Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 1067 ggr
perservind
2009-05-30 09:08
0

Importer

Tänkte starta en egen tråd, med frågan.

Varför är importer så högt stående?

Jag trodde importer var för att bredda avelsbasen och inte till för att diskutera enskildas kapital.

Jag tror att inhemska linjer är trygga där vet man vad som finns och imposterna är ett tillskott men även med en riskfaktor.

Att vara en duktig uppfödare är väl inte bara att ha ett kapital att ligga ute med, måste väl finnas annan kunskap också.

Och en fråga till hur skall man kunna hjälpa kattungeköpare

om man inte kan samarbeta med andra uppfödare?

Annkis54
2009-05-30 11:12
0

för min del så är importer så högt stående just som du skriver…att bredda avelsbasen…definitivt inte som nåt kapital
sen är det ju ett "stort kapital" som ska ut när man importerar:)
o så klart….att man måste samarbeta med andra uppfödare
fast vad det har med att hjälpa kattungeköpare förstår jag inte
men kanske är det "för mycket morgon" för mig nu:):)
förklara gärna:):)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

perservind
2009-05-30 12:13
0

Tack för svaret alla katter kostar massor med  pengar genom livet inköpspriset är en engångskostnad

Jag tror att importer tillsammans med inhemska är den stora poängen och kan då inte bara läggas på importen!?

Morgon här också utrycker mig kanske lite fel

Jo jag menade att om man inte kan samarbeta med människor kan det väl bli problem även efter försäljning av kattungar

Erna
2009-05-30 18:06
0

Alla importer är inte så bra, tyvärr. Under årens lopp har jag ofta undrat varför man köpt in den och den. Speciellt när man sen ser att katten blivit kastrerad. Inte mycket till avelsbredd då. Visserligen kan man ha otur och vara tvungen att kastrera, men väldigt många importer bara försvinner. Det vet jag sedan min tid i Sveraks avelsråd.

Många tror att alla importer är bättre än våra svenska, men så är inte fallet. Vi har en hög standard på våra perser/exoter i norden.

Så jag värderar inte importerna som bättre än våra svenska, men däremot kan det vara nödvändigt med nytt blod, åtminstone när det gäller "små" färger. Annars finns det god avelsbredd bland kopparögda per/exo i Sverige. Många törs inte blanda färger, men där finns mycket att hämta.

Inom silver/golden, på senare år, har utländska uppfödare fått upp ögonen för våra svenska katter, som dessutom har helt annorlunda stamtavlor än där ute. Dessutom har våra katter mycket bättre kroppar och pannor än de på kontinenten.

Så nu är det det omvända som gäller - export. Det är ju glädjande, speciellt med tanke på att vi är relativt få uppfödare i Sverige i dessa färger.

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

perservind
2009-05-30 18:27
0

#3 Intressant infallsvinkel, det är så jag misstänkte det kunda vara.

Borde väl inte finnas rädsla för att blanda färger, så länge det är rätt exemplar och gärna inhemska då om de är bra. Golden är väldigt udda färg eller?

Kul att exsporten ökar

Erna
2009-06-02 18:14
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Golden är en otroligt liten färg. De godkändes 1984 i FIFe. Min första kull golden föddes 1980. Numera är det det i princip bara jag som föder upp golden, och några enstaka utfall hos andra uppfödare.

Terranova´s i Bollnäs har alltid fött upp golden, men nu går hennes uppfödning på sparlåga, pga mycket jobb med de nya zoobutikerna.

Golden föds i kullar efter silver som bär på anlaget som är recessivt (dolt, precis som blått) eller efter en eller två goldenföräldrar. Anledningen till att de är så få, beror just på att anlaget är recessivt.

Just nu har jag 2 st goldenbebisar i H-kullen.

Hanen, Yamacatos Honeyman Hope är dessutom Shell golden (chinchilla golden) exotic. Shell golden exotic kan räknas på ena handens fingrar i hela Europa.

Pappa är en shaded silver perser och mamma är en shaded golden exotic.

Se foto.

Fler bilder på golden på min hemsida

www.yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Erna
2009-06-02 18:20
0

Fattar inte hur det gick till, men detta inlägg hamnade under rubriken Spikmatta…

Här kommer inlägget igen.

Glömde att tillägga att hanen Honeyman kommer att exporteras om kulorna kommer normalt. Han är bara 2 veckor än.

Hans kullsyster Yamacatos Hotkit Honey är shaded golden Exotic.

Fast den mest typade i kullen, är deras shaded silver perser bror

Yamacatos Hero High

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Erna
2009-06-02 18:37
0

Ack ja, minnet är inte som det var förr!

Själva grunden i mitt inlägg om golden är ju att mamman är tysk import, Lionstone´s Indiana, shaded golden exotic.

Visst har hon bidragit med nya spännande egenskaper, främst färgen, fast jag hade önskat henne lite större och tyngre. Både silver och golden på kontinenten är betydligt mindre och lättare än mina egna, eftersom jag har ganska många solidkorsningar i mina stamtavlor.

Se foto på Indiana, 3 år på bilden

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

perservind
2009-06-03 09:20
0

Tack för din berättelse spännande. Ja då vet du hur svårt det är att göra något ensam. Hope ser väldigt söt ut.  Lycka till med Honey