Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 771 ggr
Linda0709
2009-06-07 21:06
0

Perser/Exotic Pälslängdsutfall??

Hej

Jag har nu fått min D-kull. Mamma och Pappa är Exoter. Jag trodde då att de bara kunnde få exot-bebisar. Men någon sa att det kan bli Perser av två exoter. Och om man parar två perser blir det bara perser och om man parar exotic med perser kan det bli både perser och exoter.

Lite rörigt hoppas ni förstår…

Min fråga är om nu två exoter kan få Perser bebisar för att båda bär på perser gen. Borde ju två perser kunna få exotic bebisar om båda perser föräldrarna bär på exotic gen??? Eller??

Hjälp mig reda ut detta.

Tack på förhand

//Linda

XOXO //Linda c")

Annkis54
2009-06-07 21:10
0

be mig inte förklara…för trots att jag har gått en genetikkurs så kan jag inget hehe
men…2 perser kan inte få exo
men 2 exo kan få perser
%-sats vore kul att höra från de som är duktiga på genetik
även %sats på vad det blir om man parar en per med en exo
om det finns %

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Linda0709
2009-06-07 21:16
0

tycker jag med som utbildar mig till Statistiker. ;)

XOXO //Linda c")

Fillifjonkan
2009-06-07 21:21
0

Inte har jag gått någon genetikkurs, men föder man upp dessa katter bör man kunna det här också, alltså lära sig på något sätt.

Så här är det:

långhårsgenen är reccessiv, alltså den kan katten bärapå utan att visa det alltså kan korthårskatter bära på genen utan att för den skull vara långhåriga.

Däremot är korthårsgenen dominant, alltså dom visar att dom bär den, då måste katten bli korthårig. Den genen kan en katt aldrig bära vidare, hoppa över något led.

Så det blir så här

långhår x långhår= kan bara bli långhår

långhår x korthår= kan bli båda delarna

korthår x korthår=kan bli båda delarna

MVH Elis

nettan123
2009-06-07 21:28
0

Jag fick förra året två långhår av tre efter två exotic föräldrarTungan ute, roligt utfall tycker jag eftersom jag hade nog räknat med exoticOskyldig

Nettan

Annkis54
2009-06-07 22:11
0

#4Flört

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

ixidixi
2009-06-08 00:39
0

#4 Ja så kan det bli ibland!Tungan ute

Kram Chatrine

Fillifjonkan
2009-06-08 12:23
0

#4 Har du tur (eller kanske otur) kan alla bli långhår efter två korthåriga, det vore väl flax såsäjFlört

MVH Elis