditt sökande, du hittar nog rätt katt så småningom.
/Sussi
jag kommer ihåg nån gammal tråd där de frågade om man kunde ha perser med olika andra raser. O det var flera som hade det o det gick bra
själv har jag ingen erfarenhet av det
jag har bara perser o exo
visst är persern en soffpotatis…men det betyder ju inte att den inte leker o busar
för mig betyder det mer att den gillar att ligga i knä o gosa
o att den inte är "på" som vissa andra raser
fast allt beror ju på individen:
jag har 2 st som inte fattar att de är perser…o de är "på":)
de vill helst krypa in under skinnet på mig:)
Självklart har alla katter bus i benen
Lycka till med ditt kattköp
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Tack för alla svaren. Det kommer nog bli en liten perser iaf, sen kanske den kan få en burmilla kompis.
Men är perser sociala, typ pratar med en och ska vara där man är eller är de helst för sig själva? Har hört några säga att de är lite högfärdiga och lite snobbiga? Jag vill ju ha en mysig boll att busa och kramas med som vill prata och umgås!

Mina perser är ursociala och talar också men med en liten liten röst.

Hoppas att Anna-Karin,på Curlicue´s går in och svarar på denna tråd, hon har nämnligen haft exotic och Burmilla tillsammans.
Var är du A-K?????

//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
#5 enligt min uppfattning så är de mycket sociala
o sällskapliga…men inte så att de är "på" för mycket
med "på" menar jag en katt som inte låter dig vara ifred
mina är definitivt inte såna att de vill vara för sig själv
de ligger gärna i knät eller bredvid i soffan
mina är inte särskilt pratiga
#5 De har ju olika personligheter ..ja de är ju olika idivider
precis som med oss människor så finns det väldigt sociala människor å det finns dom som hellst vill vara för sig själva å umgås när dom vill… Ja så kan det vara även i djurvärlden.. i alla raser å djurslag hihihi
Jag kan nog inte säga att jag har någon här hemma som är högfärdig.. ja det kaske skulle vara min Vira då som tror hon är vackras av alla hihihi
Åh det känns skönt att höra att de är såna mysgrisar!
Vore verkligen roligt att höra vad Anna-Karin, på Curlicue´s säger om att dom raserna ihop. Någon som kan peta lite på henne? :)
Jag bor ju i Göteborg så jag tänkte att det kanske finns någon uppfödare eller någon som har perser som man kan hälsa på och få umgås lite med katterna och känna lite på deras temperament och så? Någon som vet någon som jag kan prata med?
jag vet att det finns medlemmar som bor i Göteborg med omnejd
se bara till att tråden hålls uppe
alla är inte här inne alltid
jag bor 7 mil norr om Göteborg, så det är kanske lite för långt
inte har jag några kattungar eller några på G heller:):)
men jag har vuxna katter som du kan få möta:)
Nu är jag petad på !!
Exotic och Burmilla går alldeles utmärkt att ha ihop. Hade ju även en Perserfrökem hemma på besök ibland och hon och millorna gick jättebra ihop. De katter vi haft hemma som varit värst på att klättra och springa i trapper, hoppa upp på kylskåpet mm var faktiskt Exoterna. De har hoppat upp på ställen ditt våra Devon aldrig kommit på att det går att ta sig. Några soffliggare var de absolut inte. Jag kan starkt rekommendera burmillauppfödare i Göteborg, titta in på www.kustens.com så får du deras kontaktuppgifter där. De är alltid redo att ta emot besökare som är nyfikna på rasen.
Lycka till i ditt kattval, en av varje borde vara lagom att börja med;-)
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
Så roligt så roligt. Jag har tolkat det som att exoter är lite busigare än perser, men så stor skillnad kan det väl inte vara. Förutom att det såklart är olika från katt till katt.
Men det blir nog en lite perser här hemma hoppas jag, och sedan en liten burmilla. En sak i taget… :)
Tack för alla svar allihopa! Ska höra med Kustens om man kan åka och hälsa på någon dag!
Jag kan säga att jag ser ingen skillnad på mina perser och exoter som vuxna utan där emot om jag har en kull bebisar där det finns en av varje ja då kan jag se skillnaden.. exoten busar å har massa spring i benen..medans persern ligger där å tänker.. ja dte där ser ju jätte kul ut men .nhä jag är nog lite trött just nu.. hahahahaha
Men självklart har perser hur mycket bus den med..
Jag kan intyga att det går alldeles utmärkt att ha perser ihop med andra raser, vi har även europé, norsk skogkatt och huskatt och alla trivs bra tillsammans. Det är roligt att se hur de påverkar varandra, vi har en persertjej som hade en skogishona som bonusmamma när hon var liten, idag följer hon henne ständigt trots att hon snart är 2 år. Hon pratar mer som en skogis och hoppar mer som en sån också
Sin egen persermamma bryr hon sig inte alls om. Ibland är hon dock så efterhängsen på skogishonan att hon blir lite irriterade på henne, då hoppar denna upp på garderoben i sovrummet för dit kommer inte den persertjejen. Perser är inte så mycket för att hoppa högt upp som européerna och skogisarna ( de tar ett skutt upp på Billybokhyllan).
Persern är absolut ingen katt som ligger i en soffa och bara "är", de är supersociala, keliga och lekfulla. Hur mycket varierar så klart lite från individ till individ. Du kan prägla din katt väldigt mycket om du köper den som kattunge vid 12 veckors ålder. Umgås du mycket med den och pysslar och leker med den så behöver du inte vara orolig för att få en osocial katt.
Så när du ska välja kattunge hälsa på hos uppfödaren och umgås med kattungarna och välj med hjärtat så får du en härlig livskamrat.
Lycka till med dina framtida katter.
/Lotta
#13 Jag har tolkat det som att exoter är lite busigare än perser, men så stor skillnad kan det väl inte vara
vi får inte glömma att i exoticen finns det en annan ras inblandat…nämligen brittisk korthår..o den har ju naturligtvis oxå präglat beteendet:)