Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1480 ggr
perservind
0

En fundering till

Vad är det som tala för att snygga dyra djur är bättre avelsmaterial?

Är det inte  lättare att se utställnings möjligheter än avelskvalitet den är ju dold.

Om inte stor kunskap finns om linjerna

Mycket funderingar dyker upp när man läser här

Hoppas ingen tar illa upp och kan svara!

Tänker också på listan av hundraser som kommer att ändringar p.g.a. för mycket rasstadard fixering (detaljer) med allvarliga konsekvenser

Kanske t.o.m. hellt bortplockade raser

IdaJ
0

Fördelen med snyggare djur till avel är väl att man ser på dem att de bär på generna för att ge snygga ungar. Hur de sen är i övrigt avelsmässigt är ju svårt att veta innan man testat.

Jag tycker det är föredömligt att man inom hundaveln tagit fram detta och arbetar för sundare rasstandard.

perservind
0

Jo rent tekniskt kanske, men finns det inga andra krav på aveldjuren

Hundar som får en tvåa på utställning alltså inte perfekta får använas i avel

En liten brist (ej perfekt)ingen defekt men med ett gott temperament och frisk med många friska syskon skall de bort ur avel?

Hur är det med Persern är det bara extriör som gäller,kan väl inte vara möjligt

Och tolkningen av rasstandard, för det är väl en tolkning?

Sunt bondförnuft säger mig att det måste finnas andra kvav för aveldjur och de syns inte på bild

Hur kan då uppfödare bedömma andras avkommor utifrån en bild?

För så har jag uppfattat att det går till ibland

Någon förståndig människa skrev att bra ex. skall användas om inte så för mångfalden

Och att man ska titta på stamtavlan

Det är väl genetik de?

Men förutsättning är väl då att man vet vad stamtavlan innehåller av egen erfarenhet och inte rykten. Och hoppas på att den som använder linjerna är ärlig och berättar

Läste också någonstans att det förkommer baktaleri

Gynnar det rasen och är det proffsigt?

Tycker också det är bra då de värkar ha seglat iväg i fel riktning med hundar i vissa raser. Kan väl hända på fler ställen?

För mig står det hellt logiskt klart att inte bara utställningkatter och importer är det ända riktiga avelsmaterialet

Jag hade en vän på 70-talet som hade en hona inte enligt rasstandard perfekt som fick många snygga välskapta katterungar beroende på bakgrund och planering

Hon är inte med här och heller aktiv längre.

Genetik syns inte utanpå

Är inte uppfödare själv, men bondförnuft kommar man långt

Och för hård fixering på rasstandard och fri tolkning kan bli väldigt galen

Måste finnas mera avgörande detaljer hos avelsdjur

Annkis54
0

Jo rent tekniskt kanske, men finns det inga andra krav på aveldjuren.. självklart:)

Hundar som får en tvåa på utställning alltså inte perfekta får använas i avel kan inget om hundvärlden så vad en 2:a innebär vet jag inte. Men inom kattvärlden brukar vi säga att den perfekta katten ännu inte finns:)

En liten brist (ej perfekt)ingen defekt men med ett gott temperament och frisk med många friska syskon skall de bort ur avel? Absolut inte. om det inte finns andra orsaker som inte nämns här

Hur är det med Persern är det bara extriör som gäller,kan väl inte vara möjligt. Nej det är inte bara exteriör, bla. temperament är mycket viktigt

Och tolkningen av rasstandard, för det är väl en tolkning? japp…definitivt en tolkning

Sunt bondförnuft säger mig att det måste finnas andra kvav för aveldjur och de syns inte på bild. så sant

Hur kan då uppfödare bedömma andras avkommor utifrån en bild?

