Balsam till exot?
Hej,
ska bada min nya exot för första gången i morgon. Jag tycker hon luktar lite illa nu. 
Nu till min fråga: på en perser så är det ju bra att ha balsam i pälsen, men gäller det även för en exot? Eller räcker det med två schamponeringar?
Tacksam för svar!
Mvh Sara
Jag använder inte balsam på mina exoter. Däremot avfettar jag först pälsen med Anju Beauté Degrease innan shamponeringen. För övrigt badar jag lika som med en perser.
#0 Jag har ibland använt balsam då det har varit ett knasigt väder ute som gör alla statiska..även på mig själv 

Lycka till med badet
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Däremot så använder jag alltid antistatspray efter badet på både exoter och perser
!!!
Ok! tack för alla bra svar!
jag tänkte ta lite balsam ur antistat-synpunkt, men annars så har hon så väldigt fin och blank päls redan nu. Vill bara fräsha till henne lite och få henne vitare om tassarna och magen. ( Hon tog en liten promenad i öppna spisen härom kvällen. Och den var inte helt renskrubbad på sot. )
Dessutom är det ju bra att vänja henne lite. Hennes syster är långhårs och får stå ut med mycket med både badning och kammning. 
Så nu ska lilla Svea i plurret!
Mvh Sara
Det beror också på vilket shampo du använder.
T ex Espree rekommenderar balsam till såväl perser som exotic.
Har börjat testa detta på mina exoter nu med varierat resultat. Måste nog prova fler gånger än bara ett bad innan jag uttalar mig mer i frågan……
MVH
Kristina
Jag har badad Svea nu, och hon protesterade högljutt och vilt så jag tog bara två schamponeringar på henne och skippade balsamet. Körde lite antistatspray efter föning och det blev jättebra. 
Tycker att det är synd när de är livrädda för duschen. 
Mvh Sara
Du får försöka att bada henne ofta så att hon vänjer sig vid det… Kanske korta bad med bara vatten utan schampo som träning ganska ofta.
Ida, jättebra tips! Jag ska göra detta. Svea måste lära sig hon med, trots att hon inte behöver bada lika ofta som min perser-flicka. Hon tror att hon kommer undan hela tiden…*hehe*