Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 975 ggr
SussiF
0

Honor som föder för tidigt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag en fundering….

Min rödvita hona från Polen fick i lördags, 5 dagar för tidigt, 4 kattungar (jag var borta några timmar på eftermiddagen) varav tre var döda och kalla då jag kom hem. Den fjärde som jag kallar Tim-Bert är fortfarande vid liv men vill inte snutta. Jag har lyckats få i honom lite idag men han är ganska ovillig….. Senaste försöket gick skapligt så jag fick i honom hela 1,5 ml :-) Han har dessutom försökt snutta lite då jag har lagt honom på plats. Han har tappat i vikt sedan i lördags så jag får nog försöka mata honom lite mer. De döföddas vikter låg mellan 74 och 84 gram så dom var ju inte direkt små, Tim-Bert vägde i lördags 74 gram men idag var han nere på 64….  Fideli är fortfarande ganska rund om magen och beter sig underligare än vanligt så jag undrar om det tänker komma fler… Magen känns ganska mjuk men om det bara är en eller två kvar i den förut så utspända magen så kanske dom inte känns så mycket….Här är en bild av Fideli då hon har en vecka kvar till beräknad nedkomst:

Är det någon mer som har någon erfarenhet av det här?

/Sussi

Marita-L
0

Jag hade en hona en gång som födde i dag 57 ..hon fick 7 stycken.. alla levde utan den sista födda..de kom i raketfart..alla var ute på mindre än en timma från det att hon visade att något var på gång..jag har aldrig sett någon föda så fort.. små.. de vägde runt 40-55 gram..

Jag tror allt berodde att en dog i magen den siste i ena hornet å det var det som startade allt.

Jag lyckades inte klara med än 3.. dom dog en efter en.. Mamman ville inte veta om dom hon var väldigt stark på det sättet att bara de starka skulle få hennes mjölk.. ja hjälp den tiden var inte rolig…

Honan finns tyvärr inte mer, hon fick en förlossningspsykos efter sin andra kull som inte gick att komma ur..

Ingen av kattungarna finns i avel..

Jag hoppas du klarar din lille grabb Sussi, tråkigt när något sådant här händer.

Kram och nospuss till mamma katt

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

SussiF
0

Tack Marita.

Jag får försöka så gott det går. Han väger ju i alla fall 64 gr och har inte tappat mer idag så……

Fideli tackar så gott och jamar tillbaka hon pratar väldigt mycket den katten :-)

Annkis54
0

Om hon har fler ungar i magen så ser du ju snart det
jag hoppas att allt går bra Sussi
jättejobbigt när det blir så

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

SussiF
0

Idag hade Tim-Bert tappat ytterligare i vikt, han var nere på 60gr. Jag har lyckats få i honom lite mer och senast jag vägde honom vägde han 63 gr så det går uppåt just nu i alla fall……

Så här ser han ut på en dålig bild, 3 dagar gammal idag.

Marita-L
0

håller tummarna hårt…!!!!

Har du bra napp att mata med..använder du KMR ersättningen? Jag upplever att dom gillar den mer och den är mkt bättre.

Crystal Pearl´s

SussiF
0

Jag använder en 1ml spruta och ger "Kitten Colostrum"

Kitten (Kattungen) Colostrum i gruppen Katt / Uppfödning / Foder hos Anicare (025627)

Marita-L
0

Okej.. jag hoppas han överlever nu den lilla kämpenKyss

Crystal Pearl´s

englagirl
0

Hej SussiF.

Det är oerhört jobbigt då kattmamman får för tidigt :-(

Jag fick oxå en kull förra tisdagen, 3 flickor som skulle födas på måndagen-tisdagen,alltså 6-7 dagar för tidigt.

Deras födelsevikt var bara 62-69 gr och jag får oxå stödmata varannan timme då mammakatt inte vill dia dom längre då dom från början inte fattade hur dom skulle göra och det gick inte att lägga dit dom och få dom att fatta heller.Och nu struntar hon totalt i dom.

Så nu är det stödmatning som gäller dygnet runt, PHU, men dom har gått upp skapligt i vikt då den ena väger ca 90 gr nu och den andra ca 80.

Jag förlorade tyvärr en i söndags, hon hade knappt sugreflexer så det var svårt att få i henne mat :-(

Jag matar med KMR och med Gimpets nappflaska som jag tycker är överlägset bäst!

Har du provat den?

Om inte, så rekomenderar jag dig att ringa Karsten omedelbart så har du en på posten imorgon eller på torsdag.

Mina små äter nog 10-15 ml per gång, dom får äta tills dom själva släpper nappen och det funkar bra.

Jag håller tummarna att det går bra för dig!

Kram och nosgnugg till dom små.

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~