För så har jag uppfattat att det går till ibland. Det kan man inte…man kan bara säga att den ser ut att vara si eller så:)

Någon förståndig människa skrev att bra ex. skall användas om inte så för mångfalden. håller med

Och att man ska titta på stamtavlan. yes

Det är väl genetik de? genetik kanske är så mycket mer:)

Men förutsättning är väl då att man vet vad stamtavlan innehåller av egen erfarenhet och inte rykten. Och hoppas på att den som använder linjerna är ärlig och berättar. man måste nog lita på sina vänner oxå…o har man varit i kattvärlden några år så lär man sig ju lite själv…en generation går ju fort.

Läste också någonstans att det förkommer baktaleri hmmm:)

Gynnar det rasen och är det proffsigt? nej..det gör det inte..men det finns olika människor överallt..o att helt slippa "baktaleri", dit tror jag inte vi kommer:) vi kan bara göra vårt bästa..

Tycker också det är bra då de värkar ha seglat iväg i fel riktning med hundar i vissa raser. Kan väl hända på fler ställen? jupp, men den "felseglingen" kan ju oxå vändas..o det tycker jag definitivt har skett inom perseruppfödningen. Titta hur "snygga" perser såg ut för 10-15 år sen, o jämför med idag. Min uppfattning är att standarden har vänt …man se mycket "mer näsa" på våra perser/exo idag..o kom inte med en trång näsa till en utställning…de flesta domare påpekar detta direkt…åtminstone är detta min uppfattning (IDP)

För mig står det hellt logiskt klart att inte bara utställningkatter och importer är det ända riktiga avelsmaterialet. Nåt jag fick lära mig på en genetik-kurs…frågan kom om vi trodde att en utställningskatt o en avelskatt var "samma sak". Många svarade ja..o jag tänkte nog samma. Nej sa föredragsledaren. En utställningkatt ska ju vara mycket kortare o cobby mm mm… en avelshona bör ju vara större i kroppen för att enkelt kunna föda fram sina ungar. En mycket kort o cobby hona får kanske inte plats med flertalet ungar i sin kropp..detta var bara ett exempel på skillnader mellan avel o utställningsdjur. Sen kan ju naturligtvis en snygg utställningskatt vara en bra avelskatt o tvärtom.

Jag hade en vän på 70-talet som hade en hona inte enligt rasstandard perfekt som fick många snygga välskapta katterungar beroende på bakgrund och planering

Hon är inte med här och heller aktiv längre.

Genetik syns inte utanpå precis

Måste finnas mera avgörande detaljer hos avelsdjur precis:)

OBS detta är min personliga uppfattning

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

perservind
0

#3 Tack så mycket för ditt svar, hade varit önskvärt med fler i den riktningen.

Susanne

Annkis54
0

#4 Flört

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

SofiaJ
0

Jag håller med Annkis54 i det hon skriver.. Tror nog att det är så de flesta diskuterar. Däremot är det ju enklast att diskutera hur katter ser ut på formum. I och med att man kan kolla på bilder. Det är svårt att ta bilder på katters temperament och sedan diskutera detta. däremot är det väldigt enkelt att lägga ut en bild på sin katt och fråga om andras åsikter på den katten utseendemässigt och det är nog därför detta diskuteras så mkt. Men det andra är minst lika vilktigt om inte mer! Temperament och god hälsa är två grundläggande förutsättningar för ertt avelsdjur tycker jag.. men så gör det ju inget om katten är vacker utseendemässigt med.

w-ww
0

Vad innebär egentligen titeln champion på katt? Mer än att katten uppfyller ett visst antal poäng.

SofiaJ
0

Tja.. det är ju ett bevis för att katten håller en viss nivå utseendemässigt, men också ett bevis på att katten har ett sådant temperament att den klarar av en utställning och den omgivningen som finns där.

Och att en annan person objektivt med kunskap om rasstandarden har bedömt katten och sagt att den är rastypisk betyder mer än att uppfödaren säger det, tycker jag i alla fall.

