Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 2078 ggr
Elin88
0

Rinnande ögon

Jag har en fråga om hur ni gör med era katters rinnande ögon?

Jag tvättar och torkar hela tiden på min Hanna men det tar aldrig slut! Och sen är det ju alldeles brunt under ögonen ockå.

Några tips om vad jag kan göra? Skulle vara väldigt tacksam =)

/Elin

Kittentotts
0

Rinnner hon så mkt?

Vad torkar du med? Och vad har du att tvätta med?

Koksaltslösning är ju det bästa för deras ögon, detta tar du med bomulls rondeller och tvättar. Ska ju räcka 1 gång dag, men vissa gör ju 2 ggr dag. Därimellan om du ser tårar så kan du ta en servett bara. Finns ju billiga servetlådor bredvid dessa rondeller i affären.

Men att tvätta för mkt gör oftast de rinner mer

Här tvättar jag mina ca 3 ggr veckan

Men det är olika på perser om de rinner, rinner lite el mkt

/ Carina

Millan1971
0

Prova Eye-envy vätskan o pudret! Det gjorde susen på min hanes ögon…han rinner knappt nånting och är kritvit under ögonen…du kan googla på eye-envy så hittar du återköpare till det…lycka till!

Sidentassen
0

Hej Elin.

Hur mycket rinner det egentligen ? Måste du torka många ggr /dag?? Kanske du skulle be en vet. titta på din kisse så man kan se att det inte föreligger en inflammation i ögonen eller kanske det är s att ögonlocket/en rullar lite inåt vilket ger till fäljd att håret liger an mot ögat och irriterar hela tiden. Inte alls ovanligt på denna ras. Eller kanske det är något med tårkanalerna, också vanligt att det är problem med dessa. Dom kan vara igentäppta eller helt enkelt är det någon som inte ens existerar, detta ger också ögon som rinner mer. Detta ser man inte anat än med specialinstrument.

Hoppas du kommer fram till vad som orsakar problemet och att det blir bättreHälsar Lotta P

Bullan
0

Jag skulle nog också rekommendera att en veterinär kikar på kattens ögon. Låter inte normalt att det ska rinna så mkt och vara så pass att det missfärjar på det viset. Hoppas att det ordnar sej.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Marita-L
0

Hej Elin !
Jag säger som Lotta .P i inlägg #3
Hoppas du snart får bukt på det
/ Marita

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Annkis54
0

Om du nu inte tror att det är en infektion..jag vet inte hur van du är med just perser…
men om du inte tror att det är det…så är just eye envy så jättebra..
jag håller oxå mina vita o fina genom koksaltlösning o eye envy puder
men jag måste ta mina varje dag.
Om jag inte behöver ta varje dag…så är det en bonus
När vi har vitfläckar så syns det ju så mycket mer än på en färgad katt
Sen så är det svårt att få bort det som en gång har blivit missfärgat
men…som de andra säger…misstänker du en infektion eller annat så kontakta vet

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

miascharming
0

Hej Elin!

Jag håller med Lotta P här

Inlägg #3

Lycka till & berätta gärna om & hur du fick ordning på ögonen.

// Mia

Elin88
0

Tack för alla tips! =)

Skall söka vet. tid och prova detta Envy-eye. Kan man köpa det i vanlig djuraffär?

Annkis54
0

nej..
gå in på google o sök på eyeenvy så får du upp sidor

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

feiner
0

Min perser är vit och prövat det mesta på henne. Eye - envy fungerar bra men egentligen bara viktigt om man vill ha det vitt. Så jag tar det ibland men annars kör jag med vanligt koksalt o rondeller, tvättar och torkar. Ibland har hon blivit riktigt ful runt ögat och det har blivit retat. Då använder jag Fucithalmic på henne i ett par dagar. Det funkar bra. Jag använder det inte ofta då det är en medicinsk salva.

Så jag rekomenderar en tur till veterinären, få en sån tub och behandla några dagar. Återgå till koksalt och ha tuben till hands om det krisar.

feiner
0

Birgitta May säljer eyes envy, titta in på hennes hemsida. Tror katteriet heter catroyales om jag inte minns fel Jag köpte det så. Googla efter det.

(hoppas detta inlägg är tillåtet, sorry annars.)

Wenn
0

Min veterinär säger att jag bör operera min Perser under ögonen för  att det är för tätt/trångt vilket ger de rinnande ögonen.

Är det någon av er som gjort det ??

Hälsningar Wenn

Bullan
0

#12 Hur menar du? operera tårkanalerna eller? Har inte hört att man kan operera katter mot rinnande ögon. Eller är det att katten har hår som ligger mot ögat?(entropion)

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Wenn
0

Hej !

Jo, entropion tror jag, men vetten gav ingen diagnos.

Vi ska tillbaka för en annan operataion och då ska jag fråga. Med ögonen får jag vända mig till en annan veterinär för den operationen gör han inte.

Hälsningar Wenn

Erna
0

Sök en vet som gör såna operationer och läs gärna min artikel om Ögonproblem.

Entropion är en ganska lätt op och det brukar bli jättebra resultat.

www.yamacatos.se

Sök under Artiklar

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Bullan
0

#14 Lycka till med allt! Det brukar som Erna säjer, bli bra resultat med den operationen.