Mycket kindhår

Jag brukar använda en ögonbrynsuttunnande rakkniv eller vad man kallar den.(Kanske någon kan sätta in en bild på den?!!)
Drar den över kinderna så tunnas pälsen ut.Men man får vara försiktig så att inte morrhåren ryker. För mig funkar den bra på hela ansiktet efersom jag inte alls kan trimma i ansiktet som vissa andra skickliga kan.
jag tycker att katten ser jättefin ut, hon ser väldigt välskött ut:)
min katter trimmar jag bara över ögonen om håren har en tendens att stänga igen ögonen eller lägga sig ivägen på nåt sätt
på katter som jag inte ställer ut så trimmar jag inte i övrigt.
men VILL du så kan du göra som Mayer säger, en trimkniv funkar utmärkt.
ca 60 kr 3-pack på Kicks
jag tycker att de är superbra
Annkis!
Hur gör du för att trimma över ögonen, jag menar, vad använder du för verktyg då?
Jag har ju min Nanooq som har enorma mängder päls både över ögonen som gör att de rinner och sedan har han över kinderna så han ser konstant smutsig ut. Har faktiskt aldrig sett en perser ha så mycket hår och bli så otroligt smutsig när han främst äter!?!?!?! Han går under smeknamnet "vår lilla smutsgris", hehe. Och jag tvättar såklart honom VARJE dag, minst en gång, men det hjälper ju bara tills nästa gång han äter, då är det samma visa igen….och igen…och igen. *suck*
Så alla tips är VÄLKOMNA!
Lillkisse! Ursäkta om jag "Stjäl" din tråd lite, det är ju inte min mening!!! Ska kanske sätta frågan under en egen tråd? Fast du har ju kanske användning av de ev. svar jag får också, eller?
#3..det gäller ju samma fråga så då är det så klart ok:)
Derobes här, gav mig tipset. Hon använder den istället för att noppa sina ögonbryn, så jag köpte mig ett set. O de var superbra.
jag "småkammar" med den. Lägger den precis vid kanten på ögat om kammar till. den tar håret direkt. Så får man ju göra så några gånger tills man har tagit så mycket som man vill ha bort.
om jag sen har fått nåt missfärgat så är det ju bara att "kamma" med den så klipper den av håret, några millimeter i taget.
Jag har en kompis som har en katt med troligtvis "fettsvans" så hon skulle klippa/trimma ner vid svansroten. Jag testade med denna där..men det blev för långt hår. så det gick inget vidare.
men där håret är kort/ganska kort så funkar det superbra
tänk att slippa sitta med en sax o måtta.
man får ju vara lite försiktig med denna oxå, för den är ju vass…men för mig har den varit jättebra.
Jag tror att Chatrine sa att hon använder såna i jobbet när hon trimmar/rakar ner i nacken efter att ha klippt färdigt. O där vad den oxå superbra.
Annkis!
TACK snälla för ditt svar och dina goda råd!
Jag ska köpa trimknivar och "kamma" Nanooq med det.
Ha det gott!

Skönt att höra att ni inte tycker att min katt ser illa ut med allt det där kindhåret. Än så länge har hon inga problem med det och gör sig ordentligt ren efter maten. Ögonen rinner inte heller. Hon råkar bara var extra mörk alldeles över nosen och några andra partier. Med det extremt vita partiet kring munnen och hakan ser hon alltid ut som om hon doppat nosen i grädde. Det är ju ganska sött.
Uttunnande rakkniv och sådana trimknivar som Ankis54 visade, är verktyg i den riktning jag föreställt mig, men inte vetat var man kan hitta. Jag vill ju inte arbeta med sax i närheten av huvudet.
Tack för tipsen!
idag har jag "kört" igenom alla mina 5 perser. o de är så fina o trimmade i ansiktena
inget skymmer sikten:):)