Jag tycker att det kan vara av stort värde när man ska köpa katt att det finns ett par titlar i bagaget hos föräldrarna. I alla fall om man inte har så stora kunskaper. För visst är det roligare att lägga ett par tusenlappar på en perser som ser ut som en perser istället för att lägga ett par tusenlappar på en perser som ser ut som en siames. =)

Men detta är förståss vad jag tycker och det bra med utställningsresultat är ju att bedömningen finns på papper, vilket för mig är en trygghet. Men naturligtvis är det så att det kan finnas massor med perserkatter som är mycket mer rastypiska och mycket bättre i temperamentet utan en enda titel i stamtavlan.

w-ww
0

Så då är det inte som med hundar. Att ett championat är ett avelsgodkännande?

IdaJ
0

#9 Hur menar du med att ett championat är ett avelsgodkännande för hundar? Det är väl den högsta titeln en hund kan få och betydligt svårare än för en katt att bli CH?

För en katt räcker det med bedömningen EX som avelsgodkännande om den har kontrollstambok i SVERAK.

perservind
0

#8 kan vara sant men har inte sett någon perser som ser ut som en siames.

Om jag fick välja ett djur skulle jag ta en som utsällningmässigt har någon brist men allt det andra, än en som är perfekt utseende mässigt men inte fungerar  perfekt i avel

Har ej heller sett någon så kallade  klassisk Perser som ser ut som dem på 70 talet

Och visst måste det finnas rastypiska Perser utan utställningsmeriter Vore konstigt annat för det är ju ett annat intresse. Inte nödvändigt kopplat till alla slags avel

Tempermentet syns en del av på utställning

Men det visar inte hur djruet  fungerar i grupp ej heller som förälder

Det visar inte heller hur kullarna ser ut och mångfalden samt sundhet

Och som #3 skrev en utställnings katt skall vara kort och en för avel lite längre och det finns säker fler ex. som ej samstämmer i behov mellan de olika användsningområdena.

Ex måste vara likvärdigt med 2:a då djuret är godkänt men går ej vidare?

Så en för hård inriktning på utställning kan skapa problem för rasen om inte alla detaljer är med

Det finns hundar idag som varken klarar parning eller förlossning för att de skall vara på ett visst vis för utställning

Har inte sagt att Persern är där, men en varningsignal till alla som håller på med avel

Förnekelsen av detta är det farligaste för fortbeståndet

Och läser man här sså framgår klart och tydligt att vissa udda sjukdomar kanske är viktigare att ta itu med än enstaka skönhetsfel

Och det är väl där genetiken kommer in, lämnar den skönhetsfelen eller inte och detta kan bara kunskapen i aveslarbetet kommer in och vad man parar med

yadhayezibas
0

Jag har inte skrivit nåt här innan dock så läser jag med stort intresse,  men jag har en hona här hemma som är VÄLDIGT kort o cobby i sin kropp. Hon har fått 3 kullar och det har gått som en dans. Så jag vet inte om jag tror så mkt på att det skulle spela så himla stor roll….

Annkis54
0

#12 jag pratar generellt:) det jag ville komma fram till var att en utställningskatt inte är samma som en avelskatt.
För avelskatten handlar det ju oxå om hur fertil katten är, (finns katter som är för fertila oxå, som löper o löper, omöjliga att ha löpfria trots p-piller)
hur lätta förlossningar hon får,
hur bra mamma hon är, mm mm
ganska "ointressant" gällande en utställningshona. mm mm
#11 Ex måste vara likvärdigt med 2:a då djuret är godkänt men går ej vidare? Ex betyder excellent o katten "går vidare" om det inte finns nån på den aktuella utställningen (i samma färg o åldersgrupp)  som domaren anser är snyggare.
Så det betyder inte att djuret ej går vidare
*allt beror på om katten når upp till de poäng som gäller
*men sen gäller oxå att om det finns flera katter i samma färger o åldersgrupp mm som har uppnått samma poäng, så går den snyggaste vidare den gången.
en förenklad förklaring från min sida..hoppas du förstår:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

perservind
0

#13 Aha då är det inte riktigt samma sak ex. och 2:a